Lanțul de evenimente importante pentru industria auto românească a început în această primăvară cu startul livrărilor pentru noile automobile electrice produse în uzina Ford Otosan la Craiova, a continuat cu startul producției pentru noul Dacia Bigster și vine acum cu o veste din partea Ford România, compania care distribuie mașinile mărcii Ford pe piața din România.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată pe Profit Insider
Ford mizează pe modelul electric Puma Gen-E pentru a accelera vânzările de mașini cu emisii zero, odată cu startul Programului Rabla din acest an, care ar trebui să demareze la începutul lunii mai.
Prezentat în premieră mondială la sfârșitul anului trecut, Puma Gen-E împreună cu cele două versiuni ale modelului Courier, au intrat deja în producția de serie din acest an și au început să fie livrate către dealerii din toată țara și din Europa, în urmă cu câteva zile.
3 aprilie - Eveniment Profit Health.forum - Sănătate nouă
16 aprilie - Maratonul de Educație Financiară

Roxana Capătă, director Ford România, a declarat pentru Profit.ro că modelul Puma Gen-E își va folosi avantajele pe care le are pe piața electrică din România, în actualul mediu puternic concurențial.
„Puma este deja o referință pentru publicul european și pentru cel din România, lucru confirmat de cifrele de vânzări din ultimii ani. Designul exterior, calitatea de la interior, tehnologia oferită și modul în care se conduce au fost mereu principalele atuuri, însă cu versiunea Gen-E complet electric, Puma punctează și la alte capitole”.
Managerul care coordonează întreaga activitate de distribuție și retail a Ford din România dezvăluie, în exclusivitate pentru Profit.ro, noul preț cu care Ford încearcă să învingă concurența de pe piața electrică.

Practic, în acest moment, Ford Puma electric va avea un preț comparabil cu cel al mașinilor electrice din segmentele inferioare, sub 4 metri, odată cu această nouă reducere anunțată, în condițiile în care are o lungime de 4,22 metri (VW ID.3 are 4,23 metri) și o capacitate totală a portbagajului de peste 400 litri.
„Este cea mai eficientă mașină electrică din segment, are cea mai rapidă încărcare a bateriei de la 10 la 80% și oferă o autonomie impresionantă în traficul urban, de peste 500 km. Totodată, cred că poziționarea de preț o promovează ca principala alegere din segmentul de clasă mică.
Puma Gen-E are acum un preț de 22.900 euro cu TVA, prin programul Rabla și Ford Ecobonus, program dezvoltat de Ford Romania, prin care oferim o reducere de 5.100 de euro, aplicabil pe toata gama de autoturisme complet electrice – Explorer, Capri și Mustang Mach-E.

Însă, poate cel mai important pentru Puma Gen-E este faptul că e fabricată la Craiova, fiind primul model electric produs în România”, mai explică Roxana Capătă, care ne-a precizat că noul preț va fi vizibil în curând în configuratoarele mărcii și la dealeri.
Ford anunțase inițial, la momentul lansării modelului, un preț special de 23.900 euro, cu tot cu Rabla și EcoBonus, ceea ce înseamnă că la startul Programului Rabla din acest an va fi aplicată o nouă reducere de 1000 de euro.
Cele mai multe dintre mașinile electrice de pe piața din România, din segmentul B-SUV și hatchback compact, au prețuri care depășesc prețul de listă de 30.000 de euro și coboară, cu tichetul de 5.100 euro, la cel mult 25 - 28 de mii de euro.

Dacă valoarea tichetului Rabla pentru electrice va crește, așa cum a anunțat ministrul Mediului, Ford Puma Gen-E ar putea fi cumpărată cu aproximativ 20.000 de euro, un preț aproape de neimaginat pentru un vehicul electric compact, în urmă cu doar 2 - 3 ani.

În același timp, Ford nu lasă deoparte nici segmentele electrice comerciale, în care are un avans important cu modelele produse la Craiova, după cum ne-a explicat Roxana Capătă.
„Cota de piață de 23,8% din total industrie de vehicule comerciale pe care o are Transit pe primele două luni ale anului nu este întâmplătoare, ținând cont că anul acesta Transit împlinește 60 de ani de expertiză pusă în slujba clienților. Anul trecut, dintre toate vehiculele comerciale vândute de Ford în România, 7% au fost electrice, iar acum, în 2025, procentul a urcat la 11%, ceea ce ne arată că piața de vehicule comerciale electrice este în creștere.

Asta se întâmplă, în principal, pentru că marile companii private au în vedere schimbarea vehiculelor din parcurilor auto pe care le dețin cu modele electrice”, explică directorul Ford România.
„Însă divizia Ford Pro, care reunește toate vehiculele comerciale Ford, este calibrată foarte atent pe nevoile utilizatorilor pentru că oferim versiuni diesel, Plug-in Hybrid și complet electrice, iar asta permite clienților noștri să facă o trecere graduală spre un parc auto complet electric.
Versiunile PHEV sunt un mare atu, pentru că ele permit companiilor să valideze faptul că electrificarea este ceea ce au nevoie și le permit schimbări graduale în lanțul lor logistic”.

Tendințele de electrificare a flotelor comerciale sunt tot mai clare în acest moment și în România, nu doar în vestul Europei, după cum susține Roxana Capătă, care amintește că există un interes tot mai mare în piață pentru reducerea costurilor, iar electrificarea este principala pârghie pentru asta.
Acesta este unul dintre motivele principale pentru care vehiculele comerciale electrice încep să se impună pe piața de LCV-uri, pe care Ford este deja lider de multă vreme cu motorizările cu combustie.
„Majoritatea clienților noștri au deja politici interne de a reduce emisiile de CO2, așa că tranziția spre versiunile electrice este una normală. Însă, alegerea unui vehicul comercial electric este una pragmatică, vehiculul trebuie să fie 100% compatibil cu nevoile clientului pentru că acesta generează valoare companiei.
De aceea, produsul trebuie să fie unul solid din toate punctele de vedere, iar E-Transit este un model remarcabil. În plus, am extins campanie Ford Ecobonus și către vehiculele comerciale, unde oferim o bonificație de până la 2.000 de euro în funcție de model – PHEV sau electric”, spune Roxana Capătă, care amintește însă că Programul Rabla nu are o componentă dedicată vehiculelor comerciale.

„Programul Rabla ajută și el, dar mult mai limitat pentru că nu există nimic dedicat acestui segment de piață. Cred că este nevoie de măsuri speciale de susținere a achiziției de vehicule comerciale electrificate pentru că acest segment este este un poluator important dacă luăm în calcul rulajul ridicat și durata de viață a acestor modele”.
În ceea ce privește speranțele și estimările Ford România privind piața de vehicule electrice din România - autoturisme și LCV - pentru acest an, cu ajutorul Programului Rabla, Roxana Capătă este optimistă și vede o creștere a pieței.
„Piața de vehicule electrice a dat semnale pozitive încă de la începutul anului. Vedem companii mari care se îndreaptă spre schimbarea parțială sau totală a parcului auto cu modele electrice. Cred că trendul pieței de mașini electrice va fi unul pozitiv în 2025, comparativ cu 2024, iar programul Rabla va ajuta cu siguranță, indiferent de forma lui finală.
Cu cât programul Rabla va oferi un ecotichet mai mare, cu atât clienții vor beneficia de oferte mai bune, dar să nu uităm faptul că ne dorim și o valoare sustenabilă, pentru ca piața să ofere predictibilitate pe tot parcursul anului”, a precizat pentru Profit.ro Roxana Capătă.

Strategia Ford în Europa a cuprins o serie amplă de lansări de vehicule complet electrice, cu care să poată acoperi întreaga paletă de segmente, de la autoturisme până la vehiculele comerciale mari.
După lansarea pe piață a lui Ford Mustang Mach-E ca prim model electric, Ford a mai lansat în Europa modelele Explorer, Capri, iar acum Ford Puma Gen-E, toate complet electrice pe segmentele de autoturisme, iar pe segmentul de vehicule comerciale, pe lângă e-Transit Courier și e-Tourneo Courier, produse la Craiova, Ford lansat deja perechea e-Transit Custom și e-Transit Furgon, la care se adaugă e-Transit, vanul de două tone al mărcii.