Guvernul a luat în discuție, în ședința de miercuri, o notă cu privire la revendicările patronilor din transportul rutier, care au reclamat că activitatea în domeniu a ajuns să fie piratată ca urmare a modificărilor aduse legislației în Parlament. Executivul a decis că un grup de lucru interministerial va veni în perioada următoare cu propuneri legislative pentru a combate cazurile de piraterie semnalate de transportatori.
"Guvernul este interesat și are în vedere promovarea unui act normativ în acest sens, iar la propunerea premierului va fi constituit un grup de lucru format din reprezentanți ai mai multor ministere, Ministerul Transporturilor, Ministerului Finanțelor Publice, Ministerului Afacerilor Interne, Ministerului Muncii, Ministerului Economiei și Departamentului pentru Afaceri Europene, care, sub coordonarea vicepremierului Vasile Dîncu, va veni în Guvern cu propuneri pentru combaterea pirateriei în transportul rutier", a anunțat purtătorul de cuvânt al Guvernului, Liviu Iolu.
Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR), unul dintre patronatele transportatorilor rutieri, a anunțat, marți dimineață, că amână sine die protestul pe care intenționa să îl organizeze în 2 noiembrie, după ce au avut discuții, luni, cu reprezentanții Guvernului, care s-ar fi arătat "deschiși" la găsirea unor soluții la revendicările patronilor din transportul rutier.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
"În urma primei runde de discuții, s-a luat hotărârea ca în ședința de guvern care va avea loc mâine să se discute cu miniștrii Finanțelor, Internelor și Transporturilor problemele legate de activitatea neautorizată (piraterie) în transportul rutier, impactul produs asupra bugetului adus prin frauda fiscală făcută de aceștia, urmând să se ia o decizie la nivel de Guvern, care, în opinia noastră, nu poate duce decât la un OUG ", a comunicat COTAR.
Confederația prezenta, ca argumente pentru protestul din 2 noiembrie, cerințe legislative și de combatere a concurenței neloiale.
"Mitingul de protest are 5 teme principale, de care Guvernul României este direct responsabil. Important de reținut este că nu cerem subvenții, nu cerem măriri de salariu, nu afectăm Bugetul Statului Român cu cerințele noastre, ba din contră, cerem reglementări ale unor legi, prin Ordonanță de Urgență, pentru a se stopa abuzurile unor grupuri de interese din Parlamentul României care au modificat legi pentru a permite ca activitatea de transport să fie piratată", se arată în comunicatul patronatului.
Principala temă a protestului era "pirateria" din trasportul rutier. Transportatorii acuză autoritățile de lipsă de implicare în combaterea fenomenului, ceea ce ar fi permis, în ultimii ani, extinderea transportului regulat de persoane fără licență.
"Astfel de firme care desfășoară activități ilegale au ajuns să-și promoveze serviciile și prin reclame și spoturi publicitare: “Peste 40.000 de clienți și mai mult de 2.000.000 Km anual parcurși în siguranță ne recomandă ca cea mai bună și sigură companie de transport”. Lipsesc din această prezentare două cuvinte cheie, care ar trebui să preocupe serios autoritățile române: ilegal și evazionist", susține COTAR.
Marți, COTAR susține că problema s-ar fi putut rezolva din această vară, când guvernul a aprobat o Ordonanță de Urgență privind portbagajul taxiurilor.
"Atunci COTAR a cerut includerea în OUG a unor reglementări privind eliminarea pirateriei din transportul rutier de persoane, însă Ministerul Transporturilor nu a vrut sa țină cont, cu toate că propunerea ar fi trebuit să vină din partea lor, ținând cont de plângerile transportatorilor de persoane", mai arată transportatorii.
CITEȘTE ȘI FOTO Companiile au ca alternativă la instanțe o nouă Curte de Arbitraj, Bucharest International Arbitration CourtO altă nemulțumire a confederației transportatorilor, care reprezintă și interesele unor firme de taxi, este extinderea puternică a serviciului de ridfe-sharing Uber în România, unde oferă servicii în două orașe - București și Cluj-Napoca.
Transportatorii critică puternic Uber, serviciu care ar face concurență neloială serviciilor de taximetrie.
"Activitățile gen Uber sunt servicii periculoase pentru populație, pe care parlamentarii le-au permis, în detrimentul siguranței cetățenilor. Toți actorii din piața de transport persoane trebuie să se autorizeze conform legilor în vigoare, în caz contrar sunt „pirați"", se spune în comunicatul patronatului.
COTAR susține că activitatea Uber ar fi periculoasă pentru clienți, pentru că ar presupune riscuri mai mari, servicii "improprii" și lipsa controlului din partea autorităților de protecție a consumatorilor, fără a prezenta argumente în acest sens.
În privința taximetriștilor, COTAR solicită "dobândirea dreptului de propietate a licenței de taxi, la cerere, așa cum se întâmplă în țări civilizate, în toată Uniunea Europeană din care facem parte".
O altă propunere este legată de transportul elevilor.
"COTAR propune transport gratuit pentru toți elevii, iar transportatorii de persoane, prin curse regulate, să plătească 5% TVA, deductibil până la urmă", mai arată comunicatul.