În condițiile în care autostrada Craiova-Pitești rămâne doar un obiectiv de viitor pentru investițiile finanțate de la buget, proiectele centurilor ocolitoare pentru Slatina și Balș sunt și ele mult întârziate, deși investitori precum Ford le solicită ca alternativă temporară la autostradă, iar Guvernul promite să la trateze cu prioritate.
Anul trecut, fostul premier Victor Ponta dădea ca sigură desemnarea unui constructor pentru Craiova-Pitești, dar Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR) a anunțat recent că nu există finanțare prevăzută pentru acest proiect în următorii ani și deocamdată ia în calcul doar realizarea centurilor ocolitoare la Slatina și Balș, pentru care caută încă soluții de finanțare.
După cum Profit.ro a relatat, în cadrul discuției purtate cu conducerea Ford în SUA, premierul Cioloș urma să promită că autostrada Craiova-Pitești va fi considerată o prioritate în implementarea Master Planului pentru Transporturi, iar autoritățile vor accelera realizarea a două centuri rutiere la Slatina și la Balș, pentru a prelua din trafic.
Un document oficial, redactat la nivelul Guvernului în urmă cu o lună și prezentat acum de Profit.ro, arată care este stadiul celor două centuri ocolitoare, care ar putea ușura traficul pe Drumul Național 65 și ar veni în sprijinul fabricilor din zona Olteniei.
Epopeea de zece ani a unui proiect minor și nici măcar început
În ce privește centura ocolitoare a municipiului Slatina, CNADNR a încheiat în 2006 contractul pentru elaborarea studiului de fezabilitate pentru varianta de traseu din nordul orașului, între km 46+900 și km 55+460 ai Drumului Național 65.
Avizul Consiliului Tehnico Economic al CNADNR a fost emis cu mențiunea de a se realiza un pod nou peste râul Olt, astfel încât să se evite coronamentul barajului existent. Din cauza expirării termenului de valabilitate a certificatul de urbanism, în anul 2008 a fost demarată procedura de revizuire a studiului de fezabilitate, care a fost refăcut în anul 2009.
Față de studiul de fezabilitate din anul 2006, a fost luată în considerare soluția de traversare a râului Olt printr-un pod în aval de baraj, evitând utilizarea coronamentului acestuia. De data aceasta au fost obținute o serie de avize și acorduri de principiu, mai puțin de la primăria comunei Slătioara, care a emis aviz negativ deoarece nu a acceptat soluția ca drumul național să treacă prin comună.
Guvernul a aprobat, totuși, indicatorii tehnico-economici ai centurii în 2010, iar cu ocazia reluării procedurii de actualizare a avizelor și acordurilor, primăria din Slătioara a emis aviz favorabil, condiționat de modificarea traseului la următoarele faze de proiectare.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Guvernul schimbă regulile de vânzare a bunurilor imobile sechestrate de FiscDupă “doar” trei ani, în noiembrie 2013, CNADNR a încheiat contractul având ca obiect "Servicii de proiectare în vederea elaborării documentațiilor proiect tehnic, detalii de execuție și asistența tehnică în perioada de execuție a lucrărilor la obiectivul de investiții Varianta de ocolire a municipiului Slatina".
După încă un an și jumătate, în martie 2015, CNADNR a comunicat prestatorului ordinul de începere a serviciilor de proiectare, respectiv elaborarea proiectului tehnic, durata acestuia conform contractului fiind de 105 zile.
În ianuarie 2016, la circa zece ani după începerea procedurilor, proiectantului i-au fost avizate în Comisia Tehnică a CNADNR două noi variante de traseu, iar în prezent este în desfășurare elaborarea proiectului tehnic pe traseul revizuit al variantei.
Potrivit documentului oficial citat, “termenul de depunere și aprobare a proiectului tehnic a fost depășit, iar pentru neexecutarea la termen a obligațiilor contractuale au fost emise penalități de întârziere”.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Băncile au făcut profit net de aproape 1,2 miliarde de lei în primul trimestru, în creștere puternică față de 2015Centura Balș se află doar la stadiul de obținere a avizelor
În privința variantei de ocolire Balș, docamdată, CNADNR, prin Direcția Regională de Drumuri și Poduri Craiova, a contractat serviciile având ca obiect elaborarea studiului de fezabilitate, inclusiv documentații pentru avize și acorduri, documentația fiind avizată de Consiliului Tehnico-Economic al Ministerului Transporturilor în iulie anul trecut.
Consiliul Județean Olt a aprobat certificatul de urbanism necesar în februarie anul acesta, iar în prezent contractantul întreprindr demersurile necesare în vederea obținerii tuturor avizelor specificate în certificatul de urbanism.