Ministrul Turismului, Mircea Dobre, i-a anunțat săptămâna trecută pe oamenii de afaceri din domeniu că și-a propus să schimbe brandul turistic al României, urmând să înlocuiască celebra frunză a Elenei Udrea cu o oaie, pentru a construi imaginea turistică a țării în jurul legendei Miorița. Turoperatorii dezaprobă schimbarea brandului, spunând că în turism sunt probleme mult mai importante de rezolvat, și ironizează ideea de a înlocui frunza cu o oaie. Miorița, cred ei, este o legendă tristă, pesimistă, cu trei români care se omoară între ei, iar oaia în sine e percepută ca un animal stupid și supus. Aceste lucruri îi fac pe turoperatori să considere neinspirată asocierea dintre Miorița și turismul românesc.
Până la ora publicării acestei știri, ministrul nu a răspuns întrebărilor Profit.ro.
UPDATE marți, ora 12.22 Ministrul Turismului, Mircea Titus Dobre, a declarat marți, la Parlament, că le-a prezentat oamenilor de afaceri din turism ideea schimbării brandului turistic al României ca o discuție „principială”, în contextul în care trebuie realizate o serie de broșuri, și că ministerul nu intenționează să opereze rapid o astfel de schimbare, deoarece ar trebui plătit 850.000 euro Comisiei Europene dacă este efectuată o schimbare până în 2020, dar că nu este vreo rușine să se discute despre simbolurile României și despre Miorița. El a arătat că discuția sa cu turoperatorii nu a fost una oficială, destinată publicului, și că a lansat și el "o idee", deoarece asta i-a trecut prin cap.
"Este vreo rușine că discutăm despre simbolurile României, despre Miorița? Este vreo rușine că ne folosim de legendele României? În primul rând trebuie să ne gândim că trebuie să promovăm România în interiorul ei, pentru că cei mai mulți turiști sunt în interiorul României, apoi trebuie să ne gândim la cei trei milioane de români, de cetățeni români, care vin de două ori pe an și cheltuiesc bani în activitatea această turistică din România. Mulți dintre ei și-au și dezvoltat afaceri în turismul din România. Este vreo rușine că le reamintim românilor de legende și de simbolurile naționale?”, a afirmat Mircea Titus Dobre, referindu-se la discuțiile avute săptămâna trecută cu oamenii de afaceri din turism.
La Consiliul Consultativ de săptămâna trecută, reprezentanții mediului de afaceri n-au știut, inițial, dacă ministrul glumește sau vorbește serios atunci când le-a spus că vrea să reconstruiască brandul turistic în jurul legendei Miorița. Ei și-au dat seama că nu e glumă atunci când ministrul le-a prezentat ca exemplu, pe un ton serios, Spania, care își asociază imaginea cu un taur, Franța, cu cocoșul galic, și le-a vorbit și despre vacă, care se regăsește și ea în brandul unor țări. În acest context, ministrul le-a explicat că Miorița ar reprezenta mai bine decât frunza imaginea turismului românesc.
Cei prezenți la întâlnirea cu ministrul spun că au fost surprinși de ușurința cu care acesta vorbește de schimbarea unui lucru atât de important fără să aibă, mai întâi, ample discuții cu mediul de afaceri. Cu ani în urmă, celebra frunză a Elenei Udrea a luat naștere în urma mai multor întâlniri cu mediul de afaceri, dar chiar și așa a fost și a rămas extrem de controversat modul în care s-au desfășurat lucrurile.
Dragoș Anastasiu, proprietarul Eurolines, unul dintre cele mai mari grupuri de turism din România, și reprezentant al concernului TUI în în țara noastră, prezent la ședință, a confirmat că ministrul Dobre a vorbit despre Miorița ca posibil viitor brand turistic. "S-a discutat tema asta, s-a pus pe masă și a părut că ministrul vorbește serios. Eu i-am zis că în momentul de față avem un brand, bun, rău, putem să-l criticăm sau nu, acea frunză cu <<Explore the Carpathian garden>> și că acum avem alte priorități decât să umblăm la brand. Eu cred că trebuie să umblăm la content, la ce-i în spatele brandului, nu la imaginea respectivă", a declarat Anastasiu pentru Profit.ro.
Anastasiu crede că Miorița înseamnă ceva doar pentru români, iar străinii nu ne asociază cu această baladă. În plus, adaugă Anastasiu, o astfel de asociere nu va aduce foarte multe beneficii turismului românesc. "Nu ne asociază lumea cu Miorița așa cum îi asociază pe francezi cu turnul Eiffel. Eu am mai văzut materiale făcute oficial în România, văzute prin ochii noștri. Brandul și tot ce e legat de promovare trebuie făcut prin ochii și cu mintea străinilor, nu a românilor. Eu, personal, nu cred că ar avea succes și nu cred că acum ar trebui să lucrăm la brandul de țară, pentru că avem unul deja. Cele mai importante lucruri ar fi cum rezolvăm criza masivă de personal, care sufocă industria, pentru că nu mai facem față clienților și pierdem la capitolul servicii, iar ce-a de-a doua mare problemă este promovarea, care trebuie făcută în parteneriat public-privat. Dacă nu se rezolvă cele două teme, orice facem, facem degeaba. Iar asta i-am spus-o și primului ministru, Sorin Grindeanu", a adăugat Anastasiu.
CITEȘTE ȘI Confesiunile unui director de hotel all inclusivePrezent și el la acea ședință a Consiliului Consultativ, Nicu Rădulescu, președintele Organizației Patronatelor din Turismul Balnear, a povestit, la rândul său, că ministrul Dobre a spus "că renunță la acea frunză și merge pe o variantă cu Miorița", pe o viziune mioritică. Rădulescu a rezumat că, practic, frunza va fi înlocuită cu oaia și a înțeles, la rândul său, că Mircea Dobre a vorbit serios și nu a fost vorba de o glumă, mai ales că discuțiile de la acea întâlnire au fost încordate.
"Într-adevăr, ne-a anunțat că vrea să facă această chestiune și nu s-a consultat cu noi pe tema ei. Dânsul are un stil personal arogant în care nu se mai consultă cu nimeni. Ne-a informat că o să schimbe această chestiune, iar noi ne-am obișnuit cu acest stil. Eu cred că dacă nu lucrăm împreună, nu facem nimic", a afirmat Rădulescu.
El apreciază că Miorița e o baladă populară destul de tristă și citează două versuri: "Și de-a fi să mor, în câmp de mohor..." Este o chestiune care nu generează prea mult optimism, spune el, ba dimpotrivă, e pesimistă, iar ciobanul e resemnat cu gândul că va fi omorât. "Știu eu dacă această chestiune întruchipează viziunea turismului românesc și dacă turismul românesc ar putea să aibă un asemenea brand? Dialogul cu domnul ministru este destul de complicat, se supără, se enervează, nu e mulțumit de nimeni, nici de cei care sunt în minister, nici de cei care sunt în afară, deci acest fapt nu e o treabă sănătoasă și se vede cu ochiul liber. E foarte greu de discutat cu dânsul, pentru că în aceste consilii consultative doar ne informează", a povestit Rădulescu.
El a arătat că pe ordinea de zi a Consiliului Consultativ a fost și desființarea birourilor de promovare externă, decizie luată de Dobre în urmă cu o lună fără să se consulte cu mediul de business. "Adică, când le pui în discuție? După ce le-ai desființat? Mai întâi îl împuști pe un om și apoi îl întrebi cum îl cheamă...", l-a criticat Nicu Rădulescu, care crede că singurele realizări ale lui Mircea Dobre în aproape șase luni de mandat ca ministru sunt mult criticata desființare a birourilor de turism externe și, mai nou, ideea asocierii brandului cu o oaie.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Birourile externe de turism ale României vor fi desființate, ministrul este atacat dur de industrie pentru că lasă România fără promovare externăPreședintele Asociației de Ecoturism din România, Andrei Blumer, a crezut și el, inițial, că este o glumă, când l-a auzit pe ministru vorbind de schimbarea brandului, însă ulterior s-a convins că vorbește serios. "A zis că, așa cum au francezii cocoșul și spaniolii taurul, ar fi bine să fie și un animal acolo și că el s-a gândit că Miorița ar fi cea mai potrivită, pentru că nu ne-o poate lua nimeni. Momentul a fost sublim", a povestit Blumer.
Blumer nu este de acord cu schimbarea brandului și, cu atât mai puțin, ca această decizie să fie luată de un singur om, fie el și ministru. "E o tâmpenie. Aceste schimbări trebuie lucrate. Brandul se construiește în ani. Nici frunza nu e brand, că n-a mai pus nimeni substanță pe ea. De câte ori vine cineva, vrea să-și pună amprenta pe câte o chestie. În rest, nu pot să spun că ministrul Dobre a făcut ceva în mandatul său, pentru că eu n-am auzit să fi făcut", crede Blumer.
Răzvan Pârjol, președintele Asociației pentru Promovarea și Dezvoltarea Turismului București, prezent și el la ședința de săptămâna trecută, confirmă afirmațiile lui Dobre legat de brand și Miorița și crede, la rândul său, că ministrul a vorbit serios. Asocierea turismului românesc cu o oaie l-a surprins pe Pârjol. "Am rămas un pic gânditor. Mie, niciodată, nu mi-ar fi dat prin cap o asemenea idee. Nu m-am așteptat la acest lucru", a mai spus el.
Dragoș Răducan, vicepreședintele Federației Patronatelor din Turismul Românesc (FPTR), a afirmat că nu a luat în seamă ce a spus Dobre legat de Miorița și brand, crezând că a fost o glumă spusă în timpul ședinței, ca să destindă atmosfera destul de tensionată. "Dacă nu a fost glumă și a vorbit serios mă voi consulta cu colegii mei și vom avea o poziție oficială a FPTR. În clipa de față prefer să o iau ca pe o glumă. E o chestie prea importantă și prea serioasă, e prea importantă imaginea României turistice și are prea multe implicații și conexiuni ca să pot dau un răspuns acum. Va trebui făcută o consultare serioasă cu tot mediul de afaceri. A fost atât de scoasă din contextul discuției treaba cu Miorița, fără legătură cu ce s-a întâmplat acolo, încât mi s-a părut absurd să fie ceva serios. Schimbarea brandului nu e o chestiune pe care s-o hotărască un singur om", crede Răducan.
Unii dintre cei care lucrează în turism spun că brandul turistic și logo-ul, construie cu bani din fonduri europene, nu pot fi schimbate în următorii ani, dar la aceste lucruri doar ministrul poate răspunde. Și tot el poate spune dacă a glumit sau nu, iar dacă a glumit, riscă mult ca la viitoarele ședințe să nu mai fie luat în serios atunci când mai spune ceva. Asocierea brandului turistic cu Miorița ar putea fi ori o idee genială, pe care mediul de afaceri n-a fost în stare să o înțeleagă, ori o glumă proastă, pe care aceiași oameni de business n-au reușit să o digere.