Poate pentru prima dată în istoria recentă , firmele de asigurare, brokerii și supraveghetorul pieței au o poziție comună și radicală în privința unui act normativ care reglementează piața asigurărilor. Ordonanța care plafonează tarifele RCA este un dezastru pentru piață și pentru majoritatea consumatorilor și încalcă Directivele Europene,avertizează specialiștii în asigurări. Normele de aplicare pun gaz pe foc dacă vor fi adoptate în forma actuală, transmit reprezentanții pieței.
“Ați creat un dezastru! M-am săturat de câte întâlniri am avut pe tema plafonării RCA! Vă rog frumos, ca cetățean român, haideți să rezolvăm această problemă!”, transmite, exasperat, Bogdan Andriescu, președintele Uniunii Naționale a Societăților de Intermediere și Consultanță din România (UNSICAR).
Apelul a fost lansat în cadrul unei discuții privind normele care vor implementa prevederile Ordonanței 54/2016, actul care,printre altele, întoarce România cu 20 de ani în urmă prin plafonarea tarifelor RCA.
A fost,probabil, prima discuție din istoria recentă a României în urma căreia asigurătorii, brokerii și supraveghetorul pieței (altfel cu interese total diferite) au ajuns la un consens: Ordonanța care plafonează RCA trebuie să dispară în cel mai scurt timp posibil, iar actuala formă a normelor care o implementează trebuie modificate!
“În mod sigur statul român o să trebuiască să renunțe la această ordonanță. De fapt, sper și cred că Parlamentul va reuși să o anuleze înainte ca Uniunea Europeană să declanșeze mecanismul de infrigement. Este o lege șchioapă, total împotrva Directivelor Europene și a bunului simț. “, a declarat Paul Mitroi, directorul Direcției Reglementare Autorizare din Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF).
Până atunci, însă, susțin reprezentanții actorilor pieței, normele care urmează să implementeze prevederile OUG trebuie modificate față de forma aflată în dezbatere publică.
În jur de 80.000 de oameni care lucrează în brokeraj, afectați direct de plafonarea RCA
“Piața de brokeraj este pe butuci! Ordonanța a plafonat tarifele în urma unui calcul care lua în seamă un comision de 10% pentru brokeri. Acest comision este acum între 0,1 și 1%. Unde este problema atunci? ASF pune gaz pe foc și încearcă să intervină, prin norme, și în relația comercială dintre brokeri și asigurători.Știe ASF să facă lucrurile mai bine decât le face piața?”, se întreabă Viorel Vasile, proprietarul Safety Broker, cel mai mare intermediar din România.
Asemeni tuturor celorlalți brokeri, Vasile amintește că normele care vor implementa Ordonanța RCA vin cu prevederi care sunt contrare nu doar intereselor actorilor din piață ci și intereselor clienților și păgubiților.
Normele nu doar că plafonează comisioanele aflate deja la un nivel sub cel care ar permite acoperirea costurilor, dar stabilește și că brokerii vor fi obligați să facă plata primei în cel mult cinci zile de la emitere, în condițiile în care comisionul lor intră și după 15-20 de zile.
În plus, actul propus de ASF arată că plata primelor trebuie făcută, cu OP, direct în contul asigurătorului.
„Nu vorbesc despre clienții persoane fizice care vor trebui să aștepte câteva zile până va deveni valabilă polița RCA și care vor face drumuri inutile la bancă, dar întreb ce se va întâmpla cu transportatorii, unde prețul poliței este de peste 5.000 de lei, deci vor trebui să plătească prin bancă. Până acum, achitam noi, brokerii. Ne asumam un risc și luam ulterior banii de la clienți. Dacă norma intră în forma actuală, acest lucru nu va mai fi posibil”, explică șeful Safety Broker.
În piața brokerajului lucrează în jur de 80.000 de oameni al căror viitor este pus sub semnul întrebării de plafonarea tarifelor RCA.
Costuri suplimentare uriașe pentru asigurători
Și firmele de asigurare, care oricum pierd substanțial din plafonafrea tarifelor, sunt lovite suplimentar de norma ASF. Reglementarea plăților pentru vătămări corporale și daunele morale dispare ceea ce face ca viitoarele costuri să fie total impredictibile.
În plus, norma readuce piața la situația de acum 15 ani când procesul de constatare și evaluare a daunelor nu putea începe fără acordul șoferului vinovat. Această măsură va afecta direct păgubiții, spun asigurătorii. De asemenea, firmele de asigurare vor fi obligate să plătească și pentru situațiile când șoferul vinovat este condamnat penal, o situație unică în Europa.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Prețul fix la RCA lovește în plin brokerii. Generali a redus de 12 ori comisioanele, urmează Allianz Țiriac și Groupama
“Un articol publicat pe site-ul Uniunii Europene arată că România, în anul 2000, avea 6.000 de vătămări corporale iar în 2014 avea 32.000. Cred că asta trebue să ne dea de gândit. Din partea pieței asigurărilor trebuie să subliniez că avem nevoie de predictibilitate și, culmea, avem soluții de diminuare a primei. Mă voi întoarce la propunerea de normă unde am constat câteva schimbări ciudate. În normă, costurile sunt nelimitate. Noi nu putem știi cum cresc despăgubirile. Nu vrem să ne întoarcem acum 15 ani să mergem să întrebăm vinovatul cum vrea să se facă constatarea. Asta înseamnă o presiune imensă pe despăgubit.”, spune Mădălin Roșu, coordonatorul sectorului auto din Uniunea Națională a Societăților de Asigurare și Reasigurare (UNSAR).
Proiectul de normă nu mai ia în seamă una dintre principalele propuneri ale asigurătorilor, anume reglementarea plăților pentru vătămări corporale pe un model existent și în alte țări din Europa. Această propunere a firmelor de asigurare a fost deja votată în Senat și se află în legea RCA care nu a mai intrat în vigoare din cauza apariției OUG 54/2016. Profit.ro a scris, detaliat, despre proiectul asigurătorilor, acceptat inclusiv de către transportatori.
O lege „șchioapă”, cu scăpări incredibile, făcută la presiunile unui singur sector economic în detrimentul altora. Inclusiv actorii politici importanți contestă actul normativ
Apariția Ordonanței a oprit traseul legislativ al legii RCA, votată de Senat și agreată în multe dintre punctele ei inclusiv de către transportatori și a determinat firmele de asigurare să o conteste la organismele europene.
Primele semnale arată că UE nu va agrea o intervenție atât de brutală pe piață, mai ales că ea este făcută în baza legii concurenței, un act normativ din 1996, apărut, deci, cu mult înainte de intrarea României în UE.
Deși a fost concepută în interiorul ASF, la cererea Guvernului, OUG a fost aprobată atât de Ministerul Finanțelor, Ministerul Justiției și Guvern cât și de Consiliul Concurenței.
Pe lângă faptul că dezavantajează,pe fond,cel puțin două sectoare economice, actul normativ are scăpări incredibile de formă, a căror remediere a fost posibilă doar după apariția mai multor texte ale Profit.ro.
Printre altele, OUG introducea, fără intenția autorilor, obligativitatea asigurării cărunțelor.