Compania Națională „Administrația Canalelor Navigabile” vrea să investească 123,21 milioane lei, inclusiv TVA, în modernizarea fronturilor de așteptare la Portul Medgidia, arată un proiect de Hotărâre pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investiții, publicat în dezbatere de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii. Durata de execuție a investiției este de 12 luni.
”Urmare a studiului de fezabilitate realizat de ACN pentru modernizarea fronturilor de așteptare (amonte și aval) de portul Medgidia, valoarea lucrărilor este estimată la 123.213.000 lei cu TVA, din care C+M reprezintă 74.044.000 lei. Durata de execuție a investiției este de 12 luni. Investiția este inclusă în cadrul proiectului transnațional FAIRway Danube II, finanțat prin Mecanismul de Interconectare al Europei, contract de finanțare 101122575-22-EU-TC-FAIRway Danube II. Astfel, finanțarea obiectivului de investiții se realizează din fonduri externe nerambursabile prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei și de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, în limita sumelor aprobate anual cu această destinație, conform programelor de investiții publice aprobate potrivit legii”, se arată în Nota de fundamentare.

La fronturile de așteptare amonte si aval din gura de intrare în Portul Medgidia se efectuează numai operațiuni tehnice (desfacere-refacere convoaie) și nu de încărcare-descărcare. La aceste fronturi poate acosta orice tip de navă admisă pe canal, scrie News.ro.
”Datorită stării tehnice precare, a elementelor constructive ale Duc D’albi lor și pasarelelor care au fost deteriorate și căzute în apă, nu este posibilă acostarea în condiții de siguranță a convoaielor de barje ce au ca destinație de operare a mărfurilor în portul Medgidia sau acostarea în condiții de siguranță a navelor in tranzit catre portul Constanta în cazul în care navigația pe canal este închisă din motive meteorologice. Frontul din amonte nu are asigurată securizarea/împrejmuirea acestuia cu gard de protecție. Fronturile de acostare nu au fost prevăzute cu iluminat pe timp de noapte. Accesul personalului navigant de la cheu către fronturi este întrerupt. La solicitarea comandanților, nu există posibilitatea furnizării de energie electrică către nave”, se menționează în document.
În anul 2024 s-a efectuat o expertiză tehnică la aceste construcții și amenajări hidrotehnice, expertiză care a recomandat repararea avariilor și degradărilor constatate pentru a reda fronturilor de așteptare funcționalitatea necesară.
”Lucrările sunt necesare, în principal, la suprastructura și infrastructura Duc D’Albilor avariați, pasarela pietonală din lungul fronturilor de acostare, pasarela pietonală de legătură cu malul, amortizorii de acostare, bolarzii, balustrada, scările de pe paramentul Duc D’Albilor și asigurarea adâncimilor de navigație în fața fronturilor de așteptare, prevederea iluminatului la fronturile de așteptare, a alimentării cu energie electrică a navelor ce acostează și a unei împrejmuiri la frontul amonte pentru securizarea acestuia”, mai arată proiectul.
Portul Medgidia este amplasat pe Canalul Dunăre - Marea Neagră, în intravilanul municipiului Medgidia, județul Constanța.
Administrația Canalelor Navigabile este administrație portuară și de căi navigabile interioare.