Nivelul extrem de redus al încrederii publicului în serviciile financiare trebuie să se schimbe, sectorul putând "importa", prin dezvoltări coerente, din capitalul de încredere de care, prin contrast, se bucură un alt domeniu – tehnologia, a afirmat, marți, la Copenhaga, Kim Fournais, CEO și co-fondator al Saxo Bank. În opinia sa, trei mega-trenduri vor influența puternic industria financiară în viitor.
"Trăim într-o lume nebună, în care evenimente precum cele de azi, de la Bruxelles, afectează și mai mult o industrie aflată sub presiunea unor schimbări dramatice, la nivelul modelelor de afaceri, al comportamentelor clienților, al noilor tehnologii, al globalizării", spune Fournais, cel care a fondat, în 1992, instituția care a ajuns astăzi una dintre cele mai mari bănci de investiții specializate în trazacționări online și plasamente pe piețele financiare internaționale.
În opinia sa, asistăm la o evoluție aflată pe punctul de a deveni o revoluție, în care ce a mers ieri nu mai merge astăzi, modele de afaceri de succes în trecut, precum cele ale Nokia sau Kodak dispărând rapid, deoarece publicul nu mai cere ceea ce acestea furnizează.
Dificultăți cu totul speciale apar, într-un astfel de context, pentru serviciile financiare, domeniu în care publicul a ajuns să aibă cea mai mică încredere. "Doar 50% din public are încredere în serviciile financiare și chiar mai puțin – 46% - în consultanța financiară și asset management. Foarte departe de nivelul mare de încredere de care se bucură tehnologia – 79%, în creștere cu 2% în 2014", spune Fournais.
Domeniul este afectat suplimentar de politica actuală a dobânzilor negative, care va ajunge să creeze o problemă foarte mare pentru pensiile oamenilor.
"Situația trebuie să se schimbe. Trebuie să facem lucrurile diferit, să creăm transparență și acces ușor la servicii", consideră co-fondatorul Saxo Bank.
Forurnais a numit trei mega-trenduri care, în opinia sa, vor influența în viitor serviciile financiare: "Self-empowerment, peer-to-pear and transparency".
Primul dintre acestea se referă la faptul că investitorii își doresc un acces mult mai rapid, mai bun și mai intuitiv la informații despre portofoliul propriu și clasele de active.
Cel de-al doilea viezează dezvoltarea tot mai mare pe care o vor avea finanțările participative, tip crowdfunding, iar ultimul – transparența – este cel mai important, oamenii dorind să știe exact pentru ce plătesc. "Înainte, oamenii aveau mai multă încredere în bănci. Acum, tehnologia este cea care poate oferi soluții pentru a crea transparență și a readuce încrederea în aceste servicii", arată Fournais.
Co-fondatorul Saxo Bank crede că Europa Centrală și de Est are un potențial de dezvoltare în această perioadă mult peste cel al piețelor vest-europene. "Centrul și estul Europei este mai puțin afectat de problemele Europei Occidentale, care a acumulat datorii foarte mari, are ritmuri modeste de creștere, iar statul asistențial sufocă și creșterea, și inițiativa. Aceste probleme nu au fost importate integral în Europa Centrală și de Est. Aici sunt oameni foarte instruiți și este cea mai importantă regiune pentru noi, pe care ne vom concentra", spune Fournais, precizând că regiunea asigură, deja, deja 28% din veniturile combinate ale Saxo Bank.
Saxo Bank a fost înființată în 1992, în Danemarca, fiind una dintre primele instituții care a dezvoltat, în anii 90, platforme online de tranzacționare accesibile investitorilor obișnuiți.
În prezent, se supune reglementărilor bancare ale Uniunii Europene. Are birouri locale în 26 de țări din Europa, Asia, Australia, America de Sud, Africa și Orientul Mijlociu, cu 1.450 de angajați, și servește clienți din 180 de țări, prin platforme accesibile în 25 de limbi.