Guvernul a adoptat ordonanța care taie din birocrația în construcția de autostrăzi și estimează termene mai mici cu 6 luni-2 ani

Guvernul a adoptat ordonanța care taie din birocrația în construcția de autostrăzi și estimează termene mai mici cu 6 luni-2 ani
scris 16 mar 2016

Autorizațiile de construire pentru proiecte de infrastructură de transport transeuropeană vor fi emise și pe baza unor simple acorduri de principiu pentru scoaterea terenurilor din circuitul forestier sau relocarea rețelelor de electricitate sau gaze și a conductelor petroliere de pe coridorul de expropriere, iar terenurile agricole din extravilan vor fi scoase mai repede din circuitul agricol. Modificările au fost avizate, miercuri, de Guvern prin ordonanță de urgență.

Autorizațiile de construcție a autostrăzilor vor fi acordate și pe tronsoane, nu doar pe întregul traseu, astfel încât șantierele să poată fi deschise mai rapid, iar banii restanți pe care constructorii îi cer statului în instanță vor fi plătiți acestora în schimbul unei scrisori de garanție bancară care va fi executată dacă sentința definitivă este în favoarea statului. În cazul în care constructorul este cel care câștigă, scrisoarea de garanție îi va fi returnată fără să fie executată, Guvernul argumentând că, prin acest mecanism, nu va mai plăti dobânzi și penalități de întârziere la sumele câștigate de constructori în urma procesului, iar proiectele nu vor mai fi blocate.

Urmărește-ne și pe Google News

Guvernul estimează că termenele de finalizare a lucrărilor vor fi astfel reduse cu până la 6 luni - 2 ani, în funcție de fiecare proiect.

Proiectul a fost prezentat de Profit.ro în urmă cu zece zile.

Prin infrastructură de transport transeuropeană se înțelege cea rutieră, feroviară publică, aeroportuară și de transport naval, situate pe rețeaua transeuropeană de transport.

Documentul, care poate fi citit integral aici, stabilește, prin excepție de la legislația actuală, că, pentru proiectele de infrastructură de transport transeuropeană, autorizațiile de construire vor fi emise și în baza avizelor/acordurilor de principiu sau, după caz, a avizelor de amplasament favorabile condiționate, pentru scoaterea terenurilor din circuitul forestier sau pentru relocarea sistemelor/rețelelor de transport și de distribuție a energiei electrice, gazelor naturale și al țițeiului precum și a altor rețele de utilități situate pe coridorul de expropriere.

Avizele/acordurile de principiu sau cele de amplasament vor fi emise în maximum 10 zile de la data depunerii solicitării.

În același timp, pentru aceste proiecte, terenurile agricole din extravilan expropriate vor fi considerate scoase din circuitul agricol imediat după transferul dreptului de proprietate asupra terenurilor. Astfel, terenul va fi înscris direct în cartea funciară, imediat după dobândirea dreptului de proprietate

Lazea, BNR: În România persistă confuzii grave. Mediul de afaceri vrea stat minimal, dar care să ofere infrastructură, educație, sănătate CITEȘTE ȘI Lazea, BNR: În România persistă confuzii grave. Mediul de afaceri vrea stat minimal, dar care să ofere infrastructură, educație, sănătate

Avizul de principiu pentru scoaterea definitivă a unui teren din fondul forestier național va fi emis de către autoritatea publică centrală, care răspunde de silvicultură, pentru suprafețe mai mari de 1 hectar inclusiv, și de către structurile locale care răspund de silvicultură, pentru suprafețe mai mici de 1 hectar, tot în termen de 10 zile de la data depunerii cererii.

Prin derogare de la Legea finanțelor publice, pentru proiectele de infrastructură de transport transeuropeană, finanțate de la bugetul de stat și din cheltuieli aferente programelor cu finanțare rambursabilă, vor putea fi efectuate, anual, plăți în avans, după următorul grafic: a) în primul an, de până la 15% din valoarea contractelor de execuție de lucrări/prestări servicii/livrare bunuri, cu încadrarea în creditele bugetare aprobate pentru proiectul respectiv, calculate ca diferență între creditele bugetare aprobate și sumele aferente plăților restante; b) în anii următori, de până la 30 % din creditele bugetare aprobate pentru proiectul respectiv, calculate ca diferență între creditele bugetare aprobate și sumele aferente plăților restante.

Banii acordați în avans, dar nejustificați prin bunuri livrate, lucrări executate și servicii prestate până la sfârșitul anului, în condițiile prevederilor contractuale, vor fi recuperați de către beneficiarul care a acordat avansurile și vărsați la buget. Dacă bunurile, lucrările și serviciile nu sunt livrate, respectiv executate deși a fost acordat un avans, banii vor fi recuperați cu dobânzi și penalități de întârziere.

În ceea ce privește studiile de fezabilitate aferente proiectelor de infrastructură de transport rutieră transeuropeană, acestea vor include obligatoriu și racordurile la municipiile reședință de județ ori la localitățile urbane limitrofe sau la drumurile existente care asigură legătura cu municipiile reședințe de județ și cu localitățile urbane limitrofe acestora, pentru a fi evitată izolarea acestora.

VIDEO Isărescu: Deficitul va ajunge la aproape 4% în 2017. Avem nevoie de infrastructură CITEȘTE ȘI VIDEO Isărescu: Deficitul va ajunge la aproape 4% în 2017. Avem nevoie de infrastructură

Din această cauză, în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a ordonanței pregătite pentru aprobarea Guvernului, normativele de proiectare și execuție vor fi actualizate pentru aceste proiecte.

Modificările sunt argumentate prin faptul că, în procesul de obținere a avizelor/acordurilor necesare emiterii autorizațiilor de construire, apar sistematic întârzieri semnificative din cauza procedurilor specifice fiecărei instituții/autorități emitente, întârzieri din cauza cărora expiră termenele de valabilitate a avizelor/ acordurilor deja obținute până la întocmirea completă a documentației, iar termenul de începere a lucrărilor de construcții este astfel amânat.

Autorizarea lucrărilor este condiționată, în prezent, și de obținerea tuturor avizelor/acordurilor pentru diferite rețele sau terenuri încadrate în fondul agricol/forestier, chiar dacă acestea se suprapun pe zone restrânse cu proiectele în cauză și nu au o  influență majoră asupra acestora.

Autorizația de construire nu poate fi însă emisă, la acest moment, înaintea ca terenul să fie scos din circuitul agricol/silvic, ceea ce, potrivit argumentului pregătit de Guvern, determină întârzieri și blocaje în implementarea contractelor de lucrări.

viewscnt
Afla mai multe despre
guvern
autostrazi
constructii
autorizatii
ordonanta