Deși unii ar putea spune că Logan nu se mai vinde ca pe vremuri, realitatea infirmă această teorie, pentru că micul sedan produs de Dacia la Mioveni rămâne în continuare cel mai cumpărat automobil din România. În acest an, supremația lui s-ar putea, însă, nărui, pentru că are un concurent tot mai puternic: Duster, relevă analiza Profit.ro.
Vânzările lui Duster și cele ale berlinei Logan au mers în ultimele luni umăr la umăr, după ce SUV-ul produs la Mioveni a depășit în câteva rânduri numărul de mașini înmatriculate de Logan.
Teoretic, într-o piață volatilă, cum este cea din România, influențată de foarte mulți factori și în care, pentru înmatriculare, oamenii au la dispoziție 90 de zile (situație unică în Europa!), ce se întâmplă într-o singură lună nu este relevant. Dar cele două modele stau cap la cap după 10 luni pentru că le despart numai 289 de mașini în totalul vânzărilor.
Duster a fost cea mai vândută mașină din România în 3 din 10 luni, în acest an, dar avansul pe care l-a avut în aceste luni a fost suficient pentru a se apropia de Logan la doar 674 de unități, o diferență care poate schimba, pentru prima dată după două decenii, liderul pieței de autoturisme.
La finalul lunii august, Duster încă se mai afla pe prima poziție în vânzări.
CITEȘTE ȘI Un aeroport susține că nu a pierdut niciodată vreun bagaj, în 30 de aniApoi, din septembrie, Dacia Logan a revenit pe primul loc al clasamentului celor mai vândute mașini din România, iar în octombrie a înregistrat un volum bun, 1.268 de unități, ajungând la 12.847 de unități pe toate cele 10 luni.
Cu o creștere destul de mică, dar importantă +5,5%), sedanul care se mai vinde doar în România și Bulgaria, pe teritoriul UE, rămâne mașina preferată de români, pentru că ea simbolizează în continuare „mașina”, adică acea imagine de limuzină pe care cumpărătorii tradiționali români o au despre un automobil: trei volume, un portbagaj separat de habitaclu, o siluetă alungită, aerodinamică.
Berlina de clasă B, pe cale de dispariție
Acest tip de caroserie este o poveste care a fost uitată în Europa și nu doar în segmentul B, care a dispărut primul, ci și în celelalte segmente superioare: în clasa compactă, mașini precum VW Jetta sau Ford Focus Sedan nu mai există de facto, iar Renault Megane Sedan se mai vinde doar pe la noi și în Turcia.
CITEȘTE ȘI "Made in Germany" crește peste așteptăriÎn clasa medie, au dispărut rând pe rând Ford Mondeo, Renault Laguna, Opel Vectra și Insignia și, ultima lovitură, a dispărut și VW Passat, așa cum îl știam cel mai bine, sedan. Tot acest fenomen s-a petrecut pentru că toată lumea a trecut la SUV, o caroserie mult mai practică, derivată din wagon sau break, cum îl știam pe vremuri, dar cu multe trăsături în plus.
Asta este și Dacia Duster, în esență: un break înălțat, cu elemente de protecție și, uneori, cu tracțiune integrală. A crescut pas cu pas în ultimii 14 ani pentru a ajunge astăzi pe punctul de a deveni cea mai vândută mașină din România.
În primele 10 luni ale acestui an s-a înmatriculat în 12.173 de exemplare Duster, după ce în octombrie a înmatriculat 724 de unități și anticipăm că numărul total va crește până la finalul anului cu peste 1.500 de unități. Creșterea față de anul anterior, 33,2%, este una puternică și care sugerează destul de clar tendința pe care o are modelul în anul în care s-a lansat noua generație.
CITEȘTE ȘI Volvo închide gura adversarilor propulsiei electrice: creștere de 40% în octombrie, în EuropaSandero, locul 3
Evident că Logan ar putea să vândă mult mai multe exemplare în ultimele două luni ale anului, dar la fel de bine creșterea din octombrie poate fi doar o excepție. Duster e la începutul vieții cu noua generație, iar producția crește de la o lună la alta, în timp ce Logan e înainte de un ultim facelift și ar putea să intre în procesul natural de declin.
Indiferent care dintre cele două va fi liderul la final de an, niciun alt automobil, nici măcar de la Dacia, nu le poate ajunge, pentru că locul al treilea, Sandero, încă nu și-a găsit suficienți clienți pe piața locală care să-l aprecieze în aceeași măsură în care o fac cumpărătorii din Europa, unde este lider absolut al vânzărilor.
Cu 6.783 de unități înmatriculate în primele zece luni ale anului, respectiv 697 de exemplare vândute în octombrie, Sandero scade pe piața din România (-17,7% după 10 luni) și va mai avea de așteptat până la următoarea generație pentru a deveni, poate, cel mai vândut din România.
CITEȘTE ȘI VIDEO Sorin Grindeanu: Pe lotul 4 al Autostrăzii Moldovei s-a bătut recordul - 3.200 de muncitori și 1.000 de utilajeCât despre Jogger și Spring, acestea au intrat deocamdată într-un con de umbră pe piața locală: Jogger a înmatriculat doar 254 de unități în octombrie (3091 pe 10 luni, scădere de 17%), iar Spring, numai 31 (2257 pe 10 luni, scădere de 61%).
Cele mai vândute modele de import din România
Luna octombrie a fost o lună influențată puternic de scăderea vânzărilor de mașini electrice, dar și de creșterea hibridelor. Pe segmentul modelelor de import, pe primul loc a revenit un model popular în România, Octavia (436 unități), dar care în ultimii ani s-a confruntat cu o scădere a cererii.
În ultima lună a depășit Hyundai Tucson (403 unități), cel mai vândut SUV de import, și Toyota RAV4 (328 unități), un concurent redutabil pentru modelul coreean, care a depășit celălalt SUV al grupului Hyundai, Kia Sportage (269 de unități). De remarcat că toate cele patru automobile de import au creșteri în acest an și spun destul de multe despre profilul cumpărătorului de automobile de import în acest moment, în care cererea pare să fi frânat serios.