Cifrele privind vânzările de autoturisme din Europa, colectate de Jato Dynamics, arată cât de mult s-a deformat piața în condițiile lunii trecute, înainte de apariția efectelor epidemiei de coronavirus pe continent.
Unul dintre detaliile importante este schimbul de locuri dintre VW Golf și Renault Clio, ca urmare a schimbului de generații la VW. Ca de obicei în aceste situații, terminarea stocurilor generației vechi și introducerea noului model generează amânări ale achiziției pentru cumpărători.
Sunt câteva modele care au crescut, în ciuda condițiilor nefavorabile:Peugeot 208, Oper Corsa și Fiat Panda, în topul vânzărilor, dar și Fiat 500, BMW Serie 3 și VW Passat. În rest, s-au înregistrat scăderi pe linie pentru toate modelele din Top 25, în care singurul model Dacia, Sandero (12.541 unități), înregistrează una dintre cele mai mari scăderi, -21% și coboară pe locul 19, după ce anul trecut urcase în primele 5.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
De altfel, Dacia a suferit o pierdere foarte mare în februarie, pe piețele europene, cu 29% mai puține autoturisme înmatirculate, respectiv 30.265 unități.
În total, piața auto din Europa a reușit să cumuleze 1,06 milioane de autoturisme, înainte de impactul devastator al coronavirusului, care a închis fabrici și rețele de dealeri. Volumul a fost mai mic cu 7 procente față de anul anterior, procentul fiind aproximativ la fel (-7,3%) pentru declinul pe primele două luni ale anului (2,2 milioane de autoturisme).
Un punct pozitiv în toate aceste statistici sunt înmatriculările de vehicule electrice, care au urcat la 135.500 unități, o creștere mare, de peste 80%, de la 75.400 anul trecut. Germania și Franța au fost principalele motoare de creștere pentru acest segement, potrivit datelor Jato, însă rezultate spectaculoase s-au înregistrat în Norvegia, unde cota acestor mașini a urcat la 75% din totalul pieței, în Suedia (33%) sau Finlanda (31%).
Pe analizele segmentelor sunt prezente câteva detalii: SUV-urile au încetat să mai crească, în actualele condiții de piață, înregistrând o scădere de 1,7%, la 415.300 unități, însă rezultatul este o medie între o scădere neașteptată a SUV-urilor compacte, cu 3,7%, în paralel cu o creștere surprinzătoare a SUV-urilor mari, cu 17%, ceea ce arată că apetitul europenilor pentru astfel de caroserii s-a redeschis, prin lansarea unor modele mai accesibile. Și segmentul mediu a înregistrat o evoluție bună în comparație cu restul, cu ajutorul lui BMW Serie 3 și VW Passat. În schimb, vedeta de anul trecut, Tesla Model 3, și-a încheiat ascensiunea și a scăzut 6 procente.