Guvernul francez se pregătește să prelungească posibilitatea ca angajații să plătească și la supermarketuri, nu doar la restaurante, cu tichete de masă, extindere aprobată în 2022, pe fondul inflației, doar cu caracter temporar, dar care a fost deja prelungită o dată. Măsura i-a adus deja în conflict cu marii retaileri pe proprietarii de restaurante, care până acum erau obișnuiți să se certe doar cu emitenții de tichete, din cauza comisioanelor mari percepute, scrie Le Figaro.
În Franța, piața tichetelor primite de angajați pentru a lua masa este imensă: 9 miliarde de euro. Spre deosebire de România, unde bonurile de masă pot fi folosite dintotdeauna pentru achiziția de produse alimentare, dar și pentru alte categorii, oriunde la comercianții care le acceptă, masa luată la restaurant nefiind la îndemână în orice localitate, francezii le-au dat de la început o utilizare exclusivă doar pentru luat masa, urmărind și susținerea restaurantelor locale.
Criza economică și inflația mare au determinat autoritățile de la Paris să extindă, cu caracter temporar, posibilitatea utilizării acestora și în magazine mari. Astfel, din august 2022, 5,5 milioane de persoane au beneficiat de acest avantaj social, putând să plătească în supermarketuri orice produs alimentar, consumabil imediat sau nu (carne, alimente bogate în amidon, produse congelate etc.). Guvernul le-a acordat acest drept din cauza inflației mari la produsele alimentare după războiul din Ucraina. O măsură aplaudată, dar care trebuia să fie temporară, scrie Le Figaro. Autorizată printr-o lege cu măsuri de urgență pentru protecția puterii de cumpărare, din iulie 2022, era prevăzută să dureze până la sfârșitul anului 2023. A fost însă prelungită până la sfârșitul acestui an, când, din nou, se pune problema unei extinderi suplimentare și dincolo de 1 ianuarie 2025.
Extinderea utilizării pe scară largă a acestor titluri în supermarketuri va fi o lovitură suplimentară pentru restaurante, în fața distribuitorilor care capturează din ce în ce mai mult „pauza de masă” a angajaților, scrie Le Figaro.
Thierry Marx, cel mai mediatizat bucătar din Franța, președintele Uniunii Comerțului și Industriilor Hoteliere, prima uniune a restauratorilor din Franța, spune că permisiunea de a folosi tichetele de masă și pentru achiziții în supermarketuri a afectat puternic restaurantele. Marx îmbracă un costum nou, pe lângă cel de bucătar: cel de apărător al prânzului la restaurant cu tichetul de masă.
„Privarea restaurantelor de venituri în beneficiul distribuției în masă este un scandal!”, spune Thierry Marx. „În fiecare zi, aproximativ douăzeci de unități se închid. Nu vom rezolva problema puterii de cumpărare în Franța prin distrugerea locurilor de muncă din sectorul nostru, în beneficiul marilor retaileri.”
De câteva săptămâni, restaurantele se revoltă împotriva distribuitorilor mari, precum Carrefour, Auchan și Leclerc. Până acum, aveau obiceiul să se plângă doar de emitenții de tichete de masă, care le percep comisioane foarte mari. De data aceasta, scrie Le Figaro, acuză cu voce puternică marii comercianți că i-au lipsit în mod nedrept de o pondere tot mai mare din piața acestor tichete. Ei cer Guvernului să nu prelungească dincolo de 1 ianuarie 2015 măsura luată în 2022, care ar fi trebuit să se încheie încă de anul trecut.
De cealaltă parte, emitenții de tichete cer ca prelungirea măsurii să fie decisă înainte ca termenul să expire.