Cazul Genius Travel: asigurarea acoperă vacanțele pentru doar 10-15 familii, turiștii pot aștepta banii câțiva ani. ANAT a exclus agenția

Cazul Genius Travel: asigurarea acoperă vacanțele pentru doar 10-15 familii, turiștii pot aștepta banii câțiva ani. ANAT a exclus agenția
scris 17 aug 2016

Agenția de turism Genius Travel pare să fi intrat în colaps financiar, iar o parte dintre clienți au rămas și fără vacanțe, și fără bani. Reprezentanții agenției nu răspund nici autorităților la telefon, cu atât mai puțin turiștilor și presei, iar surse din piață vorbesc de câteva sute de turiști afectați. Asigurarea firmei de 10.000 dolari acoperă despăgubiri doar pentru 10-15 familii astfel că majoritatea clienților riscă să-și poată recupera banii în câțiva ani sau, poate, niciodată.

Profit.ro i-a contactat în repetate rânduri, până la transmiterea acestei știri, pe reprezentanții agenției de turism, fără să primească un răspuns. Marți, Profit.ro a anunțat problemele existente la agenția de turism, iar astăzi a venit și reacția autorităților.

Urmărește-ne și pe Google News

Astfel, astăzi, Asociația Națională a Agențiilor de Turism (ANAT) a exclus Genius Travel pentru prejudicii morale create asociației, prejudicii de imagine create agențiilor de turism membre și nemembre, prejudicii materiale create turiștilor care au cumpărat vacanțe de la Genius Travel și nu le pot efectua.

"ANAT a cerut explicații Genius Travel încă de vineri, 12 august, când mai mulți turiști au contactat asociația, în urma mesajului primit de la agenție, prin care își anunța starea de insolvență. ANAT a îndrumat turiștii să își verifice rezervările, chiar și după ce sâmbătă agenția a declarat clienților ei și asociației că a depășit situația critică de vineri. Plângerile au continuat și marți, când Genius Travel a repetat anunțul referitor la deschiderea procedurii de insolvență, de data aceasta pe 19 august. Situația actuală îndreptățește asociația să ceară încă o dată revizuirea cadrului legal referitor la garantarea sumelor achitate de turiști. ANAT va avansa cât de curând un proiect de act normativ pentru înființarea unui fond privat de garantare", arată Asociația.

În urmă cu 6 ani, mai mulți șefi ai unor agenții mari din turism au deschis discuția asigurărilor și au susținut că legislația nu îi ajută pe turiști: plafonul de 10.000 de dolari în cazul agențiilor detailiste și de 50.000 de dolari pentru turoperatori, au spus ei atunci, acoperă foarte puțin în cazul unei insolvențe și ar trebui ca pragurile să fie mărite substanțial. Li s-a reproșat atunci din piață că vor "să omoare" concurența, mai exact agențiile mici care nu pot plăti mii de euro pe an astfel încât să susțină o asigurare de zeci de mii de euro.

Acum, după problemele apărute la Genius Travel, tema este reluată. Agenția a anunțat clienții vineri, printr-un email, să nu mai plece în vacanțe, pentru că intră în insolvență, iar sâmbătă le-a trimis un alt mesaj, în care susținea că problemele s-au rezolvat. Marți, însă, firma a trimis un alt email în care arăta din nou că intră în insolvență și nu mai poate plăti vacanțele turiștilor. Există, însă, turiști care, între ultimele două mesaje, au plecat deja spre destinație, în afara țării, și au constatat la fața locului că nu-i primește nimeni în hotel și că trebuie să plătească din nou camera dacă vor să rămână.

Clienți ai Genius Travel, anunțați că firma intră în insolvență. Turiști deja plecați au aflat azi la recepție că nu au camere CITEȘTE ȘI Clienți ai Genius Travel, anunțați că firma intră în insolvență. Turiști deja plecați au aflat azi la recepție că nu au camere

Ținând cont de nivelul cifrei de afaceri a Genius Travel, considerată o agenție medie, reprezentanții firmelor din domeniu estimează că poate fi vorba de câteva sute de turiști care au plătit vacanțe în această primăvară și vară și care ar fi urmat să plece după 15 august. Mari probleme le au turiștii deja plecați în ultimele două zile, dar nici cei care au cumpărat pachete turistice de la agenție și ar fi urmat să meargă în vacanțe nu au motive de optimism.

Cu pierderi de o jumătate de milion de lei, agenția a raportat la Finanțe, pentru anul trecut, afaceri de 2,3 milioane de lei. Surse din piață apreciază însă că cifra reprezintă doar comisionul, ceea ce înseamnă că volumul vânzărilor anuale poate fi de zece ori mai mare. 

Miercuri, la ora 10.00, reprezentanți ai Autorității Naționale pentru Turism (ANT) și ai unor televiziuni s-au dus la sediul Genius Travel din București, pentru a lămuri cumva situația. Au găsit acolo câțiva turiști care așteptau la ușile încuiate. Mai mult, oficialii ANT au constatat că agenția de turism nu mai funcționează la sediul pentru care a fost emisă licența de turism.

În aceste condiții, ANT va trimite astăzi o notificare către Genius Travel, solicitându-le reprezentanților agenției să se prezinte cu documente la sediul autorității. Potrivit legii, dacă nu se va prezenta nimeni în termen de 15 zile, ANT va ridica licența agenției și aceasta nu va mai putea încheia contracte.

George Borună, directorul general al Direcției Generale de Control și Autorizare din cadrul Autorității, spune pentru Profit.ro că asigurarea de 10.000 de dolari nu va fi împărțită primilor 10-15 turiști, sistemul fiind ca, dacă de exemplu sunt primite cereri din partea a 100 de turiști, fiecare să primească 100 de euro. Dar lucrurile nu sunt simple, fiind mai multe variante.

Jumătate din agențiile de turism din România, suspectate că funcționează ilegal CITEȘTE ȘI Jumătate din agențiile de turism din România, suspectate că funcționează ilegal

Dacă firma își cere insolvența la tribunal, ceea ce nu s-a întâmplat încă în cazul Genius deși reprezentanții firmei i-au anunțat pe clienți că asta se va întâmpla, va dura o perioadă până când cererea va fi aprobată. Apoi va fi desemnat un administrator judiciar care va încerca să reorganizeze firma și să o facă din nou profitabilă, urmând ca, în timp, creditorii - băncile și statul, dacă este cazul, și apoi firmele și clienții persoane fizice să își primească banii. "Asta dacă reușește să funcționeze și dacă i se aprobă planul de reorganizare. În altă variantă, dacă intră în lichidare și i se vând activele, se dau banii celor care sunt înscriși în masa credală", explică Borună.

Starea de insolvabilitate va fi declanșată după un termen de 15 zile. Astfel, dacă un client cere agenției să îi fie restituiți banii deoarece a aflat că există probleme, iar agenția nu are banii, persoana în cauză trebuie să depună o cerere de rambursare și să aștepte 15 zile, abia ulteruior putând să se adreseze asigurătorului, în acest caz German Romanian Assurance. După ce starea de insolvență a fost admisă sau au trecut 15 zile de când primul client i-a cerut agenției insolvabilitatea, societatea de asigurări începe să strângă dosarele și așteaptă o perioadă de 1-2 luni în care clienții pot solicita banii.

"După ce strânge X dosare, vede: am 1.000 de dosare și 10.000 de dolari la dispoziție, deci se dau 10 dolari la fiecare. Nu se dă pe rând, primul venit - primul servit, ci se împarte", explică directorul ANT, arătând că poate dura ani până când clienții își pot recupera banii.

Președintele Asociației Naționale a Agențiilor de Turism, Alin Burcea, spune că Asociația încearcă de mai mulți ani să găsească o soluție în problema asigurărilor, deoarece pragul legal nu acoperă prea mult. "Am avut zeci de întâlniri cu asiguratorii, ei însă nefiind foarte interesați de subiectul agențiilor de turism", susține acesta. El amintește că în 2009-2011, pe fondul crizei economice, au fost numeroase cazuri de insolvențe la agenții de turism, ceea ce a scăzut apetitul firmelor de asigurări pentru acest domeniu. "Noi, agențiile, n-am reușit să facem o colaborare cu ei. Nu s-a putut, nu i-a interesat", susține acesta.

În acest caz, ANAT a reluat, în urmă cu un an și jumătate, discuțiile cu ANT despre înființarea unui Fond de garantare la care să contribuie financiar toate agențiile și din care să fie despăgubiți turiștii în cazul unui faliment. Sumele cu care vor contribui inițial agențiile la crearea Fondului vor fi stabilite în funcție de cifra de afaceri a agenției, Burcea estimând o medie de 3.000 de euro de firmă.

Agențiile mici vor plăti 1.500 de euro, iar cele foarte mari, de zece ori mai mult. "Se va crea astfel un Fond de 4,5 milioane de euro, bani din care vor fi despăgubiți turiștii atunci când una sau mai multe agenții vor intra în insolvență. Probabil că, până la sfârșitul lunii septembrie, actul normativ va fi dat, dar el nu poate să intre imediat în vigoare, ci probabil că de la 1 ianuarie 2017", a mai spus președintele ANAT.

viewscnt
Afla mai multe despre
genius travel
turism
faliment
turisti