De numele lui Andrei Borțun, unul dintre cei mai cunoscuți specialiști în comunicare din România, se leagă multe inițiative deja cu tradiție în această industrie: de la Festivalul European de Print (AdPrint) și Internetics (festival de branding, marketing si advertising online), menită să premieze proiectele din sectorul neguvernamental, la agenție de PR și de brand și proiectul The Institute (un proiect editorial, dar și o cafenea care să reprezinte un loc de întâlnire pentru industriile creative). Astăzi, Rețeaua Millenium People, pe care a fondat-o în urmă cu aproape două decenii, are un rulaj de 5.000.000 de euro anual și continuă să facă lucruri inedite pe piață.
Prima agenție de PR a deschis-o în urmă cu aproape 20 de ani, atunci când avea doar 22 de ani și era student în anul doi de facultate. Spune că nu a fost o ”decizie” să devină antreprenor, ci mai degrabă un ”impuls”.
”Înființasem cu un an înainte, alături de două colege mai mari din facultate, Asociația Studenților la Relații Publice. Colaborasem sub această umbrelă cu cele 5-6 agenții de PR prezente atunci pe piață, mă angajasem de trei luni la una dintre ele și, deodată, într-o zi, am fost convins că pot să fac mai bine această meserie pe cont propriu”, povestește Andrei Borțun.
Drumul de la idee la succes este pavat, de cele mai multe ori, și cu multă determinare. Privind retrospectiv, prin lentilele omului care a dobândit experiență, Andrei Borțun explică care au fost primii pași în industria creativă.
”Într-un fel, a fost foarte simplu să pun în practică ideea de a avea propria agenție: am înființat o firmă împreună cu prietenul meu Ștefan Petrescu, am închiriat un garaj de 12 metri pătrați, Ștefan a adus de acasă un calculator și un telefon mobil, iar eu aveam o mașină din '85. Apoi am cumparat un caiet de facturi, un caiet de chitanțe, un carnet de cecuri și o ștampilă. Ne simțeam pregătiți pentru succes. Pe de altă parte putem spune că acea structură a devenit o agenție de PR abia după cinci ani”, explică el.
Fiindcă erau o agenție mică, cu puțină experiență, într-o perioadă în care și România își căuta propriul parcurs, în primii ani, au decis să creeze propriile proiecte. Așa s-au născut festivalul de publicitate AdPrint, Internetics sau Gala Societății Civile.
”Aveam astfel de crescut o organizație care nu semăna cu nimic altceva și, așadar, lipsa resurselor convenționale necesare nu mai era un minus; puteam improviza și singurul pariu era acela de a face bine acest lucru. În timp aceste proiecte aveau să ne aducă și notorietate, buna reputație, network, bani măcar pentru un cash flow rezonabil, oameni buni care voiau să lucreze alături de noi”, povestește Andrei Borțun.
Dacă atunci i s-a părut că așa era parcursul normal al unei firme mici spre ascensiune, astăzi știe că astfel de proiecte ar fi trebuit să beneficieze de sprijin guvernamental sau ar fi fost integrate în strategii ale administrației publice, beneficiind de sprijinul unor mentori, sponsori vizionari sau trusturi de media puternice.
”Dar era România anilor ‘90 și noi niște puști. Cred că și atunci, ca și astăzi, putem să ne plângem de multele slăbiciuni ale unui sistem dubios sau ale unui stat slab și vulnerabil, dar pe de altă parte aceleași atribute definesc un context în care sunt atât de multe lucruri de făcut pentru prima oară sau pur și simplu mult mai bine. În același timp, nu am știut multă vreme să prețuiesc importanța unor contracte bine făcute, importanța unui plan de business și urmăririi lui, politicii de HR și atât de multe altele. Dar probabil că, dacă aș fi știut de atunci cât de multe lucruri presupune a aveapropria afacere, nici nu aș mai fi început-o”, explică antreprenorul.
A creat agenții specializate, care mai târziu, au fost reunite sub umbrela rețelei Millenium People: Rusu+Borțun, Dăescu Borțun Olteanu, Fundația Gala Societății Civile și The Institute.
Privind retrospectiv spune că decizia de a crea propriile proiecte și de a nu face PR în primii ani de la crearea agenției a compensat ”colecția de minusuri” cu care au plecat la drum. La fel de importantă a fost și decizia de a transforma diviziile pe care le avea în agenție, în entități specializate, fapt ce i-a permis să coopteze și parteneri care să crească fiecare dintre aceste organizații, în timp ce el a putut să se concentreze pe creșterea The Institute și FGSC. Astfel, The Institute, de pildă, s-a reinventat acum cinci ani devenind, dintr-o organizație dedicată industriei de marketing și comunicare, într-o platformă de promovare a Industriilor Creative din România.
Argumentează însă că, astăzi, industria de comunicare este mult schimbată față de cum era acum câțiva ani: marile grupuri din domeniu se consolidează, iar, în paralel, apar agenții foarte mici, dar și freelanceri.
”Agențiile în care sunt implicat au avut creștere constantă în ultimii șapte ani. Proiectele FGSC și The Institute, respectiv Gala Societății Civile, Romanian Design Week, Diploma sau Internetics cresc spectaculos, iar anul 2016 este unul de excepție și, din fericire, putem fi siguri de păstrarea acestui ritm”, explică Andrei Borțun.
Și cum o industrie creativă nu se poate dezvolta fără oameni, Andrei Borțun dă o mare importanță celor alături de care lucrează.
”Inițial, numele firmei era Millenium Communications. Acum 8 ani, cand agenția s-a transformat în rețea, am dublat demersul cu un audit de brand, intern și extern. Rezultatul a fost noul nume: Millenium People.Eu, personal,sunt dependent de oamenii mei. Și sunt cu atât mai dependent cu cât eisunt mai independenți.Acest sentiment dublat de respect, prietenie, senioritate, empatie aduce foarte multechipelor noastre”, mărturisește el.
De-a lungul anilor, prioritățile sale au pornit de la construirea de echipe care să poată face proiecte foarte bune și care să aducă, în cele din urmă, profit. De altfel, de la doi angajați câți erau în 1998 au ajuns la aproximativ o sutăîn 2016.
”Dacă discutăm despre setul de beneficii specifice pachetelor salariale, încercareanoastră este aceea de a oferi suficienți bani și timp liber cât să poată alegefiecare ce este important pentru el în afara biroului.Mai mult decât atât, am sprijinit cât de mult am putut orice instinct antreprenorialsau pasiune puternică a oamenilor noștri, pentru că astfel ei au fost mai impăcați șinoi mai bogați prin oameni mai compleți, mai diverși”, spune antreprenorul.
A început, treptat, să le ofere angajaților abonamente la săli de sport, servicii medicale, programe de formare sau participări la festivaluri și congrese în urma unor chestionare sau în momentul în care mai mulți oameni din echipă și-au dorit tipul respectiv de beneficii.
”Am introdus abonamente de sănătate pentru prima oara acum opt ani, iar acum trei ani amsemnat cu Regina Maria datorită serviciilor și prețurilor, dar și pentru că, îngeneral, brandul Regina Maria este construit și se manifestă cel mai apropiat destandardele noastre, de profilul oamenilor din echipa mea”, a mai argumentat el.
Rețeaua Millenium People a avut afaceri de 5.000.000 de euro anul trecut, iar anul acesta estimează o creștere de 10%. Începând din acest an, rețeaua va aloca sume importante și într-o infrastructură fizică ceconstă în spații dedicate industriilor creative:ateliere, magazine, galerii, spații de evenimente, expoziții, conferințe.”Pe de o parte, este o nevoie teribilă de astfel de spații, iar pe de altă parte esteo oportunitate pentru noi de a ne crește comunitatea și relevanța”, mai completează Andrei Borțun.
Descoperă sănătatea în afaceri!
28 noiembrie - Profit Financial.forum