Circa 200 de media franceze, printre care TF1, France Televisions, Radio France sau Le Figaro, au atacat în justiție Meta, compania-mamă americană a Facebook și Instagram, acuzând-o de 'practici ilegale' în ceea ce privește publicitatea online, au anunțat avocații lor miercuri, informează AFP.
Aceste media reproșează gigantului internetului 'o țintire publicitară bazată pe colectarea masivă și ilicită de date personale ale utilizatorilor', potrivit unui comunicat al avocaților lor, Didier Theophile de la cabinetul parizian Darrois și cabinetul american Scott+Scott, scrie Agerpres.
Reclamanții au dat în judecată Meta miercuri la Tribunalul pentru activități economice de la Paris (fostul Tribunal pentru comerț).

Ei intenționează 'să obțină despăgubiri pentru prejudiciul economic masiv (...) cauzat de practicile comerciale neloiale ale gigantului american'. Acesta din urmă, potrivit lor, 'colectează masiv date personale ale utilizatorilor, fără a informa sau solicita consimțământul (lor)', 'o încălcare flagrantă a Regulilor europene privind protecția datelor (GDPR)'.
'Exploatând aceste date pentru a propune publicități ultrațintite, Meta a putut să capteze majoritatea invesițiilor publicitare în detrimentul media', argumentează avocații, calificând drept 'o premieră istorică' un astfel de front comun.
Lista reclamanților include toate tipurile de media: televiziuni și posturi de radio private și publice (TF1, France Televisions, Radio France, grupul RMC BFM, Lagardiere, care deține inclusiv Europe 1), cotidiane naționale (Le Figaro, Liberation) și regionale (printre care Quest France, Centre France, la Voix du Nord, La Depeche), reviste (grupurile CMI care dețin Marianne, și Prisma, proprietara Voici) sau platforma video Dailymotion.
Solicitată de AFP, Meta nu a reacționat deocamdată.
Avocații acestor media subliniază că Meta și Google, un alt gigant american al internetului, acaparează cea mai mare parte a pieței de publicitate online.
'Ei doi reprezintă 75% din piață și 90% din creșterea ei', susțin avocații, subliniind de asemenea că publicitatea 'constituie esențialul' veniturilor Meta, adică '98% din cifra sa de afaceri mondială'.
'Fără practicile neloiale ale Meta, media franceze ar fi beneficiat de o parte semnificativ mai importantă de investiții publicitare digitale', estimează avocații.