Scaune încălzite sau răcite, ecrane ultra-HD, paturi convertibile.
Toate acestea sunt doar câteva dintre dotările de lux care transformă cabinele de business și first-class ale avioanelor în adevărate oaze ale confortului.

Însă aceste inovații contribuie la întârzieri semnificative în livrarea aeronavelor noi, potrivit directorilor celor mai mari producători de avioane din lume, arată CNBC.
Boeing și Airbus, afectate de întârzieri
Boeing are mai multe 787 Dreamliner finalizate, dar care nu pot fi livrate din cauza întârzierilor în instalarea scaunelor de lux, a declarat CEO-ul companiei, Kelly Ortberg, la o conferință organizată de Barclays pe 20 februarie, scrie News.ro.

”Scaunele intră târziu în procesul de asamblare, iar certificarea acestora este o provocare. Nu este vorba doar despre partea pe care se așează pasagerii, ci despre modulele și ușile scaunelor din first-class și business-class. Acestea sunt sisteme complexe, iar certificarea lor durează mai mult decât ne-am anticipat”, a explicat Ortberg.
Airbus se confruntă cu probleme similare, CEO-ul companiei europene, Guillaume Faury, confirmând că întârzierile scaunelor și ale altor componente ale cabinei, precum bucătăriile și dulapurile, afectează ritmul de livrare a avioanelor complet echipate.
Livrarea avioanelor este esențială pentru producătorii de aeronave, deoarece majoritatea plăților sunt efectuate de companiile aeriene doar la primirea aeronavelor, nu la plasarea comenzilor.
Scaune mai scumpe, dar esențiale pentru profit
Designul scaunelor din clasele premium trebuie aprobat de autoritățile de reglementare, ceea ce poate dura luni întregi. Pasagerii trebuie să poată evacua scaunele în siguranță în caz de urgență, ceea ce adaugă complexitate procesului de certificare.
Întârzierile în certificare se suprapun cu problemele existente în lanțurile de aprovizionare și lipsa forței de muncă, moștenite din perioada post-pandemică. În plus, recenta reducere de personal din cadrul Federal Aviation Administration (FAA) din SUA, în urma măsurilor de reducere a costurilor, ar putea agrava situația, deși agenția susține că posturile eliminate nu sunt ”critice pentru siguranță.”
Pentru companiile aeriene, scaunele premium sunt esențiale pentru venituri. Spre exemplu, Delta Air Lines vinde un bilet dus-întors la clasa economică între New York și Paris, în prima săptămână a lunii mai, cu 816 dolari, în timp ce același zbor la Delta One, clasa de lux, costă 5.508 dolari.

Noile avioane, care oferă autonomie extinsă față de modelele mai vechi, permit companiilor aeriene să opereze rute fără escală mai lungi, ceea ce face investiția în confortul premium și mai atractivă.
Industria scaunelor de avion, sub presiune
Un scaun de business-class poate avea aproximativ 1.500 de piese, iar greutatea acestuia este un factor critic, mai ales într-o industrie care încearcă să elimine fiecare kilogram în plus pentru a reduce consumul de combustibil.
Compania germană Recaro, unul dintre cei mai mari producători de scaune de avion, a declarat că modelul său R7 business-class cântărește aproximativ 80 kg (176 lbs).
În unele cazuri, introducerea noilor scaune poate modifica echilibrul aeronavei. Spre exemplu, compania aeriană elvețiană Swiss a descoperit că noile sale modele de scaune au schimbat centrul de greutate al aeronavelor sale, ceea ce a necesitat ajustări de design și chiar instalarea unor plăci de greutate pentru a compensa modificările.
”Clienții ne transmit clar că este timpul să modernizăm interioarele flotei noastre de lung curier, în special cele ale Airbus A330. În același timp, analizăm soluții și tehnologii care să permită o distribuție mai echilibrată a greutății,” a declarat un purtător de cuvânt al Swiss.
Boom-ul călătoriilor de lux
Costul unui scaun de business-class ajunge la sute de mii de dolari per unitate, fiind comparabil cu prețul unui automobil de lux, potrivit Recaro.
Pentru companiile aeriene, această investiție se dovedește rentabilă. Pasagerii sunt din ce în ce mai dispuși să plătească pentru confort sporit, iar trendul este în creștere după pandemia Covid-19.

Delta a raportat că în 2023 doar 43% din vânzări au venit din clasa economică, în timp ce 57% au provenit din vânzările de locuri premium și din programul său de loialitate. În 2010, clasa economică genera 60% din venituri.
CEO-ul Delta, Ed Bastian, a declarat pentru CNBC în ianuarie că tendința spre călătoriile premium va continua să crească.
Întârzieri globale la scaunele premium
Companiile aeriene din întreaga lume sunt afectate de aceste întârzieri. Printre ele se numără Qantas, Delta, American Airlines, JetBlue și Lufthansa, care întâmpină probleme cu certificarea noilor cabine Allegris destinate Boeing 787.
În noiembrie, Singapore Airlines a anunțat că va introduce scaune de primă clasă pe cele mai lungi rute ale sale, care depășesc 17 ore de zbor. CEO-ul companiei, Goh Choon Phong, a promis că aceste noi cabine vor „împinge limitele confortului, luxului și modernității.”
American Airlines a așteptat luni întregi pentru a putea introduce noile sale scaune destinate avionului Boeing 787-9 Dreamliner. Compania a primit recent aprobarea necesară și lucrează cu autoritățile de reglementare pentru a implementa noile suite și pe Airbus A321XLR și Boeing 777-300ER, în cursul acestui an.
CEO-ul Robert Isom a recunoscut că întârzierile din lanțul de aprovizionare, mai ales în ceea ce privește scaunele premium, sunt ”foarte strânse.”
”Cel mai important mesaj pentru furnizorii noștri este: ‘Lucrați cu noi pentru a ne asigura că echipamentele ajung la timp,’ și depunem eforturi mari pentru a face ca acest lucru să se întâmple,” a declarat Isom în cadrul unei conferințe pe tema rezultatelor financiare din octombrie.