Vânzările de mașini noi s-au prăbușit în februarie în Rusia, în luna februarie.
Aceasta după doi ani de creștere.

Acum, jucătorii de pe piață pun situația pe seama așteptărilor privind revenirea unor branduri occidentale în țară și a amânării decizilor de cumpărare până atunci, relatează The Moscow Times.
„La început, nu am crezut minusul de 25% [din vânzările de autoturisme noi în februarie, comparativ cu aceeași lună a anului trecut], am crezut că a existat un fel de eroare de calcul”, a declarat Sergey Tselikov, CEO al companiei de analiză a pieței Autostat, el la o întâlnire cu participanții și analiștii de pe piața auto, scrie Hotnews.ro.

Potrivit jurnaliștilor de la The Moscow Times, toți jucătorii de pe piață se așteptau la o scădere a vânzărilor, dar nu la una atât de drastică. Scăderea era preconizată din cauza creșterii puternice a taxelor pentru autoturismele noi, introdusă în octombrie, și a majorării dobânzii de referință de către Banca Centrală de la Moscova, care scumpește creditarea.
Tselnikov afirmă că rușii au cumpărat recent mașini în speranța că vor reuși să devanseze creșterea prețurilor, dar că niciunul dintre analiștii de piață nu se aștepta ca scăderea vânzărilor în februarie să fie mai mare de 10-15%. El spune că situația poate avea o singură explicație.
„Aștept să se întoarcă mărcile obișnuite și, între timp, voi învârti banii [într-un depozit] la bancă”, a descris șeful Autostat logica unor astfel de consumatori, el adăugând că piața auto reacționează întotdeauna „foarte sensibil la contextul informațional”.
De ce cred rușii că marii producători auto occidentali se vor întoarce în țară
În Rusia au apărut zvonuri că branduri care au părăsit țara în semn de frondă față de atacarea Ucrainei s-ar putea întoarce după apelul telefonic dintre președintele american Donald Trump și Vladimir Putin, de luna trecută.
Chiar a doua zi, Mihail Bakhtiarov, cofondatorul holdingului de dealeri Major Auto, a declarat că piața auto din Rusia „se așteaptă la schimbări radicale” asociate cu posibila revenire a mărcilor de automobile japoneze și sud-coreene.

Dealerii sunt de acord că zvonurile despre revenirea mărcilor occidentale au afectat vânzările. Andrey Terlyukevich, directorul general al Grupului de companii Autospetscenter, avertizează că astfel de știri „dezorientează” cumpărătorii, „provocând speranțe false”.
El a catalogat luna februarie ca fiind „foarte deprimantă” pentru piață.
Nikolai Ivanov, directorul departamentului de mașini noi la Rolf, cel mai mare dealer auto din Rusia, a declarat la rândul său că unii clienți vor să obțină modele noi ale mărcilor pe care obișnuiau să le conducă, așa că sunt gata să creadă în întoarcerea lor. Ivanov a spus însă că, în absența unui miracol, acest lucru este imposibil acum în Rusia.