Toți proprietarii de mijloace de transport sau de utilaje care funcționează cu combustibili fosili vor scoate mai mulți bani din buzunar la plata benzinei sau motorinei prin introducerea unei taxe de poluare de 5 bani pe litrul de carburant. Cumpărătorii de autovehicule vor beneficia în schimb de anularea timbrului de mediu, prevede un proiect legislativ.
Propunerea legislativă a fost lansată recent pentru a intra în circuitul de aprobare la Parlament și, în eventualitatea aprobării proiectul, va anula timbrul de mediu actual.
Inițiatorii proiectului propun ca taxa de poluare să se constituie prin includerea în prețul carburanților a 0,05 lei la fiecare litru de carburant.
14 noiembrie - Maratonul Agriculturii
20 noiembrie - Eveniment News.ro Orașul meu
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Taxa în plus pe benzină și motorină are costuri mai mici decât timbrul de mediu
Autorii legii au calculat că o taxă de mediu de 5 bani pe litrul de combustibil înseamnă aproximativ 2 lei la "un plin", iar raportat la consumul mediu al unui autoturism, la un plin pe lună, taxa ar scoate din buzunarul proprietarului 2 lei lunar, 24 de lei pe an, 360 lei pe durata medie de 15 ani de folosire a automobilului.
“Nu se pune problema că această taxă ar duce la scumpiri în economia națională, din moment ce supraaccizarea combustibilului cu peste 40 de bani/litru nu a produs acest fenomen”, susțin autorii legii.
În prezent, cu excepția automobilelor electrice sau hibride, proprietarii de automobile noi plătesc la cumpărarea celor mai populare mașini un timbru de mediu care variază, în funcție de capacitate cilindrică și emisii poluante, între 60 și 300 de euro.
Pentru autoturismele vechi, timbrul de mediu variază între 250 și aproape 600 de euro, deci cu mult peste sumele care s-ar plăti prin taxa pe carburant.
CITEȘTE ȘI Cioloș a aflat de la prieteni că Bucureștiul a devenit destinația trendy a EuropeiParlamentarii susțin că timbrul de mediu este inechitabil
“Există în circulație autovehicule inmatriculate înaintea apariției taxei (care deci nu au plătit-o) și care pot circula încă mulți ani fără să plătească pentru poluarea produsă. Nu plătim după cât poluăm pentru că un autoturism Euro 6 (cu timbrul de mediu mai mic) care circulă 30.000 de km pe an poluează mai mult decât un motor Euro 3 (care are o taxă mai mare) dar care circulă doar 3.000 de km pe an. Un autoturism cu motor de 1.200 cm3 (cu taxă mai mică) dacă va circula 30.000 de km pe an va polua mai mult decât un motor de 1.800 cm3 care circulă 3.000 de km pe an. Deci nici calitatea motorului (mai puțin poluant pe kilometri parcurși sau mai poluant), nici capacitatea cilindrică, nici vechimea motorului nu arată cât de mult poluează autovehiculul respectiv, singurul indicator real fiind cantitatea de carburant folosită”, sunt argumente în sprijinul înlocuirii timbrului de mediu cu taxa pe carburant.
Un alt argument este că timbrul de mediu nu a dus nici la înnoirea parcului auto, conform statisticilor ultimilor ani, pentru că amatorii de mașini de mâna a doua cumpără din cauza timbrului de mediu mașini mai ieftine (deci mai vechi), știind că mai au de plătit și timbrul de mediu.
Timbrul de mediu nu e plătit de fiecare cetățean care poluează
“Timbrul de mediu nu este plătit de toți poluatorii (poluează și barca cu motor, și drujba etc.), nu plătim după cât poluăm și nici nu este înnoit parcul auto. Timbrul de mediu nu își atinge scopul în niciun fel”, susțin parlamentarii.
Prin urmare, o astfel de taxă nu va fi plătită doar de proprietarii mijloacelor de transport, ci și de cei care dețin alte tipuri de utilaje care funcționează cu carburanți.
CITEȘTE ȘI Înmatriculările auto în România au urcat cu 21% în primul trimestru; avans de 4,4% al Dacia în UESistemul de taxare a proprietarilor de autovehicule, aplicat în timp sub diferite denumiri, a fost introdus în ianuarie 2007, odată cu integrarea României în Uniunea Europeană, și modificat de 14 ori până în prezent, după ce Comisia Europeană a atenționat aproape de fiecare dată că formulele aplicate sunt discriminatorii.
Taxele aplicate sub diferite forme au fost contestate în instanță de sute de mii de persoane, date oficiale indicând că peste 500.000 de proprietari de autovehicule au intentat procese pentru restituirea taxelor și numai aproximativ 200.000 de dosare au fost deja soluționate.
Timbrul de mediu a fost introdus în martie 2013, majorând atunci cu circa 10% suma de plată pentru mașini Euro 4 și Euro 3 și reducând cu 60-90% taxa pentru mașini Euro 2, Euro 1 și non-euro.
În februarie 2015, ministrul Mediului a anunțat că taxa auto poate fi din nou modificată în 2016.