Vânzările de automobile electrice au fost date peste cap în acest an de schimbările drastice de subvenții în unele dintre cele mai importante piețe. Germania și Franța sunt cele mai bune exemple, dar și România a pus frână acestui segment, prin înjumătățirea tichetului Rabla Plus. Unele dintre cele mai accesibile modele din piață, Renault 5 și Citroen e-C3, au reușit să miște din loc vânzările, dar nu au detronat modelele legendare, relevă analiza Profit.ro.
Piața de automobile electrice din Europa se ridică în acest an, (după 11 luni) la un volum de 1,78 milioane de vehicule, ca urmare a unui declin ușor, de 1,4%, comparativ cu rezultatele din 2023. Situația nu este, însă, uniformă, dacă analizăm vânzările modelelor în acest an.
Pentru că, în timp ce unele automobile au pierdut foarte mulți clienți, altele au crescut, iar aici un rol important l-au avut cele mai accesibile mașini lansate în ultimele 12 – 18 luni.
Cea mai importantă lansare pe segmentul de mașini electrice din Europa a fost în 2024, Volvo EX30, o mașină care a reușit să aducă ideea de „preț accesibil” în zona premium, pentru că, la peste 40.000 de euro, EX30 este departe de a fi ieftină.
Vine însă cu o serie de tehnologii specifice mărcii și aduce suficient spațiu pentru clienții nepretențioși. Toate la un loc au făcut ca Volvo EX30 să ajungă în 2024 a treia cea mai vândută mașină electrică din Europa, cu 72.130 exemplare vândute, depășind modele mult mai populare, precum familia ID de la VW sau Skoda Enyaq.
În segmentele cu adevărat accesibile, o apariție este cea a lui Renault 5, care în luna noiembrie a atras atenția prin creșterea înregistrată față de lunile anterioare. Cu 4.100 de unități vândute, modelul electric al francezilor a reușit să atragă atenția cu ajutorul prețului care a scăzut simțitor pe noile versiuni lansate, la doar aproximativ 26.000 de euro.
Un al doilea model care și-a revenit în vânzări este Citroen e-C3, care anunța o adevărtă revoluție a prețurilor în segmentul electric, dar care s-a confruntat cu o întârziere a lansării. În noiembrie, vânzările sale au depășit 2.300 de unități, datorită prețului de 23.300 de euro, care este și mai mic acolo unde sunt oferite subvenții, de exemplu în România, unde cu Rabla Plus prețul scade la 18.200 euro.
CITEȘTE ȘI RECORD MONDIAL Chinezii au lansat mașina cu 2.300 km autonomie - FOTOPe de altă parte, clasicele segmentului electric rămân în atenția publicului. Cele două mașini de la Tesla, Model Y și Model 3, rămân cele mai vândute modele cu propulsie exclusiv pe baterie, având 181.632 și, respectiv, 98.300 de unități în acest an, chiar dacă primul a înregistrat o scădere de 21 de procente.
De asemenea, Skoda Enyaq își conservă poziția patra în clasament, cu peste 61.000 de unități vândute, având o creștere ușoară, de un procent. Pe de altă parte, VW ID.3 și ID.4 reușesc să rămână populare, chiar dacă se confruntă cu scăderi mari, de 15 și, respectiv, 24 de procente. Același lucru se întâmplă și cu MG4, vedeta de anul trecut care acum a fost frânată de noile taxe vamale.
Și Renault Megane E-TEch are aceeași tendință descrescătoare, cu 26,7% declin, adică peste 10.000 de unități în minus, raportat la anul trecut.
CITEȘTE ȘI „Nașul” inteligenței artificiale, care tocmai a primit premiul Nobel, a calculat - 10-20% risc ca AI să "distrugă omenirea"O mențiune și pentru Dacia Spring, care, deși a fost lovită în plin de războiul subvențiilor, care s-a tradus printr-o scădere de 68% a vânzărilor, adică peste 37.000 de unități mai puțin decât în urmă cu un an, rămâne totuși cea mai ieftină mașină electrică din Europa.
Într-o astfel de situație, Spring reușește să se păstreze în atenția publicului în topul celor mai vândute mașini de clasă A, cu aproape 17.000 de mașini înmatriculate și cu speranța că anul 2025 va aduce o redresare a situației pe cele mai importante piețe.