Furnizorii de energie electrică ar trebui să fie obligați să factureze consumul real, nu pe cel estimat, al clienților cărora le-au fost instalate contoare inteligente de măsurare a energiei de către operatorii de distribuție regionali, pentru ca și clienții să beneficieze de pe urma acestora, nu doar distribuitorii, se arată într-un document al Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE).
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
"Sistemele implementate pot asigura datele pentru facturarea pe baza consumului real, întrucât transmiterea înregistrărilor de la contoare către sistemul central de colectare și management al datelor se face zilnic. Trebuie impusă obligația pentru furnizori de a factura pe baza consumului real pentru consumatorii integrați în sisteme de măsurare inteligentă (SMI)", se menționează în documentul citat.
De asemenea, SMI pot ajuta și la îmbunătățirea managementului rețelelor de joasă tensiune, prin furnizarea de date în timp real despre starea rețelei și nivelul unor parametri tehnici de funcționare: valoarea tensiunii de alimentare, inclusiv abaterile față de valorile limită impuse, puterea maximă instantanee, abateri ale puterii medii consumate față de valoarea contractată, întreruperile în alimentarea cu energie electrică de scurtă și lungă durată, semnalizarea tentativelor de acces fraudulos, arată Autoritatea.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
În perioada 2015 – 2017 inclusiv, în cadrul proiectelor-pilot implementate în acest scop, cele 8 monopoluri regionale de distribuție a energiei electrice au instalat contoare inteligente la un număr de aproape 443.000 de consumatori (circa 416.000 de casnici și 27.000 de noncasnici), reprezentând sub 5% din totalul consumatorilor branșați la joasă tensiune (peste 9,2 milioane). Valoarea totală cumulată a investițiilor distribuitorilor în aceste proiecte-pilot s-a ridicat la 164,7 milioane lei în intervalul respectiv.
ANRE consideră că nivelul scăzut al consumului de energie electrică la consumatorii casnici va limita profitabilitatea implementării contoarelor inteligente pe scară largă și că, în plus, va trebui efectuată o analiză a concentrării consumatorilor pe nivele de consum și analizată atent strategia de implementare a SMI, astfel încât să fie asigurată sustenabilitatea economică a implementării în fiecare zonă de implementare.
"Se poate constata că activitatea de informare și conștientizare a consumatorilor în privința sistemelor de măsurare inteligentă a energiei electrice și a beneficiilor pe care aceste sisteme le pot asigura este deficitară în acest moment. Implicarea activă a consumatorilor în valorificarea beneficiilor puse la dispoziție de SMI este vitală pentru succesul implementării. Din această perspectivă, este necesar ca în perioada următoare să fie întreprinse acțiuni pentru stimularea furnizorilor în privința facturării pe baza consumului real pentru consumatorii integrați în SMI și pentru inițierea și promovarea de oferte diferențiate, pe profiluri de consum și perioada de consum, pe care să le pună la dispoziția consumatorilor și în privința informării și conștientizării consumatorilor asupra opțiunii de a fi integrați în SMI și a beneficiilor de care pot beneficia prin integrarea și participarea activă în cadrul acestor sisteme", afirmă Autoritatea.
CITEȘTE ȘI Elveția prelungește 1 an restricțiile aplicate muncitorilor români
ANRE consideră că este necesară modificarea prevederilor art. 66 din Legea energiei electrice și a gazelor naturale nr. 123/2012, prin prelungirea termenului de implementare a SMI și condiționarea implementării SMI de eficiența investiției și beneficiul adus clientului final.
"Astfel, la acest moment, ANRE consideră că implementarea SMI ar trebui să fie aplicată pentru categoriile de clienți al căror consum permite obținerea unor beneficii privind creșterea eficienței energetice și pentru utilizatorii care dețin capacități de producere și livrează energie electrică în rețele. La celelalte categorii de clienți, implementarea SMI ar trebui să se realizeze exclusiv în condiții de eficiență a investițiilor, pe bază de analize cost beneficiu realizate pe zone de rețea. Apreciem că, pe măsura maturizării tehnologiilor SMI și a reducerii costurilor investiționale, aceste sisteme se vor putea extinde progresiv în toate zonele de rețea", se mai spune în document.
Deoarece în România nivelul consumului mediu lunar de energie electrică este scăzut în raport cu cel înregistrat în alte țări comunitare, ANRE consideră că, la costuri similare, nivelul beneficiilor potențiale este semnificativ mai mic, iar instalarea SMI, în această fază, este benefică în special operatorilor. Potrivit datelor ANRE, instalarea de contoare inteligente a redus semnificativ costurile distribuitorilor cu consumul propriu tehnologic (pierderile de energie din rețea), cu citirea contoarelor și cu intervențiile la locurile de consum.
CITEȘTE ȘI RCS&RDS se pregătește pentru trecerea la tehnologia 5G. Cu Ericsson
"Pentru a materializa beneficii clienților finali, este necesară adaptarea cadrului de reglementare, care să permită utilizarea funcționalităților SMI de către clienții finali direct sau prin intermediul unor furnizori de servicii, pentru reglajul consumului în funcție de prețul energiei, în contextul obiectivului global de reducere cu 20% a consumului de energie primară al Uniunii până în 2020, respectiv prin integrarea serviciilor de răspuns la cerere. Dacă în ceea ce privește realizarea funcționalităților SMI acest lucru este deja implementat de către fabricanții de contoare, managementul datelor de măsurare și asigurarea securității și confidențialității în gestionarea acestora este încă o problemă nerezolvată, insuficient reglementată, aflată în dezbatere", apreciază ANRE.
Pe de altă parte, Autoritatea a constatat lacune în monitorizarea de către distribuitori, prin intermediul SMI, a anumitor parametri privind calitatea serviciului de distribuție, cum ar fi depășirile de putere și variațiile de tensiune.
"Având în vedere că toți operatorii de distribuție au raportat că funcționalitățile obligatorii sunt implementate, această lipsă poate fi de natură administrativă (neorganizarea procedurată a prelucrării datelor colectate în sistem). Acest aspect va fi verificat de către ANRE în perioada următoare. De asemenea, devine evident că, în reglementarea privind implementarea pe scară largă, vor trebui incluse prevederi care să asigure utilizarea tuturor funcționalităților puse la dispoziție de către SMI, pentru îmbunătățirea calității serviciului de distribuție, pentru eficientizarea administrării rețelelor de joasă tensiune și pentru asigurarea realizării beneficiilor la consumatori", conchide ANRE.
CITEȘTE ȘI FOTO Skoda a prezentat primele imagini ale viitorului SUV Kamiq, ce va debuta la Salonul Auto Beijing
Autoritatea mai remarcă, în privința informării consumatorilor pe site-urile distribuitorilor, lipsa informațiilor privind stadiul real al implementării.
"Nu se face, pe niciun site, referire la fazele ‚planificat’ și ‚realizat’ ale proiectelor aflate în programele de implementare. În consecință, nu se regăsesc date și informații care să indice că aceste sisteme sunt funcționale, înregistrează rezultate și produc efecte asupra serviciului de distribuție sau efecte pentru consumatori, respectiv reacții din partea acestora. Pentru un vizitator al acestor site-uri, modul de prezentare a secțiunii referitoare la SMI nu crează impresia unui proces aflat în desfășurare care să incite la urmărirea în timp a evoluției acestuia sau la participarea activă la acest proces", se precizează în document.
Potrivit sursei citate, costurile unitare de investiție au înregistrat o scădere față de faza de pornire, rezultat ce indică faptul că, inițial, s-a făcut o proiecție prudentă a costurilor dar, după închiderea acestei faze, când s-au cristalizat soluțiile tehnice și tehnologice aplicabile, costurile s-au ajustat și s-au păstrat la un nivel apropiat în anii 2016 și 2017.