Autoritatea de Supraveghere Financiară a elaborat un proiect de lege care propune modificări fără precedent la legea asigurării auto obligatorii. Controversatul sistem de decontare directă ar trebui să devină operațional, șoferii își vor asuma o parte din daune prin introducerea unei franșize, iar limitele maxime ale despăgubirilor cresc cu până la 20%.
Proiectul de act normativ propune și înființarea unui centru de informare care ar urma să realizeze statistici relevante pentru piața asigurărilor. Rolul noului organism, care ar urma să fie condus de un consiliu director format din trei persoane, se dorește a fi unul foarte important, după cum au arătat, pentru Profit.ro, surse apropiate discuțiilor.
Centrul va funcționa, cel mai probabil, ca o fundație sau asociație non profit care să aibă în componență reprezentanți ai ASF și ai pieței asigurărilor și care să elaboreze studii și statistici privind daunalitatea și prețurile din zona RCA.
Instituția va calcula inclusiv o primă medie de risc, indicator care va putea fi utilizat de către firmele de asigurare pentru a stabili prețul RCA. Un astfel de model este funcțional în Cehia. Autoritatea de Supraveghere Financiară are deja sub aripa sa o instituție care ar putea îndeplini funcțiile gândite pentru noul centru. Este vorba despre Institutul de Studii Financiare (ISF) care se ocupă în principal cu formarea și perfecționarea specialiștilor din piețele financiare nonbancare.
"Nu este o idee rea. Ei ar urma să calculeze o primă de risc, adică vor arăta, pe fiecare segment de clienți în parte, care este prețul minim ce permite firmelor de asigurare să acopere despăgubirile. Pornind de la acest indicator, fiecarea firmă își poate calcula prima adăugând la costul riscului cheltuielile de administrare, de marketing și restul. Ar fi un indicator util mai ales pentru firme noi care ar dori să intre pe piața RCA și nu au experiență în România”, consideră un specialist în domeniu. Reamintim și că, potrivit unei modificări aduse unei normele ASF, asigurătorii sunt obligați să utilizeze pentru calculul tarifelor RCA "date statistice relevante".
Decontarea directă devine lege doar pentru daunele materiale
Proiectul de lege prevede și introducerea, cu titlu obligatoriu, a sistemului de decontare directă, care presupune ca șoferul care a suferit dauna să fie despăgubit de propriul asigurător RCA, urmând ca acesta să își recupereze suma achitată de la asigurătorul celui vinovat. Uniunea Națională a Societăților de Asigurare și Reasigurare s-a opus vehement acestui proiect arătând că va conduce la creșterea tarifelor RCA și chiar la o posibilă blocare a pieței. Decontarea directă a fost introdusă în urmă cu trei ani în Italia, acolo unde nu a dat rezutatele scontate.
Reamintim că cele mai active firme pe zona RCA sunt Euroins și Carpatica Asig, ambele cu probleme financiare serioase și cu un număr important de reclamații la ASF. Ani la rândul, piața RCA a fost dominată de Astra Asigurări, societate care a intrat în faliment lăsând în urmă inclusiv datorii de peste 15 milioane de euro către alte societăți de asigurare din România. Proiectul de act normativ limitează, totuși, aplicarea decontării directe la daunele materiale, adică nu sunt incluse și daunele morale sau plățile pentru vătămări corporale.
Măsuri contra curentului: hârtii în plus într-o lume care merge spre vânzări online și franșiză ca acum zece ani
Pe de altă parte, proiectul propune și introducerea unei franșize. Șoferul care cumpără RCA ar urma, astfel, să își assume daunele până la o anumită valoare. Un astfel de sistem a mai funcționat în România până în 2007, la intrarea în Uniunea Europeană. Orice daună mai mică de 1 milion de lei vechi (100 de lei) era suportată direct de șoferul vinovat, nu de către firma de asigurare.
În logica ASF, în condițiile în care vor fi scutite de plata unei părți din daună, firmele de asigurare vor recurge la reducerea primelor. Introdusă, însă, concomitant cu decontarea directă franșiza va conduce la situația mai puțin normale, în care un asigurător (cel al șoferului păgubit) va trebui să se îndrepte împotriva unei personae fizice care nu îi este client, adică șoferul vinovat care și-a asumat franșiza.
O astfel de prevedere, spun specialiștii în dreptul asigurărilor contactați de Profit.ro, ar încălca prevederile directivelor europene din domeniul asigurării de răspundere civilă auto. Proiectul de lege nu spune nici cum se va apluca franșiza și nici care va fi valoarea acesteia.
ASF mai propune și modificarea limitelor maxime de despăgubire. Concret, despăgubirea maximă pentru daune materiale va crește de la 1 milion de euro la 1.220.000 de euro, iar limita pentru daune morale și vătămări corporale ar urma să urce de la 5 milioane de euro la 6.070.000 de euro.
O altă prevedere pe care asigurătorii nu au primit-o deloc cu brațele deschise este modificarea regulilor de vânzare efectivă a RCA. Astfel, proiectul obligă firmele de asigurare să vândă RCA împreună cu un contract de asigurare, deși în prezent este suficientă polița standard, definite ca atare de normele europene. Această obligativitate ar veni în condițiile în care în întreaga Europă, inclusiv în țările din jurul României, RCA se poate încheia deja exclusiv online.
Sursele Profit.ro arată că reprezentanții asigurătorilor au fost informați în legătură cu majoritatea prevederilor proiectului de modificare a legii RCA abia astăzi. Într-o ședință tensionată de la ASF, specialiștilor din piață le-a fost înmânat proiectul pentru lecturare, fără dreptul de a îl păstra. Ulterior, a fost realizată o prezentare sumară a documentului care, tot astăzi, a intrat și în ședința Consiliului ASF. Pentru că au existat mai multe opinii, s-a luat hotărârea ca proiectul să fie retrimis Senatului (organismul care a inițiat legea) cu o săptămână întârziere față de termenul inițial. Actul ar fi trebuit să ajungă la Parlament miercuri, 24 februarie.