Prețul benzinei și motorinei comercializate în România ar putea crește în perioada următoare cu 8-10% în condițiile în care petrolul ar atinge nivelul de 60 de dolari pe bari, estimat în ultimele rapoarte ale Goldman Sachs Group Inc. și Morgan Stanley care analizează impactul acordului OPEC de reducere a producției asupra prețului țițeiului.
Situația ar putea fi similară celei din 2011, când prețul petrolului a crescut cu 31,1%, iar prețul carburanților la pompă s-a majorat în România cu 12,8%, deci la o treime din creșterea netă a prețului țițeiului.
Corelația dintre majorările/ieftinirile carburanților și aprecierea/deprecierea petrolului este confirmată și de un studiu din 2009 al Comisiei Europene ce analiza evoluțiile prețurilor de pe piața internațională a petrolului și cele ale carburanților din UE. Potrivit studiului CE, între 2008 și 2009 a fost întregistrată o ieftinire de 20,3% la benzină și 20.8% la motorină, în condițiile unei scăderi a cotației barilului de 47%. O ieftinire de 1% a produsului petrolier a antrenat o scădere de 2,35% a barilului de petrol, procent similar celui înregistrat în 2011 în România, când fiecare scumpire de 2,38% a petrolului s-a materializat într-una de 1% pe piața carburanților.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
În perioada care a precedat întâlnirea de pe 30 noiembrie de la Viena, soldată cu semnarea acordului de reducere a producției OPEC cu 1,2 milioane de barili pe zi, țițeiul Brent era cotat la 44 dolari pe baril. În cele două zile de la semnarea acordului, acesta a ajuns la 53-54 dolari pe baril, o apreciere de 20% față de nivelul înregistrat în luna noiembrie.
În cazul în care corelația din 2011 s-ar respecta, o asemenea scumpire a petrolului ar antrena o majorare cu peste 8,5% a prețului benzinei și motorinei.
Însă nu numai prețul petrolului dă dureri de cap șoferilor, ci și cursul de schimb leu/dolar. Moneda americană se află în plină perioadă de apreciere în raport cu moneda națională, în ultimul an evoluând de la 3,975 lei la 4,2616 lei.
Prețul internațional al petrolului și cursul de schimb leu/dolar sunt cele două variabile care influențează cel mai puternic evoluția prețului carburanților, într-un sens sau altul. Dacă dolarul continuă să se aprecieze, benzina și motorina s-ar putea scumpi mai mult decât cu 8,5-10%, o depreciere a dolarului în raport cu moneda națională putând în schimb atenua aceste scumpiri.
Un raport recent al Consiliului Concurenței arăta că România a înregistrat cea mai mare reducere din Uniunea Europeană la prețul benzinei la pompă, de 23,7%, de la mijlocul anului 2014 și până în luna iulie a acestui an, în timp ce prețul motorinei s-a redus cu 23,48%, fiind a treia cea mai mare ieftinire din UE în perioada analizată, pe fondul scăderii prețurilor la petrol la nivel internațional.