Guvernul a aprobat noul sistem al achizițiilor publice. Care sunt cele mai importante schimbări

Guvernul a aprobat noul sistem al achizițiilor publice. Care sunt cele mai importante schimbări
scris 27 oct 2015

Guvernul a aprobat, marți, noul sistem al achizițiilor publice, reglementat în patru proiecte de legi care vor fi aplicate începând cu anul viitor, actele normative fiind transmise la Parlament spre dezbatere în procedură de urgență.

Cele patru acte normative care vor introduce noile proceduri sunt cele privind achizițiile publice, căile de atac, achizițiile sectoriale și concesiunile de lucrări și servicii.

Urmărește-ne și pe Google News

Documentele, prezentate anterior de Profit.ro și conținând sute de pagini, introduc o serie de modificări într-un sistem aplicat din 2006, dar modificat de atunci de peste 20 de ori.

Evenimente

28 noiembrie - Profit Financial.forum

Astfel, una dintre principalele modificări este aceea că pragul valoric sub care instituțiile publice pot încheia contracte prin achiziție directă, fără licitație, va fi redus de la 30.000 euro la 15.000 euro pentru produse și servicii și de la 100.000 euro la 60.000 euro pentru lucrări.

Practic, autoritatea contractantă va avea dreptul să achiziționeze direct produse sau servicii în cazul în care valoarea estimată a achiziției, fără TVA, este mai mică decât 66.259,5 lei (echivalent a circa 15.000 euro), respectiv să achiziționeze direct lucrări dacă valoarea estimată a achiziției, fără TVA, este mai mică decât 265.038 lei (aproximativ 60.000 euro).

În ceea ce privește valoarea de la care un contract trebuie atribuit obligatoriu prin licitație, aceasta este menținută la 22.908.118 lei pentru lucrări, la 591.918,2 lei, pentru produse și servicii și la 3.312.975 lei pentru servicii sociale. Pragurilor vor fi fixate în moneda națională, nu în euro ca în prezent.

Pentru valori sub aceste praguri, contractele vor fi atribuite printr-o procedură simplificată, cu termene mai scurte, care urmează să fie clarificată în normele de aplicare.

Furnizorii de utilități vor fi obligați să-și cartografieze rețelele și să achite daune statului dacă greșesc CITEȘTE ȘI Furnizorii de utilități vor fi obligați să-și cartografieze rețelele și să achite daune statului dacă greșesc

Ofertele depuse la licitații publice vor putea fi evaluate de unchii și verii șefilor din firmele care au înaintat aceste oferte, dacă rudele respective lucrează în instituțiile publice care organizează licitația și au competențe în acest sens, fără ca acest lucru să mai fie interzis prin legea achizițiilor publice. În același timp, la licitație vor putea veni firme în care directori au rude în instituția publică, dacă acel director are mai puțin de 10% din acțiunile firmei.

În prezent, legea achizițiilor publice stabilește că în procesul de verificare/evaluare a candidaturilor/ofertelor nu au voie să fie implicați soț/soție, rudă sau afin, până la gradul al patrulea inclusiv, cu persoane care fac parte din consiliul de administrație/organul de conducere sau de supervizare a unuia dintre ofertanți/candidați.

Simultan, o lege adoptată în 2011 pentru stabilirea condițiilor în care pot fi recuperați banii contractați nelegal pentru proiecte UE stabilește că în procesul de verificare/evaluare/aprobare a cererilor de finanțare nu au voie să fie implicați soț/soție, rudă sau afin până la gradul al doilea inclusiv cu persoane care dețin părți sociale, părți de interes, acțiuni din capitalul subscris al unuia dintre solicitanți ori care fac parte din consiliul de administrație/organul de conducere sau de supervizare a unuia dintre solicitanți.

Această ultimă prevedere va fi preluată și în noua lege a achizițiilor publice, care va stabili că situații ”potențial” generatoare de conflict de interese reprezintă participarea în procesul de verificare/evaluare a solicitărilor de participare/ofertelor a unei persoane care este soț/soție, rudă sau afin, până la gradul al doilea inclusiv, cu persoane care fac parte din consiliul de administrație/organul de conducere sau de supervizare a unuia dintre ofertanți/candidați, terți susținători sau subcontractanți propuși.

Contestația în fața instanței de judecată va fi condiționată de plata unei taxe de timbru și poate fi formulată doar dacă se face dovada notificării prealabile obligatorii. Primul termen de judecată va fi de cel mult 20 de zile de la data înregistrării contestației, iar termenele de judecată ulterioare nu pot fi mai mari de 15 zile. Autoritatea contractantă are dreptul să încheie contractul numai după comunicarea hotărârii instanței de soluționare a contestației, sub sancțiunea nulității absolute a contractului.

Recursul împotriva hotărârii instanței este supus unei taxe de timbru de 50% din valoarea taxei de timbru pentru formularea contestației în primă instanță. Dacă se solicită suspendarea procedurii de atribuire și/sau a executării contractului în această fază de către contestator, este necesară constituirea în prealabil a unei cauțiuni în valoare de 2% din valoarea estimată a contractului, dar nu mai mult de un maxim reglementat expres prin lege.

Astfel, pentru a dispune suspendarea procedurii de atribuire și/sau a executării contractului, partea care o solicită trebuie să constituie în prealabil o cauțiune, calculată prin raportare la valoarea estimată a contractului de achiziție publică sau de concesiune: 2% din valoarea estimată a contractului de achiziție de produse/servicii sau de concesiune de servicii, dacă aceasta este mai mică decât pragurile valorice pentru care este obligatorie publicarea anunțului de participare în Jurnalul Oficial al UE, dar nu mai mult de 35.000 lei; 2% din valoarea estimată a contractului de achiziție de lucrări sau de concesiune de lucrări, dacă aceasta este mai mică decât pragurile valorice pentru care este obligatorie publicarea anunțului de participare în Jurnal, dar nu mai mult de 88.000 lei; 2% din valoarea estimată a contractului de achiziție de produse/servicii sau de concesiune de servicii, dacă aceasta este egală sau mai mare decât pragurile valorice pentru care este obligatorie publicarea anunțului de participare în Jurnal, dar nu mai mult de 220.000 lei; 2% din valoarea estimată a contractului de achiziție de lucrări sau de concesiune de lucrări, dacă aceasta este egală sau mai mare decât pragurile valorice pentru care este obligatorie publicarea anunțului de participare în Jurnal, dar nu mai mult de 880.000 lei. 

Va fi introdus conceptul "value for money" în criteriile de atribuire, avându-se astfel în vedere costul întregului ciclu de viață al produsului, serviciului, lucrării achiziționate, nu numai prețul cel mai scăzut.

Va fi introdusă obligativitatea utilizării mijloacelor electronice pe tot parcursul procedurii de atribuire începând cu aprilie 2017 pentru unități de achiziții centralizate și din octombrie 2018 pentru toate unitățile contractante. 

Ponta: Stăm prost la investiții în infrastructură, dar problema este veche, o rezolvăm cu noi legi de achiziții CITEȘTE ȘI Ponta: Stăm prost la investiții în infrastructură, dar problema este veche, o rezolvăm cu noi legi de achiziții

Pentru a participa la o procedură publică de atribuire, ofertanții vor depune inițial un document unic de achiziție european în format electronic (DUAE), urmând ca numai ofertantului clasat pe primul loc să îi fie solicitate documentele care atestă îndeplinirea cerințelor cuprinse în documentele achiziției. 

Proiectul va reglementa și posibilitatea utilizării unor liste oficiale de operatori economici agreați, în scopul participării la procedurile de atribuire, precum și un regim special de achiziționare a serviciilor sociale și altor categorii de servicii enumerate limitativ.

De asemenea, autoritatea contractantă va avea posibilitatea să efectueze plăți corespunzătoare părții/părților din contract îndeplinite de către subcontractanții propuși în ofertă, pentru servicii, produse sau lucrări furnizate contractantului potrivit contractului dintre contractant și subcontractant, la solicitarea subcontractanților propuși. În cazul în care se constată existența vreunui caz de excludere, va exista posibilitatea înlocuirii subcontractanților propuși.

Este prevăzută obligația realizării unui studiu de fundamentare de către autoritatea contractantă atunci când va intenționa să realizeze un proiect prin atribuirea unui contract pe termen lung care să cuprindă fie executarea de lucrări și operarea rezultatului lucrărilor, fie prestarea, gestionarea și operarea de servicii, prin care se va demonstra necesitatea și oportunitatea realizării proiectului în acest mod.

Pentru concesiunile de lucrări sau de servicii a căror durată estimată este mai mare de 5 ani, durata maximă a concesiunii nu poate depăși timpul estimat în mod rezonabil necesar concesionarului pentru a obține un venit minim care să permită recuperarea costurilor investițiilor inițiale, a costurilor efectuate în legătură cu executarea contractului și a unui profit rezonabil.

Înainte de a se adresa Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor sau instanței competente, persoana/firma care se consideră vătămată are obligația să notifice autoritatea contractantă cu privire la solicitarea de remediere a pretinsei încălcări a legislației privind achizițiile publice sau concesiunile. Astfel, operatorii economici pot sesiza direct autoritatea contractantă asupra unor eventuale nereguli, înainte de a depune contestație la Consiliu sau la instanța de judecată, iar autoritatea contractantă poate lua măsuri de remediere înainte de a fi depusă o contestație la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor. Lipsa notificării prealabile duce la imposibilitatea sesizării Consiliului sau instanței competente.

În ceea ce privește sistemul administrativ-jurisdicțional de soluționare a contestațiilor, conform proiectului de lege, contestația în fața Consiliului este gratuită și poate fi formulată doar dacă se face dovada notificării prealabile obligatorii. În ceea ce privește soluționarea de către Consiliu, contestațiile formulate în cadrul aceleiași proceduri de atribuire vor fi soluționate de complete diferite în perioada de până la deschiderea ofertelor, respectiv, pentru etapa de după deschiderea ofertelor. În fiecare etapă, contestațiile formulate în cadrul aceleiași proceduri vor fi conexate. Atunci când autoritatea contractantă a luat la cunoștință despre depunerea de către persoane diferite a unor contestații împotriva aceluiași act al autorității contractante, atât în fața Consiliului, cât și în fața instanței, are obligația să informeze instanța în acest sens. Decizia Consiliului de soluționare a contestației poate fi atacată cu plângere supusă unei taxe de timbru la curtea de apel, secția de contencios administrativ și fiscal, urmând a fi judecată de complete specializate în materia achizițiilor publice. În cazul în care decizia Consiliului a fost atacată cu plângere, autoritatea contractantă are posibilitatea să suspende aducerea ei la îndeplinire și/sau procedura de atribuire până la comunicarea de către instanță a hotărârii de soluționare a plângerii. Dacă se solicită suspendarea procedurii de atribuire și/sau a executării contractului în această fază de către contestator, este necesară constituirea în prealabil a unei cauțiuni în valoare de 2% din valoarea estimată a contractului, dar nu mai mult de un maxim reglementat expres prin lege. Cauțiunea a fost introdusă pentru a descuraja tergiversarea soluționării contestațiilor prin introducerea cererilor de suspendare a procedurii.

La nivelul instanțelor vor funcționa complete specializate care vor soluționa plângerile formulate împortiva deciziei pronunțate de Consiliu.

viewscnt
Afla mai multe despre
guvern
achizitii
legi