Anul 2025 va aduce bătăi de cap pentru producătorii europeni de automobile, din cauza noilor praguri de emisii de CO2, mult mai drastice decât până acum. Practic, media de emisii de CO2 per vehicul a scăzut până la 93 de grame în acest an, iar atingerea ei va fi o problemă pentru marile companii, VW, Stellantis, dar și Ford și Toyota, vor avea nevoie de credite de CO2 pentru a scăpa de amenzi.
Unii lideri din industria auto europeană au estimat amenzile pe care le vor plăti companiile la circa 15 miliarde de euro, din cauza depășirilor de emisii de CO2. Amenzile se vor calcula la 95 de cenți pentru fiecare gram depășit, ceea ce înseamnă că pentru numai un gram, la o flotă vândută de un milion de mașini, amenda va fi de un miliard de euro.
VW a vândut în 2024, în Europa, 2,8 milioane de autoturisme, Stellantis, 1,7 milioane, Renault, 1,1 milioane. Au fost voci, de exemplu ONG-urile cu activități de protecția mediului, care au spus că, potrivit calculelor proprii, industria auto nu va depăși un miliard de euro amenzi. Cert este fără acorduri de asociere (achiziții de credite de CO2), marile companii nu vor putea scăpa de amenzile mari.
Reprezentanții VW Group au declarat, într-o întâlnire cu analiștii, în care au fost prezentate rezultatele companiei, că estimează costurile pe care compania le va plăti ca urmare a depășirilor de emisii la 1,5 miliarde euro. Banii, după cum a reieșit din afirmația lui Rolf Woller, sumele includ amenzile și alte plăți, adică eventuale costuri ale cumpărărilor de credite.
În acest moment, potrivit documentației depuse, mai mulți constructori prezenți pe piața din Europa vor apela la creditele Tesla: Stellantis, Toyota, Ford, Mazda și Subaru. La rândul lor, Mercedes-Benz s-au asociat cu Smart, propria marcă, dar care vinde mașini produse de Geely, plus Volvo și Polestar, de asemenea din portofoliul companiei chineze. În aceste zile, cele două asocieri așteaptă alți producători interesați.
Volkswagen nu s-a asociat încă cu nimeni, deoarece susține că va încerca să atingă cu propriile forțe țintele stabilite de Comisia Europeană. În anii trecuți, grupul german s-a asociat cu SAIC (MG) și cu Polestar. La rândul lor, BMW spune că nu va avea probleme în atingerea pragurilor de emisii.
CITEȘTE ȘI Primele semne de reduceri agresive ale prețurilor mașinilor electrice. VW scade rata de leasing la ID.3, în Germania, sub nivelul unui Golf pe benzinăNici Renault Group (Renault, Dacia, Alpine), care în anii trecuți a avut asocierile cunoscute, cu Nissan și Mitsubishi, nu a anunțat care sunt planurile pentru acest an, dar ar putea să întâmpine probleme din cauza emisiilor flotelor, fără o asociere cu parteneri care vând mai multe vehicule electrice.
Dacia trage în jos valorile medii de emisii, după cum a recunoscut și CEO-ul Denis le Vot, din cauza faptului că nu mai vinde atât de multe automobile electrice și, oricum, are un singur model electric în gamă.
Asociația Constructorilor Auto din Europa (ACEA) a cerut în repetate rânduri, prin vocea fostului președinte, Luca de Meo (Renault), dar și a actualului lider, Oliver Zipse (BMW) o ajustare a țintelor de emisii pentru anul 2025, având în vedere evoluția neașteptată a pieței de vehicule electrice din 2024 și, în continuare, în 2025.
Criticii acestor solicitări au adus ca argumente faptul că decizia privind țintele de emisii a fost luată în urmă cu mai bine de un deceniu și toți constructorii au avut timp să-și ajusteze motorizările și emisiile flotelor, fără să aștepte o decizie luată în ultimul moment.