Master Planul Velo este supus dezbaterii pe site-ul Primăriei Capitalei, până pe data de 18 februarie.
Documentul vizează asigurarea condițiilor optime pentru dezvoltarea unei rețele de piste de biciclete 'funcționale, sigure și integrate', prevede raportul de specialitate.
Sunt propuși 150 de kilometri de rețea principală și 400 de rețea secundară. Rețeaua extinsă va fi conectată cu pistele de biciclete deja existente sau aflate în curs de execuție și va face legătura între zonele rezidențiale și zonele principale de interes, precum locuri de muncă, de educație, zone comerciale, instituții, dar și cu localități limitrofe Capitalei.
Gestionarea și coordonarea implementării Master Planului Velo va fi asigurată de Asociația de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public București - Ilfov, scrie Agerpres.
Conform documentului, la nivelul Municipiului București există doar 25,38 kilometri de pistă de biciclete care asigură condiții de funcționare și 30,92 kilometri nu prezintă condiții minime de funcționare, dar pentru care sunt propuse soluții de remediere. Totodată, există 23 de stații de închiriere a bicicletelor.
Viziunea autorilor este ca în 2035, peste 15% dintre deplasările cotidiene să fie realizate cu bicicleta de către locuitorii și vizitatorii orașului. Infrastructura se va baza pe o rețea cu o lungime de 150 de kilometri, care să urmeze axe majore de mobilitate urbană definite în mod radial și inelar, completată de o rețea secundară 'densă' de piste de biciclete, benzi ciclabile și trasee prioritare pentru bicicliști sau de tip 'shared-space', în lungime de 415 de kilometri, la care se adaugă elemente de logistică urbană specifică (rastele, parcări de biciclete publice și/sau private), precum și un sistem bike-sharing extins și funcțional.
Printre obiective se mai numără:
- 90% dintre locuitori să aibă acces la o pistă de biciclete din rețeaua principală la maxim 500 de metri de locuință/punctul de interes;
- 600 de parcări de biciclete de reședință, cu peste 13.000 locuri de parcare pentru biciclete;
- sistem bike-sharing cu 350 de stații de închiriere automatizată, cu o flotă de 7.000 biciclete electrice;
- 0 accidente cu bicicliști implicați, datorită gradului de siguranță a infrastructurii create;
- creșterea cotei modale pentru deplasări velo de la 4% la 18% în 2035 și 30% până în 2050;
- reducerea emisiilor GES generate de transportul auto cu 5% până în 2035;
- 75% din școlile primare din Capitală să aibă cursuri anuale pentru educația privind mobilitatea durabilă;
- 6.000 de rastele de biciclete montate.