Piața auto din Europa - evoluții contradictorii în 2024, cu scădere de 6 procente pe segmentul electric

Piața auto din Europa - evoluții contradictorii în 2024, cu scădere de 6 procente pe segmentul electric
scris astăzi, 10:29

Datele finale privind piața auto din Europa subliniază o creștere de mai multe procente în ultima lună a anului și un total care nu a reușit să aducă o creștere prea mare, subunitară, din cauza unora dintre piețele majore care au continuat să înregistreze scăderi.

Uniunea Europeană a încheiat anul cu o creștere modestă, de 0,8 procente, cu un total de 10,6 milioane de autoturisme înmatriculate, având însă o explicație rațională. În primul rând, Germania și Franța, două dintre marile piețe auto ale regiunii, au avut la finalul celor 12 luni scăderi de 1% și, resepectiv, 3,2%, procente care în valori absolute înseamnă volume mari, iar în al doilea rând segmentul electric, extrem de important pentru industria auto în acest moment, a generat un declin deloc de neglijat, -5,9%, care a contribuit la rezultatul final cu o pierdere de aproximativ 100.000 de autoturisme, comparativ cu anul 2023.

Urmărește-ne și pe Google News
FOTO Tranzacție surpriză: Dealerul Ferrari din România, lansat de fostul ministru Bazac - cumpărat de canadieni. Prima lor investiție în Europa. „România este o bijuterie ascunsă!” CITEȘTE ȘI FOTO Tranzacție surpriză: Dealerul Ferrari din România, lansat de fostul ministru Bazac - cumpărat de canadieni. Prima lor investiție în Europa. „România este o bijuterie ascunsă!”

Cu tot cu piețele EFTA precum și cu Marea Britanie, Europa a înmatriculat aproape 13 milioane de autoturisme, în creștere cu 0,9%, dintre care mașinile electrice au reprezentat 1,99 milioane de unități, scăderea fiind mult mi mică, -1,3%, datorită performanțelor din Marea Britanie și Norvegia pe acest segment.

România s-a situat pe locul 14 între țările UE, cu un volum total de 151.105 autoturisme înmatriculate, așa cum a anunțat deja DGPCI, creșterea anuală fiind de 5,6%, chiar dacă ultimele luni ale anului au adus scăderi repetate. Datele ACEA confirmă scăderea pe segmentul electric de la noi, -32,2%, cu un volum de 9.795 de vehicule cu propulsie complet electrică, după ce în urmă cu un an erau înmatriculate 14.500 de autoturisme.

Pe celelalte segmente de propulsie, hibrid și combustie, evoluția a fost de asemenea una contradictorie. Motorizările PHEV au scăzut cu 6,8 procente, la 759.000 unități, ceea ce arată limpede că încrederea consumatorilor în acest tip de propulsie este în regres, poate și din cauza prețurilor încă ridicate. Au crescut în schimb motorizările hibride, așa cum era de așteptat, acestea fiind apreciate aproape unanim ca soluția cea mai potrivită din acest moment, pentru reducerea emisiilor și a consumului, la prețuri apropiate de cele ale motoarelor cu combustie. Cu un total de 3,28 milioane de vehicule, hibridele se apropie de momentul în care vor deveni principala opțiune de motorizare pentru europeni, pentru că benzina clasică a înregistrat 3,5 milioane de unități, în scădere cu aproape 5 procente, iar dieselul a coborât la un nou minim, 1,2 milioane de unități, după un declin de 11,4%.

Evoluții diferite în rândul mărcilor auto

Situația constructorilor auto în anul care s-a încheiat a fost una puternic influențată de contextul general, dar este foarte clar că mărcile au avut un comportament diferit de la un caz la altul. Grupul Volkswagen nu doar că și-a menținut poziția dominantă în Europa, cu o cotă de piață care se apropie de 28%, dar a avut și o creștere peste media pieței, de 3,2%, susținută în principal de trei mărci, Skoda, SEAT, Cupra și Porsche, în timp ce Audi a contribuit negativ la rezultat. În total, VW Group a înmatriculat 2,8 milioane de autoturisme în 2024, cu aproape 100.000 în plus față de 2023.

FOTO Tranzacție surpriză: Dealerul Ferrari din România, lansat de fostul ministru Bazac - cumpărat de canadieni. Prima lor investiție în Europa. „România este o bijuterie ascunsă!” CITEȘTE ȘI FOTO Tranzacție surpriză: Dealerul Ferrari din România, lansat de fostul ministru Bazac - cumpărat de canadieni. Prima lor investiție în Europa. „România este o bijuterie ascunsă!”

A doua mare companie auto din Europa, Stellantis, a trecut printr-un an dificil și s-a confruntat cu o scădere mare, de peste 7 procente, având un total de 1,7 milioane de autoturisme. Toate mărcile grupului, fără nicio excepție, au înregistrat scăderi ale vânzărilor, însă Fiat, în primul rând, și Opel, precum și mărcile premium DS și Lancia, au fost cele care au alimentat declinul cu scăderi consistente. Una dintre cauze poate fi considerată scăderea pe segmentul electric, dar cu certitudine nu este singura.

Renault Group, care deține și Dacia, a avut o creștere mică, 1,9%, dar importantă într-un an dificil, cu un total de 1,17 milioane, adică un plus de numai 20.000 de mașini față de 2023. Dacia a contribuit cu 538.850 de autoturisme la acest rezultat, o creștere de 3,7%, care s-a concretizat prin aproape toate cele 20.000 de mașini suplimentare ale grupului. Marca Renault a crescut cu numai 0,3%, adică difeferența de aproximativ 2.000 de vehicule în plus.

Tot în creștere au încheiat anul și Toyota, care și-a menținut poziția a doua între mărcile de pe piața europeană (856.654 unități), Volvo, Suzuki și alte mărci mai mici, în timp ce Hyundai Group (Hyundai și Kia), BMW Group, Mercedes-Benz, Ford, Tesla, toate au înregistrat scăderi ale vânzărilor.

viewscnt
Afla mai multe despre
piata auto ue
inmatriculari europa
dacia vanzari
inmatriculari romania