Ținta de colectare a 80% din cantitățile de ambalaje puse pe piață va fi atinsă în acest an, spune Gemma Webb, CEO-ul RetuRO, administratorul sistemului de garanție – returnare, astfel că nu va fi nevoie să fie cerută din nou Guvernului neaplicarea de penalități. Pentru 2025, RetuRO vrea să simplifice utilizarea sistemului de către consumatori, eficientizarea acestuia și o mai mare implicare a retailerilor, pentru care va încerca inclusiv un proiect pilot cu un RVM mobil.
“Sistemul funcționează foarte bine, dar trebuie să continuăm cu informarea, cu implicarea retailerilor. Sunt lucruri de îmbunătățit anul acesta și trebuie să o facem, dar nu sunt motive să nu atingem ținta”, spune Gemma Webb, CEO și președinta Directoratului RetuRO (foto, centru).

Astfel, principalele obiective ale anului pentru RetuRO vizează o mai facilă utilizare pentru cumpărători și eficientizarea SGR în ansamblu, cel mai mare sistem de profil 100% integrat la nivel global, prin creșterea ratei de colectare în mediul rural, a numărului de puncte de returnare, implicarea micilor comercianți și o trasabilitate mult mai bună, prin creșterea nivelului de digitalizare.
Pentru primul an de funcționare, 2024, ținta de colectare fusese stabilită la 65%, dar cea realizată a fost de 55%, astfel că RetuRO a cerut Guvernului să nu aplice penalități, obligându-se în schimb să investească în următorii 5 ani o sumă totală de 350 de milioane de euro în eficientizarea sistemului, adică circa 70 de milioane de euro anual.

“Pentru că sistemul nu era cunoscut, prima parte a anului 2024 nu a mai putut fi recuperată, dar în ultimele 6 luni am fost mult peste target. Autoritățile au înțeles nevoia de a nu penaliza sistemul în primul an de funcționare, un sistem care în decembrie arăta că este foarte eficient și cu rezultate mult mai bune față de alte țări în primul an de la lansare”, a declarat directorul financiar al RetuRO, Cătălina Marga.
Planul de investiții a fost deja avizat de Administrația Fondului pentru Mediu și urmează să fie trimis Guvernului spre aprobare.
Dacă în mediul urban oamenii s-au obișnuit să returneze ambalajele (PET-uri, doze și sticle), iar rata de colectare este în general ridicată, lucrurile stau mult mai prost la sate.

“Există o oarecare neînțelegere a modului în care funcționează aceste sistem, este în continuare nou pentru mulți. Oamenii se așteaptă să vină cineva din ușă în ușă și să îi întrebe cineva dacă au colectat. (…)
Este un gap între ce se întâmplă în rural vs urban. În urban lucrurile sunt mult mai bine, lumea și-a facut deja obișnuințe de consum, dar în rural lucrurile sunt departe. Interesant este că unele autorități la sfârșitul anului 2024 au realizat că la ei în UAT nu se colectează nimic, că este o problemă și că trebuie să facă ceva să încurajeze comercianții să colecteze local și să contribuie la asigurarea infrastructurii. Vom merge către ei cu programe care să îi ajute”, spune Radu Pascu, directorul comercial al RetuRO.
Printre altele, administratorul sistemului vrea să îi recompenseze, printr-un program de loializare, pe comercianții care aduc cele mai multe ambalaje, dar și să discute în continuare cu cei care însă sunt neîncrezători sau neinformați.
“Ne gândim și la o soluție utilizată în Ungaria: o soluție mobilă, o mașină care are un RVM cu o capacitate foarte mare care merge la punctele de colectare și ridică ambalajele de acolo, ceea ce duce la o viteză foarte ridicată, pentru că se ard niște etape, de compactare și numărare în fața comerciantului”, explică Pascu.

Pe de altă parte, comercianții înțeleg că este în avantajul lor, inclusiv față de concurenți, să asigure mentenanța corespunzătoare și funcționarea neîntreruptă a aparatelor de colectare, mai spune Pascu.
Valoarea garanției, de 50 de bani pe ambalaj, nu va fi modificată în 2025, potrivit RetuRO.
Anul trecut au fost returnate peste 3,3 miliarde de ambalaje, ținta pentru 2025 fiind de 6 miliarde.
RetuRO are șapte centre regionale de numărare și sortare, în județele Prahova, Dolj, Bacău, Brașov, Cluj, Ilfov și Timiș, alte două, ultimele din rețeaua planificată și finanțată cu un credit de 90 de milioane de euro, urmând să fie deschise în primul semestru al anului în curs, în Oradea și Constanța.

RetuRO Sistem Garanție Returnare S.A.este o companie ce funcționează pe principiul not for profit - ceea ce înseamnă că eventualul profit realizat de companie în urma colectării de ambalaje de băuturi va fi reinvestit, exclusiv, în dezvoltarea SGR. Compania a fost creată de un consorțiu de trei acționari privați: Asociația Berarii României pentru Mediu (30%), Asociația Producătorilor de Băuturi Răcoritoare pentru Sustenabilitate (30%) și Asociația Retailerilor pentru Mediu (20%) și un acționar public, statul român, prin autoritatea centrală de mediu, Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor (20%).