România se apropie de 200 de kilometri de autostradă și drum expres inaugurați;peste jumătate sunt pe Autostrada Moldovei

România se apropie de 200 de kilometri de autostradă și drum expres inaugurați;peste jumătate sunt pe Autostrada Moldovei
scris astăzi, 11:31

România a dat în circulație în 2024, până în prezent, aproape 132 de kilometri de autostradă și drum expres și promite până la finele anului să mai inaugureze peste 57 kilometri, noutatea fiind legată de deschiderea primelor tronsoane din autostrada Moldovei (A7), realizate cu finanțare din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR).

Până la acest moment, rețeaua de autostrăzi și drumuri expres pe care se poate circula în România ajunge la aproape 1.214 kilometri, scrie Agerpres.

O altă premieră a anului este intrarea în circulație cu călători a primului tren nou Coradia Stream, prima garnitură cumpărată de România în ultimii 20 de ani.

Inaugurări de autostrăzi și drumuri expres

Autoritățile de resort au inaugurat anul acesta 131,74 kilometri de autostradă și drum expres. Astfel, rețelei deja existente în România s-au adăugat următoarele loturi: Autostrada A0 Sud - lotul Glina - Vidra, 16,93 km; Autostrada A0 Sud, lotul Vidra - Bragadiru, 7,3 km; DEx 12 Craiova - Pitești, tronsonul 1 Craiova - Robănești, 17,7 km; DEx 12 Craiova - Pitești, tronsonul 4 Colonești - Albota, 20 km; Autostrada A0 lot 3 - deschidere 2 km + joncțiune cu 7 km din A0 lotul 2, un total de 9 km; Autostrada A1 Sibiu - Pitești, Secțiunea 5 Pitești - Curtea de Argeș, 15,77 km.

Pe Autostrada Moldovei (A7) s-au dat în folosință tronsoanele 1, 2 și 4 din Buzău - Focșani, respectiv 3,3 km, 30,8 km și, respectiv, 10,94 km, adică un total de 45,04 km, iar până la sfârșitul anului se așteaptă inaugurarea tronsonului 3, de 36,1 km, dar și a lotului 1 Dumbrava - Mizil al autostrăzii Ploiești - Buzău, 21 km.

Practic, România închide anul 2024 cu aproape 189 de kilometri de autostrăzi și drumuri expres noi, din care 102,14 kilometri sunt pe Autostrada Moldovei.

Demararea activității la Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR)

Aproape de jumătatea lunii mai, conducerea executivă a CNIR - la un an de la operaționalizarea companiei și o lună de la numire - a aprobat bugetul de venituri și cheltuieli pe anul 2024, acesta prevăzând venituri totale în valoare de 34,247 milioane lei. De asemenea, până la sfârșitul anului, s-a anunțat angajarea unui număr de peste 80 de angajați.

Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR) a preluat de la Compania Națională pentru Administrarea Infrastructurii Rutiere (CNAIR) o serie de proiecte de infrastructură rutieră, în baza unui ordin semnat în martie 2024 de ministrul Transporturilor și Infrastructurii, Sorin Grindeanu. Practic, activitatea CNAIR a fost separată, compania de drumuri rămânând cu proiectele de autostrăzi și drumuri expres aflate deja în execuție, dar și cu administrarea rețelei de autostrăzi și drumuri naționale, iar CNIR este responsabilă cu noile proiecte de infrastructură rutieră atât noi investiții, cât și lucrări în regie proprie.

După operaționalizarea CNIR, portofoliul Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a rămas neatins, a declarat într-un interviu acordat directorul general Cristian Pistol. Acesta a subliniat că niciun proiect aflat în faza de proiectare și execuție nu a plecat la CNIR, ci doar acelea care erau cu studiu de fezabilitate în implementare sau cele pentru care s-a emis Hotărârea de Guvern de aprobare a indicatorilor tehnico-economici.

Drumul de mare viteză București-Giurgiu va fi un proiect nou al CNIR, în prima etapă urmând să fie lansată licitația pentru realizarea studiului de fezabilitate. Este un proiect pentru infrastructura mare, pe coridor european de transport, studiul de fezabilitate urmând să stabilească dacă profilul va fi de autostradă sau drum expres. Autostrada București-Alexandria (A6) cu profil prevăzut de 3 benzi/sens până la Ghimpați sau Drumul Radial 10 București - Măgurele sunt două dintre variantele pe care CNIR a anunțat că le analizează ca punct de plecare pentru drumul de mare viteză București - Giurgiu. Licitația pentru studiul de fezabilitate a fost lansată la sfârșitul lui octombrie.

Pe 19 decembrie vor fi deschise ofertele la contractul pentru realizarea studiului de fezabilitate al Drumului de Mare Viteză București-Giurgiu. Contractul este finanțat din fonduri europene nerambursabile și are o durată de 18 luni.

UE introduce o etichetă de emisii de zbor pentru călătorii mai informate și mai durabile CITEȘTE ȘI UE introduce o etichetă de emisii de zbor pentru călătorii mai informate și mai durabile
Urmărește-ne și pe Google News

La 1 septembrie, CNIR a lansat în licitație proiectarea și execuția Drumului Expres Focșani - Brăila, o investiție estimată la aproximativ un miliard de euro, finanțată din fonduri europene, însă a fost depusă o contestație în cadrul procedurii de atribuire a contractului. Drumul Expres Focșani-Brăila va asigura legătura între Autostrada Moldovei Ploiești - Pașcani (A7), Podul peste Dunăre de la Brăila, Drumul Expres Brăila - Galați (DEx 6), Tulcea și Constanța, iar contractul pentru proiectare și execuție a fost publicat pe 17 septembrie în Sistemul Electronic pentru Achiziții Publice (SEAP) într-un singur lot, devenind astfel, cel mai lung tronson de drum de mare viteză care va fi construit în cadrul unui singur contract.

O lună mai târziu, Consiliul de Administrație al CNIR aproba lansarea licitațiilor pentru loturile montane ale Autostrăzii Unirii (A8), secțiunea Sărățeni - Pipirig. cu o lungime totală de 116 km. Cele patru loturi sunt: lotul 1C Sărățeni - Joseni (32,4 km), lotul 1D Joseni - Ditrău (14,4 km), lotul 2A Ditrău - Grințieș (37,9 km), cel mai lung lot al autostrăzii, și lotul 2B Grințieș - Pipirig (31,5 km), cel mai dificil lot.

Contractele pentru proiectarea și execuția tuturor celor patru loturi ale autostrăzii A8 au fost lansate în licitație. Pentru lotului 1C Sărățeni - Joseni, Asocierea SA&PE Construct SRL (Lider de Asociere/România) - Tehnostrade SRL- Spedition UMB SRL - Euro-Asfalt (Bosnia și Herțegovina) a depus singura ofertă.

Consiliul de Administrație al CNIR a aprobat lansarea licitației pentru proiectarea și execuția Drumului Expres Bacău-Piatra Neamț.

De asemenea, la jumătatea lunii decembrie, Compania Națională de Investiții Rutiere a preluat proiectul Autostrăzii A13 Brașov-Bacău de la Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere, în vederea finalizării studiului de fezabilitate. Lungimea estimată a traseului care se desfășoară în județele Brașov, Covasna și Bacău este de 162,5 kilometri, iar durata de finalizare a Studiului de Fezabilitate este de 24 de luni, calculată de la momentul începerii activității, septembrie 2024. Contractul are o valoare de 81 milioane lei (fără TVA).

Primul tren cumpărat de România în ultimii 20 de ani a intrat în circulație cu călători, după aproape un an de teste

În materie de transport feroviar de călători, vedeta anului 2024 este trenul Coradia Stream, livrat de Alstom, prima garnitură cumpărată de România în ultimii 20 de ani, care a intrat în circulație cu călători pe 20 noiembrie.

Trenul nou a intrat în țară la data de 2 decembrie 2023, iar în București a ajuns pe 4 decembrie. Deși inițial reprezentanții Ministerului Transporturilor au declarat că trenul va circula cu călători până la finele anului 2023, acest lucru nu s-a întâmplat din cauza testelor pe care a trebuit să le parcurgă. Ulterior, a fost avansat termenul "după luna iunie" 2024, însă nici acest lucru nu s-a întâmplat, depistându-se o serie de probleme care au trebuit rezolvate, dar a fost și o lipsă a mecanicilor care să facă testele.

Pe 20 noiembrie, trenul a intrat în circulație, cu călători, fiind "adjudecat" de compania CFR Călători, iar premierul Marcel Ciolacu și ministrul Sorin Grindeanu au inaugurat prima călătorie. Însă, a doua zi dimineața, garnitura a fost anulată, din cauza unor erori afișate de computerul de bord, iar călătorii au fost reprogramați pentru următorul tren. Ziua următoare, trenul Coradia și-a reluat circulația normală.

Alstom a înregistrat întârzieri în livrarea celorlalte 36 de rame electrice inter-regionale de lung parcurs Coradia Stream, achiziționate de statul român, prin Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF). Valoarea totală a contractului pentru achiziția celor 37 de unități electrice și a serviciilor de mentenanță aferente acestora pentru o perioadă de 15 ani se ridică la 2,42 miliarde lei, fără TVA.

FOTO - BYD a depășit Tesla Model Y în China cu cel mai vândut automobil care va fi lansat și în Europa CITEȘTE ȘI FOTO - BYD a depășit Tesla Model Y în China cu cel mai vândut automobil care va fi lansat și în Europa

În ceea ce privește contractul încheiat tot cu Alstom pentru garniturile de metrou destinate Magistralei 5, primul tren Metropolis din lotul celor 13 contractate de Metrorex a sosit pe 25 aprilie la Depoul Berceni, cu aproape un an întârziere, urmând să fie verificat și pregătit pentru etapele de probe și teste specifice. Trenul ''Giurgiu'' face parte din lotul celor 13 trenuri destinate M5, achiziționate pe baza contractului încheiat între Metrorex și Alstom Transport SA, în 2 decembrie 2020, urmare a procedurilor legale de achiziție. Contractul are o valoare totală de peste 103 milioane de euro. Trenurile au fost produse în Brazilia, iar primul tren ar fi trebuit să ajungă la București în luna iunie 2023, conform contractului.

"Din contractul de 13 trenuri, au fost livrate patru trenuri, care în prezent se află la Depoul Berceni și se realizează testele - teste statice, teste dinamice. Trenul cinci și trenul șase au fost recepționate preliminar la furnizor și urmează să ajungă în țară. Din discuții cu furnizorul în cadrul întâlnirilor, al ședințelor de progres care se realizează pe acest contract, sperăm ca până la sfârșitul anului să fie livrate zece trenuri din 13", a declarat la sfârșitul lunii octombrie directorul general al companiei, Mariana Miclăuș, la un eveniment de specialitate.

Proiecte de investiții cu finanțare din fonduri europene la CFR SA

În anul 2024, au fost în derulare lucrări de reabilitare pe principalele coridoare europene de infrastructură feroviară care traversează România și anume pe 597 km de cale ferată, pe următoarele tronsoane: Km 614 - Simeria (141 km); Brașov - Sighișoara (112 km); lucrări în stațiile Fetești și Ciulnița (4 km); Arad - Timișoara - Caransebeș (162 km); Cluj Napoca - Episcopia Bihor (166 km) și la podul peste râul Argeș, între stațiile Vidra și Comana (12,86 km), aflat pe ruta București - Giurgiu.

Planul Japoniei de eliminare a Renault din acționariatul Nissan și de fuziune cu Honda auto prinde contur. Carlos Ghosn a avertizat încă de-acum patru luni CITEȘTE ȘI Planul Japoniei de eliminare a Renault din acționariatul Nissan și de fuziune cu Honda auto prinde contur. Carlos Ghosn a avertizat încă de-acum patru luni

De asemenea, în cursul acestui an, au continuat lucrările de tip "quick wins" demarate în 2023, pe o lungime totală de 420 km de cale ferată, la nivelul a șapte regionale CF (București, Iași, Timișoara, Cluj, Brașov, Galați și Brașov) și lucrări de reînnoiri pe linia București - Pitești (217 km).

Tot în cursul anului 2024, au demarat lucrările de proiectare (aflate în diferite etape de realizare) pentru: modernizarea infrastructurii Port Constanța - etapa I, Valu lui Traian (36 km) - 377,51 milioane de lei și pentru modernizarea următoarelor stații de cale ferată: Gara de Nord etapa I - 419,85 milioane lei, fără TVA, Videle - 8,75 milioane lei, fără TVA, Sinaia - 13,17 milioane lei, fără TVA, Bușteni - 12,23 milioane lei, fără TVA, Ploiești Vest - 21,42 milioane lei, fără TVA, Beclean pe Someș - 37,24 milioane de lei, fără TVA, Pașcani - 37,04 milioane lei, fără TVA, Dej Călători - 31,06 milioane lei, fără TVA, Fetești, Ciulnița - 27,40 milioane lei, fără TVA, Neptun hc - 16,57 milioane lei, fără TVA, Costinești Tabără - 14,06 milioane lei, fără TVA, Orșova - 7,95 milioane lei, fără TVA, Băile Herculane - 17,01 milioane lei, fără TVA, Aiud, Războieni și Teiuș.

În ceea ce privește finalizarea lucrărilor de reabilitare/modernizare/reparații din acest an, datele CFR SA arată că au fost recepționate ultimele obiective de poduri, podețe etapa I și anume: pod km 36+673 (de pe linia CF Simeria - Livezeni Directa I și II, între stațiile Subcetate și Băiești, județul Hunedoara) aferent proiectului "Lucrări de reabilitare poduri, podețe și tuneluri de cale ferată SRCF Timișoara"- faza II; podeț km 286+035 (din Filiași, județul Dolj) aferent proiectului "Lucrări de reabilitare poduri, podețe și tuneluri de cale ferată SRCF Craiova".

De asemenea, în cursul acestui an au fost finalizate și recepționate lucrările aferente obiectivului "Redeschiderea circulației feroviare pe pod peste râul Argeș, între Vidra și Comana" (12,86 km), un contract în valoare de peste 650 milioane de lei, fără TVA.

În cadrul proiectului de reabilitare a liniei de cale ferată pe km 614 - Simeria, în anul 2024 au fost finalizați și dați în exploatare cu asigurarea vitezelor la parametrii proiectați, dar și efectuate recepții parțiale, în conformitate cu Regulamentul privind recepția construcțiilor din domeniul infrastructurii rutiere și feroviare de interes național, pentru 13,75 km de cale ferată de pe Subtronsonul 2a: km 614 - Cap Y Bârzava, iar în cursul lunii decembrie au fost programate recepții parțiale pe 28,16 km de cale ferată de pe același Subtronson 2a.

În cursul acestui an, în cadrul contractelor de tip "quick wins", au fost finalizate lucrări pentru 17,445 km de cale ferată de pe raza Sucursalelor Regionale Craiova (Pitești - Pielești), Galați (Cosmești - Tecuci și Adjud - Borzești) și Timișoara (Petroșani - Livezeni).

De asemenea, sunt în execuție lucrări de reparații de tip "quick wins" și reînnoiri pe 174 km de cale ferată, care au înregistrate stadii fizice cuprinse între 75% - 99%. 

viewscnt
Afla mai multe despre
autostradă
pnrr