ANPC a pierdut pe fond un proces pe clauze abuzive cu Credit Europe Bank IFN

ANPC a pierdut pe fond un proces pe clauze abuzive cu Credit Europe Bank IFN
Mihai Baniţă
Mihai Baniţă
scris 7 oct 2015
Tribunalul București nu consideră că este abuzivă clauza din contractele încheiate de Credit Europe Bank IFN cu clienții persoane fizice care permite băncii perceperea unui comision de restructurare a creditelor. Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor mai are alte cinci litigii cu insituțiile financiare deținute turcii de la Credit Europe în România.

După ce a câștigat un proces cu OTP Bank, ANPC pierde acum cu Credit Europe Bank IFN.

ANPC a cerut Tribunalului să declare abuzivă clauza prin care Credit Europe solicita un comison lunar de 0,7% din valoarea soldului pentru restructurarea creditelor. Astfel, clienții cu probleme financiare aveau să plătească și mai mult dacă apelau la o restructurare. O soluție favorabilă ar fi dus la eliminarea acestei prevederi din toate contractele de credit ipotecar ale instituției financiar-nebancare.

Urmărește-ne și pe Google News

Tribunalul București a respins, însă, acțiunea ANPC și a obligat instituția să plătească cheltuieli de judecată de 8.300 de lei, potrivit portalului instanțelor. ANPC poate ataca decizia cu recurs în termen de 15 zile de la comunicare, care se va judeca la Curtea de Apel București.

Dosarul a fost înregistrat în ianuarie 2014 și timp de câteva luni s-a plimbat între Secția de Contencios și cea Comercială, după ce magistrații și-au declinat pe rând competența.

Legea 193/2000 permite ANPC și asociațiilor de protecția consumatorilor să ceară eliminarea unei clauze abuzive din toate contractele de credit, începând cu 1 octombrie 2013, dată la care a fost modificată de legea pentru punerea în aplicarea a noului Cod de procedură civilă.

O clauză este considerată abuzivă dacă nu a fost negociată cu consumatorul și crează un dezechilibru semnificativ între drepturile și obligațiile consumatorului, dezechilibru care este în detrimentul acestuia.

Începând cu 2010, băncile au pierdut mii de procese cu clienții pe clauze care vizează dobânzile și comisioanele creditelor. În unele cazuri, aceștia au obținut înjumătățirea ratelor lunare. Însă deciziile favorabile s-au aplicat doar celor care au inițiat acțiunea, nu și celorlalți consumatori, deși băncile au utilizat aceleași clauze în contracte preformulate.

ANPC se mai judecă cu Credit Europe IFN și în alte două dosare. Într-un litigiu ANPC consideră abuzivă clauza de dobândă care dă dreptul, dar nu și obligația, creditorului de a modifica rata dobânzii în funcție de indicele Libor. De asemenea, ANPC cere și eliminarea comisioanelor de penalizare în cuantum de 10% pe an peste dobânda curentă și a comisionului de acordare a creditului de 2%, precum și a celui de administrare de 0,15%.

Într-un alt litigiu este contestat comisionul de 0,1% calculat la soldul creditului și perceput de IFN pentru orice serviciu solicitat de client.

Protecția Consumatorilor a chemat și banca Credit Europe Bank în instanță în trei litigii care vizează clauzele de dobândă și comisioanele din diferite contracte de credit. Într-un caz banca percepe clienților un comision de administrare de 0,25% din sold și un comision de management al riscului de 350 de euro. În cazul unor contracte de credit și garanție, banca, la fel ca instituția financiar-nebancară, spune că are dreptul, dar nu și obligația de a calcula dobânda în funcție de Libor. 

ANPC se mai judecă la Tribunal, în mai multe dosare, și cu Banca Comercială Română, Raiffeisen Bank, Bancpost, Banca Românească, Volksbank, Piraeus Bank, Alpha Bank, ING Bank și BCR Banca pentru Locuințe.
Cu OTP Bank ANPC așteaptă judecarea apelului, după ce Tribunalul a dispus eliminarea clauzei privind variația dobânzii din toate contractele băncii maghiare

viewscnt
Afla mai multe despre
clauze abuzive
procese clauze abuzive
credit europe bank ifn