Cristian Muntean, președintele Asociației Societăților de Service Independente (ASSAI), spune că, pe 25 octombrie, reprezentanții transportatorilor profesioniști vor ieși în stradă pentru a manifesta inclusiv împotriva tarifelor fixe pentru RCA, care urmează să intre în vigoare pe 20 octombrie, așa cum prevede o ordonanță de urgență emisă de Guvern pe 20 septembrie.
De data aceasta, spune Muntean, grosul protestatarilor care se vor strânge în fața Parlamentului nu va fi format din șoferi de TIR, ca până acum, ci din taximetriști și proprietari de microbuze și autobuze care acoperă rutele din jurul Bucureștiului.
Înainte de a fi publicată aici, această știre a fost prezentată cu mult timp înainte pe Profit Insider
Unul dintre motivele pentru care transportatorii ies iar în stradă este că ținta de tarif, care va fi calculată de ASF potrivit unei formule făcute publice deja, va fi, cel mai probabil, mai mare decât cel calculat inițial de oficialii Autorității, în prezența reprezentanților firmelor de transport, pe fondul unei alte manifestații de protest organizate de asociațiile din domeniu.
Profit. ro a arătat, în exclusivitate, că variabilele luate în calcul la momentul respectivei întâlniri s-au schimbat,ca urmare a faptului că Ordonanța de Urgență privind RCA nu a preluat un articol din Legea RCA, adoptată de Senat, care limita cheltuielie asigurătorilor la 25% din costul total al poliței de asigurare.
Potrivit datelor istorice din baza ASF respectivele cheltuieli ajung la 40% din tarif. Prin urmare, așa cum am mai arătat, și ținta de tarif va fi modificată în sus. Un alt factor de creștere a țintei este și includerea în baza de date actualizată a situației de la Carpatica Asig, societate falimentară care s-a remarcat printr-o daunalitate ridicată.
Ordonanța de Urgență privind RCA preia un articol din norma 23 a ASF care arată explicit că tariful RCA va acoperi “toate cheltuielile” societăților de asigurare, deci inclusiv cele cu rezervele și cele administrative.
Transportatorii și ASF au ajuns, pe 13 septembrie, la un acord privind stabilirea unei ținte de tarif de 7.500 de lei pentru camioanele de peste 16 tone. Un adaos de 15% la acest tarif ar însemna un nou preț de cel puțin 8.600 de lei. Dar modificarea procentului alocat cheltuielilor va fi aplicată tuturor categoriilor de autovehicule.
Tariful nu se negociază, spune președintele ASF. Legea arată că ASF va calcula tariful maxim, Consiliul Concurenței îl va adopta și Guvernul și-l va asuma
Pe de altă parte, arată președintele ASF, tariful maxim va fi rezultatul unui calcul sec, nicidecum al unei negocieri. "Nu este o primă negociată. Am supus spre consultare condițiile și formula de calcul. Ne-am consultat cu toată lumea. Odată stabilită formula, treci la baza de date. Aplici formula pe baza de date și nimeni nu poate să intervină. Este o primă tehnică și independentă, nu este o primă negociată. Tarifele trebuie să corespundă legii și să acopere toate costurile. Toată lumea a fost de acord să acopere toate costurile, inclusiv transportatorii. Chiar ei au fost cei care au spus că trebuie și o marjă de profit, pentru că noi pusesem o marjă 0. Toată lumea a fost de acord cu acoperirea tuturor costurilor suportate de asigurători. Noi avem o bancă de date care nu este o bancă de date negociabilă, pentru că sunt informații istorice. Vin din urmă datele efective. Pe baza acestor date, introducem formula și rezultatul îl dă calculatorul", explică Negrițoiu.
CITEȘTE ȘI Cel mai scump RCA din ultimii 25 de ani. Cât a ajuns să plătească șoferul de Logan pentru asigurarePreședintele ASF a precizat și că daunele plătite efectiv reprezintă doar o parte a costurilor suportate de asigurători. Aceștia sunt obligați să constituie rezerve pentru daune avizate și neavizate, dar și au și cheltuieli de vânzare, cum ar fi comisionul plătit brokerilor.
"Trebuie desființat un mit. În prețul unei prime intră rata daunei, plățile efective, daunele avizate (IBNR), care este estimat, și rezerva de daună, care iar este estimat. S-ar putea ca lumea să confunde că, de fapt, e vorba doar de rata daunei. Nu. Costurile sunt mai multe. Lumea ignoră că, pe lângă cele 5 miliarde din daune plătite în primele șase luni, mai ai 2 miliarde în rezerve și mai ai și cheltuieli administrative care se duc spre 40%. Deci, piața e pe negativ. Noi raportăm rata daunei, dar unele daune se plătesc peste ani de zile și de aceea ai IBNR și rezervele de daună. Acestea nu sunt de neglijat. Nu sunt bani pe care cineva îi ia. Ei sunt în rezervă. Nu scoate nimeni bani din România", a spus Negrițoiu.
Potrivit Ordonanței de Urgență privind RCA, până pe 20 octombrie ASF va trebui să fixeze prețuri maxime pe toate categoriile de autovehicule. Potrivit lui Mișu Negrițoiu, aceste tarife vor fi calculate mai repede de data de 20 și vor fi trimise Consiliului Concurenței pentru avizare. Ulterior, acestea vor fi adoptate prin hotărâre de guvern.
Valabilitatea acestor tarife este de doar 6 luni.