Acțiunile Tesla au înregistrat astăzi o cădere de peste 8% la bursa din New York.
Producătorul american de automobile electrice suferind de pe urma unei reduceri puternice a vânzărilor precum și a tendinței generale de scădere a cotațiilor acțiunilor companiilor din tehnologie, conform AFP.

În jurul orei 15:30 GMT, acțiunile Tesla erau în scădere cu 8,14%, până la 241,30 dolari. În consecință, capitalizarea bursieră a Tesla s-a redus până la 700 de miliarde de dolari, adică la jumătate comparativ cu nivelul la care era în luna decembrie, după câștigarea alegerilor de către Donald Trump, un aliat al lui Elon Musk, patronul de la Tesla, arată Agerpres.
Scăderea acțiunilor Tesla se înscrie într-o tendință mai amplă de pierderi la bursa de pe Wall Street, în special în rândul companiilor de tehnologie, pe fondul temerilor cu privire la situația economiei americane.

'Cei șapte magnifici', denumirea marilor companii din sectorul tehnologiei, au înregistrat, de asemenea, scăderi la bursă: Alphabet (-4,22%), Amazon (-2,45%), Meta (-4,90%), Apple (-5,27%), Microsoft (-3,22%) și Nvidia (-4,7%).
Însă în cazul Tesla, scăderea este mai mare pentru că vine și pe fondul încetinirii vânzărilor pe mai multe piețe.
Potrivit datelor Asociației Constructorilor de Automobile din China (CPCA), Tesla a vândut 30.688 de vehicule în China în luna februarie, în scădere cu 49% comparativ cu luna februarie a anului trecut. Și asta în contextul unei creșteri puternice (82%) a vânzărilor de vehicule electrice și hibride în China.
Situația este identică în Europa, unde în pofida faptului că înmatriculările de vehicule electrice au crescut cu 34% în ritm anual, vânzările Tesla s-au redus la jumătate la începutul anului, conform datelor publicate de ACEA.

Luările de poziții controversate ale lui Elon Musk alături de Donald Trump i-au nemulțumit pe unii potențiali cumpărători de automobile electrice chiar dacă este dificil de evaluat în ce măsură miliardarul american și sprijinul său pentru extrema dreaptă europeană i-au speriat pe clienții potențiali ai Tesla. În schimb, în ultimele săptămâni au fost lansate mai multe apeluri la boicotarea Tesla.
Chiar dacă este în continuare lider mondial pe piața automobilelor electrice, grație modelelor sale încărcate cu tehnologie și reducerilor agresive de prețuri, Tesla suferă de pe urma lansării unei avalanșe de modele electrice din partea concurenților.
Elon Musk și-a manifestat susținerea față de partidul de extremă dreapta Alternativa pentru Germania (AfD), poziție considerată de politicienii germani pro-europeni drept o ingerință electorală.

Într-un mesaj video adresat la finele lunii ianuarie membrilor acestui partid la un eveniment de lansare a campaniei electorale, Musk i-a îndemnat 'să fie mândri că sunt germani' și a considerat exagerată confruntarea permanentă cu sentimentul vinovăției pentru trecutul nazist.
Zeci de demonstranți s-au adunat recent la showroom-ul Tesla din Lisabona pentru a protesta față de sprijinul acordat de CEO-ul Elon Musk partidelor de extremă dreapta din Europa.
Portugalia se îndreaptă cel mai probabil spre alegeri anticipate, arată Reuters.

Elon Musk și-a folosit platforma X pentru a promova partide și personalități de dreapta în Germania, Marea Britanie, Italia și România. El nu a comentat însă până acum politica din Portugalia, unde partidul de extremă dreapta Chega a crescut vertiginos, devenind a treia forță ca mărime din Parlament, arată news.ro.
În capitala Lisabona, protestatarii au afișat pancarte referitoare la președintele american Donald Trump și la consilierul său miliardar Musk, unele din ele îndemnând: „Boicotați Tesla”.

Nuno Raimundo, în vârstă de 54 de ani, un medic din Lisabona, a declarat că „a venit timpul ca oamenii din întreaga lume să se ridice” și să contracareze conducerea lui Trump și promovarea de către Musk a extremei drepte în Europa. „În caz contrar, istoria se va întoarce la anii 1930 în Europa”, a avertizat el. „(Musk) s-ar putea să nu poată să aibă suficientă influență în următoarele alegeri din Portugalia, dar cu suma de bani pe care o are, pas cu pas, poate face acest lucru”, adaugă medicul.
Portugalia a plonjat într-o nouă criză politică după ce partidul de centru-dreapta al premierului Luis Montenegro a votat joi o moțiune de cenzură împotriva guvernului său minoritar, aflat în funcție de un an, riscând propria sa demitere.

Președintele Marcelo Rebelo de Sousa a declarat că un nou scrutin, care ar fi al treilea în trei ani, ar putea avea loc pe 11 mai sau 18 mai.
Alianța de centru-dreapta este cotată la aproximativ 30%, cu un ușor avans față de socialiști, Chega fiind pe locul al treilea, cu 18%.
Postările politice ale lui Musk par să aibă un preț pentru Tesla, ale cărei vânzări în Europa au scăzut cu 45% în ianuarie față de anul precedent, în timp ce vânzările rivalilor săi au crescut cu peste 37%, potrivit Asociației Constructorilor Europeni de Automobile.
Perioada dramatică pe care o traversează Tesla în Europa și, destul de similar, și în SUA, începe să fie replicată și pe piața din China. Cifrele privind vânzările din această țară pentru luna februarie, analizate de Profit.ro, arată o înjumătățire a vânzărilor.
Tesla a vândut în luna februarie 30.688 vehicule, ceea ce reprezintă o prăbușire cu 49% a vânzărilor, mult mai mare decât cea înregistrată în ianuarie, când a vândut 63.238 de vehicule.

Vestea vine după ce în Europa Tesla a înregistrat un declin de 45% în ianuarie, cu numai 9.913 vehicule, iar în februarie, primele cifre arată că scăderea va fi și mai mare. În Germania, informațiile publicate de autorități au anunțat o scădere de 70% pe primele două luni, cu -76% în februarie.
Situația din China are în spate o explicație rațională, care este, în principiu, valabilă și în Europa. Este vorba despre amânarea achiziției de către clienții Tesla, în așteptarea lansării noii versiuni actualizate a lui Model Y, așa numitul Juniper.

Explicația este doar una parțială, deoarece în China, mașina este deja disponibilă pentru comenzi din 10 ianuarie, iar livrările au început la sfârșitul lui februarie. Informațiile din presa chineză spun că Tesla a înregistrat 200.000 de comenzi, o valoare foarte mare, dar care nu se va transforma integral în contracte de achiziție, deoarece sunt reprezentate de avansuri returnabile.
Având în vedere că termenul de livrare este de până la 4 săptămâni, putem urmări evoluția livrărilor și în martie și aprilie, pentru a avea tabloul complet. Deocamdată, situația mărcii americane pe primele două luni, pe piața chineză, este nefavorabilă: cu un total de 93.926 de vehicule vândute, situația este mai slabă decât în urmă cu un an cu 28,7%.
Situația livrărilor pentru Model Y facelift nu este chiar dramatică, dar nu este nici relevantă pentru ce va urma. În prima săptămână de livrări, au fost contabilizate 6.000 de vehicule livrate clienților, fiind vorba despre versiunile mai scumpe, Launch Series, care au avut inclusă o garanție extinsă. Prețul a fost mare pentru piața locală, 36.400 dolari, pentru versiunea cu un singur motor, și 41.900 dolari, pentru Long Range AWD. De la 1 martie a fost introdusă pentru comenzi varianta normală, fără garanție extinsă, la același preț.

Tesla a lansat, în aceeași perioadă cu noul model, și o actualizare de software pentru sistemul FSD, care oferă funcții avansate cunoscutului sistem de asistență. Pentru cei care vor să cumpere acest sistem nou, prețul este de circa 8.800 de dolari, dar în curând va fi lansată și opțiunea unui abonament.
Tesla se confruntă cu o concurență extrem de puternică din partea companiilor chineze, în special BYD, Xpeng și, mai nou, Xiaomi. BYD a înregistrat creșteri impresionante în luna februarie, cu 161% mai multe decât în anul anterior, respectiv 318.000 vehicule.