Introducerea tarifelor vamale pentru mașinile electrice produse în China, la importul pe piața din UE, a avut ca scop compensarea ajutoarelor de stat plătite de guvernul chinez constructorilor europeni și eliminarea concurenței neloiale pentru constructorii din Europa. Inevitabil, cele mai multe modele electrice chinezești au fost nevoite să crească prețul, iar vânzările au scăzut. În schimb, fără tarife vamale majorate, vânzările de mașini din China cu motoare plug-in hybrid au crescut.
Nu doar BYD, probabil cel mai mare producător de mașini plug-in hybrid din lume, ci și MG, Chery, sau Geely produc și vând, inclusiv în Europa, automobile hibrid cu încărcare, care sunt incluse în China în categoria New Energy Vehicle (NEV). Introducerea tarifelor vamale din Europa a determinat chinezii să-și îndrepte atenția și marketingul către acest segment al hibridelor, pentru a compensa scăderile vânzărilor de automobile electrice, cauzate de cererea slabă a pieței și de creșterea inevitabilă a prețurilor.
În luna februarie, statisticile analizate de Profit.ro arată că au fost vândute în Europa aproape 39.000 de autoturisme produse în China. Cifrele dezvăluie o creștere uriașă, de 64%, comparativ cu februarie 2024 (când încă nu erau în vigoare tarifele majorate), dar mai ales reprezintă o creștere a cotei de piață de la 2,5% la 4,1%. În același timp, segmentul de mașini complet electrice produse în China și vândute în Europa a scăzut cu 3,4%, la un total de 11.100 unități.
3 aprilie - Eveniment Profit Health.forum - Sănătate nouă
16 aprilie - Maratonul de Educație Financiară
Cifrele arată foarte clar că vânzările producătorilor chinezi au crescut cu ajutorul motorizărilor hibride și cu combustie, electricele reprezentând doar un sfert din total. Segmentul plug-in hybrid are cel mai dinamic avans, cumulând 4.800 unități, cu o majorare de peste 300% a vânzărilor.
Cel mai popular model PHEV chinezesc a fost în februarie BYD Seal U, un SUV care are nu doar o versiune electrică, ci se vinde deja și cu propulsia plug-in hybrid, la un preț care începe de la aproximativ 38.000 de euro și care a reușit să atragă aproape 2.300 de clienți în februarie. Pe locul al doilea s-a situat MG HS, cu 1.100 de unități vândute, care de asemenea este disponibil cu mai multe opțiuni de propulsie, cea hibridă cu încărcare având de asemenea un preț de aproximativ 38.000 de euro. Al treilea cel mai vândut automobil PHEV din China a fost luna trecută Jaecoo 7 de la Chery, care a avut aproape 1000 de unități vândute, având un preț în aceeași zonă, 38.000 – 39.000 de euro, în condițiile în care marca nu e prezentă decât pe puține piețe.
Surprinzător sau nu, cele mai vândute automobile importate din China au fost cele cu combustie, care au depășit cu puțin segmentul electric, ajungând la aproape 12.000 de unități în februarie, lideri ai vânzărilor fiind MG, care are mai multe modele cu combustie, și Chery, cu brandurile Omoda și Jaecoo.

În același timp, pe segmentul electric, versiunea electrică a lui Omoda 5 (de la Chery) a completat vânzările acestui modele până la peste 2.000 de unități, BYD Dolphin a totalizat de asemenea un volum important, 1.250 de unități, iar Polestar 4 (de la Geely) a vândut și el aproape 1.300 de exemplare, doar în luna februarie.
BYD, Chery și MG (SAIC) au contribuit cu peste 4.000 de autoturisme la creșterea de aproximativ 15.000 de vehicule a vânzărilor, înregistrată de brandurile chinezești în Europa, luna trecută.
În același timp, sunt și branduri care nu au izbutit să convingă. Lynk & Co, Nio, Zeekr sau Xpeng au avut vânzări modeste de câteva zeci sau sute de unități. Nici Leapmotor, care și-a deschis comenzile încă din toamna trecută și livrează mașini din septembrie – octombrie 2024, nu a mișcat prea mulț piețele în favoarea sa, având circa 800 de vehicule vândute în februarie.