Agențiile de turism vor fi obligate să returneze, în cel mult 14 zile, către turistul care a achiziționat o ofertă singulară și nu un pachet de călătorie orice plăți efectuate de către acesta pentru serviciile neprestate sau prestate parțial, conform unei ordonanțe de urgență adoptate de către Guvern. Cu acceptul turistului, agenția poate să ofere în schimb servicii la același tip și categorie sau superioare, fără a mai rambursa sumele plătite.
De ce este important: Obligația de returnare a sumelor încasate de la turiști pentru serviciile neprestate de către operatorii economici este prevăzută în legislația în vigoare doar pentru agențiile de turism organizatoare, care comercializează pachete de servicii de călătorie, conform Ordonanței Guvernului nr. 2/2018 privind pachetele de servicii de călătorie și serviciile de călătorie asociate, precum și pentru modificarea unor acte normative, rămânând neacoperite acele servicii turistice singulare.
Autoritățile au constatat, astfel, că: ”Sunt situații concrete când operatori economici din turism, folosind o practică neconformă de activitate, nu au onorat contractele de servicii turistice către turiști, refuzând să returneze acestora sumele încasate pentru servicii neprestate sau prestate parțial”.
CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Noi obligații drastice pentru casele de schimb valutar și intermediarii de monede virtuale. Agențiile imobiliare și cazinourile, vizate de noi reguliDirectiva (UE) 2015/2302 privind pachetele de servicii de călătorie și serviciile de călătorie asociate stabilește o serie de drepturi ale consumatorilor în legătură cu pachetele de servicii de călătorie, în special în ceea ce privește cerințele în materie de informare, răspunderea comercianților pentru executarea serviciilor incluse în pachet și protecția în caz de insolvență a organizatorului sau a comerciantului cu amănuntul.
Ca urmare, legislația în domeniu a fost completată, cu prevederea că agenții economici din turism au următoarea obligație:
- ”să ofere servicii la același tip și categorie sau superioare, cu acceptul turistului, sau să restituie fără întârzieri nejustificate, dar nu mai târziu de 14 zile, sumele achitate de către turiști pentru achiziționarea/rezervarea serviciilor turistice care nu au putut fi prestate sau au fost prestate parțial, din vina exclusivă a operatorului economic. Prevederea nu se aplică serviciilor care fac parte dintr-un pachet de călătorie sau constituie un serviciu de călătorie asociat, în sensul Ordonanței Guvernului nr. 2/2018 privind pachetele de servicii de călătorie și serviciile de călătorie asociate”.
CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Primă decizie - triplarea limitei de deductibilitate pentru contribuția la Pilonul III de pensii și pentru asigurările private de sănătateOrdonanța adoptată mai prevede că în scopul protecției turiștilor, oferirea, comercializarea, vânzarea serviciilor și a pachetelor de servicii turistice, precum și crearea de produse turistice pe teritoriul României pot fi realizate numai de către operatorii economici din turism autorizați de autoritatea administrației publice centrale responsabilă în domeniul turismului, posesori de licențe de turism sau de certificat de clasificare, după caz.