Volumul exporturilor globale de țiței a scăzut cu 2% în 2024, marcând prima contracție de acest tip de la pandemia COVID-19, conform datelor de transport maritim. Motivele sunt cererea slabă și schimbările la nivelul rafinăriilor și conductelor, care au remodelat rutele comerciale, afectând fluxurile globale de petrol, transmite Reuters.
Conflictele din Ucraina și Orientul Mijlociu au perturbat comerțul pentru al doilea an consecutiv, redirecționând transporturile de țiței și împărțind furnizorii și cumpărătorii pe regiuni. Exporturile de petrol din Orientul Mijlociu către Europa au scăzut cu 22%, în timp ce mai mult țiței din SUA și America de Sud a ajuns în Europa. În același timp, petrolul rusesc, care înainte era destinat Europei, a fost redirecționat către India și China, scrie News.ro.
”Aceste schimbări creează alianțe oportuniste,” a declarat Adi Imsirovic, consultant energetic, subliniind relațiile mai strânse dintre Rusia și India, China și Iran, care remodelază comerțul cu petrol.
”Petrolul nu mai urmează curba costului minim, iar consecința principală este creșterea prețurilor la transport, ceea ce afectează marjele rafinăriilor,” a explicat acesta.
Câștigători și schimbări regionale
Statele Unite, beneficiind de o producție masivă de șisturi bituminoase, au devenit un câștigător în comerțul global cu petrol. Exporturile americane au atins 4 milioane de barili pe zi, reprezentând 9,5% din comerțul global, fiind devansate doar de Arabia Saudită și Rusia.
Deschiderea rafinăriei Dangote din Nigeria, extinderea conductei Trans Mountain din Canada și scăderea producției de petrol din Mexic au contribuit, de asemenea, la schimbarea rutelor comerciale.
În 2024, Canada a crescut exporturile maritime la un nivel record de 550.000 de barili pe zi, ceea ce a redus importurile de țiței saudit și sud-american pe Coasta de Vest a SUA.
CITEȘTE ȘI FOTO Suzuki vine în premieră la Las Vegas, inclusiv cu mini-camionul Super CarryCererea în scădere și provocările viitoare
Cererea slabă din China și Europa continuă să afecteze piața. Importurile Chinei au scăzut cu 3% în 2024, pe fondul creșterii utilizării mașinilor electrice și hibride, precum și al utilizării gazului natural lichefiat pentru transportul greu. În Europa, reducerea capacităților de rafinare și politicile guvernamentale de diminuare a emisiilor de carbon au scăzut importurile de țiței cu 1%.
Conflictele din Orientul Mijlociu și temerile legate de noi sancțiuni din partea președintelui ales Donald Trump au crescut prețurile petrolului iranian, determinând rafinăriile chineze să caute alternative în Africa de Vest și Brazilia.
Propunerea lui Donald Trump de a impune un tarif de 25% pe țițeiul canadian și mexican, principalii furnizori externi ai SUA, ar putea schimba semnificativ fluxurile comerciale în 2025, avertizează analiștii.