Tarifele vamale americane nu vor împiedica retailerul online de modă rapidă Shein să își vândă produsele în Statele Unite, susține Donald Tang, președintele său executiv, într-un interviu acordat AFP.
În timpul unei vizite în Franța, șeful grupului cu sediul în Singapore, care a fost fondat în China, dar este adesea criticat de ONG-uri pentru amprenta sa asupra mediului și pentru nerespectarea drepturilor omului de către furnizorii săi, a afirmat, de asemenea, că societatea sa nu utilizează munca forțată, scrie News.ro.

„Nu ne concentrăm asupra politicii vamale”, spune Donald Tang. „Vom găsi o modalitate de a aproviziona (clienții) cu produsele noastre indiferent de situație, deoarece modelul nostru de afaceri ne permite să continuăm să facem acest lucru”.
Cu toate acestea, Beijingul se află în vizorul președintelui american Donald Trump, care a impus o suprataxă de 20% pe produsele importate din China.
Washingtonul ridică, de asemenea, semne de întrebare cu privire la menținerea scutirii de taxe vamale de care beneficiază coletele importate cu o valoare mai mică de 800 de dolari. Această regulă face de mult timp jocul Shein și al concurentului său Temu, care expediază mărfuri în valoare de zeci de miliarde de dolari din rețeaua lor de fabrici din China.
Shein va face „tot ce îi stă în putere” pentru a se asigura că cei 90 de milioane de clienți americani ai săi „nu sunt afectați”, promite Donald Tang.
Acesta rămâne vag cu privire la măsurile pe care grupul le-ar putea pune în aplicare, dar subliniază că, chiar și în timpul pandemiei Covid, Shein „a reușit să livreze consumatorilor fiecare pachet din fiecare comandă, fără a crește prețurile”.
„Toleranță zero” față de munca forțată
La fel ca mulți giganți din industria textilă, Shein este acuzată în mod regulat că profită de exploatarea minorității musulmane uigure în câmpurile și atelierele de bumbac din regiunea Xinjiang din vestul Chinei.
„Avem o politică de toleranță zero față de munca forțată”, spune Donald Tang, adăugând că Shein a pus în aplicare un «cod de conduită care respectă Convenția Organizației Internaționale a Muncii».
„Atunci când includem o fabrică printre furnizorii noștri, discutăm despre acest cod de conduită”, afirmă el. „Folosim auditori de renume internațional care fac vizite neanunțate la fabrici.
David Hachfeld de la ONG-ul Public Eye, care a efectuat o anchetă în cazul Shein, consideră că aceste audituri sunt insuficiente. Acesta a arătat că la anumiți subcontractanți, „săptămâna tipică pentru majoritatea lucrătorilor este de 75 de ore, cu o zi și jumătate liberă pe lună”, subliniază el.
Amnesty International subliniază că orice companie care își desfășoară activitatea în Xinjiang trebuie să fi efectuat verificări privind drepturile omului pentru a evita orice încălcare: „Dacă Shein nu a făcut acest pas crucial, ar trebui să își suspende activitățile în Xinjiang. Dimpotrivă, dacă societatea este convinsă că a eliminat aceste riscuri, ar trebui să facă public modul în care acest lucru a fost verificat”, a scris ONG-ul într-un e-mail către AFP.

Piața bursieră și mediul
Shein ar trebui să intre în bursă în acest an, iar Londra pare să fie favorită pentru a o găzdui. Dar Donald Tang refuză să divulge calendarul și detaliile operațiunii.
El explică doar că este convins că acest lucru va permite grupului să „facă din transparență o cerință, nu o opțiune. Acest lucru ne va permite să câștigăm cea mai mare încredere publică, care este esențială pentru creșterea noastră pe termen lung”.
La începutul lunii ianuarie, un parlamentar britanic s-a declarat „îngrozit” de lipsa de transparență a platformei cu privire la originea produselor sale. Donald Tang a declarat pentru AFP că Shein a răspuns ulterior întrebărilor.
În orice caz, marca încearcă să își îmbunătățească imaginea, anunțând anul trecut un pachet de 200 de milioane de euro pentru parteneriate în Europa legate de circularitate și reciclare. „Ne-am întâlnit cu diverse companii din Paris și din alte orașe franceze și am făcut schimb de idei cu lideri” din sector, spune Donald Tang, fără a da nume.
Într-un moment în care atât Franța, cât și Uniunea Europeană caută modalități de reducere a deșeurilor de modă rapidă, vor fi suficiente aceste ambiții? În 2023, ONG-ul Prietenii Pământului a criticat compania pentru „adăugarea unei medii de 7.200 de modele noi pe zi”, emițând „între 15.000 și 20.000 de tone de CO2” în fiecare zi.