Proiectul de norme ale Codului fiscal are prevederi noi în privința impozitării clădirilor mixte, utilizate atât ca sedii sociale, cât și ca locuințe, care nu au suprafețe delimitate pentru fiecare scop. Astfel, proprietarii persoane fizice vor plăti impozit ca pentru locuințe dacă declară pe propria răspundere că, deși desfășoară activitate la sediu, nu deduc utilitățile. Totodată, dispare obligația de a completa unele rubrici din declarația care se depune la taxe locale și, implicit, cerința de a aduce anumite documente.
Conform proiectului de norme, obținut de Profit.ro, apare un punct nou, dat în aplicarea articolului care stabilește regulile care se aplică atunci când suprafețele folosite în scop rezidențial și cele folosite în scop nerezidențial nu pot fi evidențiate distinct.
UPDATE ora 17.53: Ministerul Finanțelor a postat pe site proiectul prezentat anterior de Profit.ro, textul confirmând informațiile transmise.
“Pentru calcularea impozitului pe clădirile cu destinație mixtă, aflate în proprietatea persoanelor fizice, unde este înregistrat un domiciliu fiscal la care se desfășoară activitatea economică, iar cheltuielile cu utilitățile nu sunt înregistrate în sarcina persoanei care desfășoară activitatea economică, impozitul pe clădiri se calculează conform prevederilor art. 457 (care prevede că impozitul se calculează capentru clădiri rezidențiale n.r.). În acest caz, proprietarul va depune declarația prevăzută la art. 495 lit. a) din Codul fiscal (declarația care se depune la direcțiile de taxe locale n.r.), conform modelului aprobat prin Ordin comun al ministrului finanțelor publice și al viceprim-ministrului, ministrul dezvoltării regionale și administrației publice nr. 4087/2069/2015, în care va completa informațiile de la secțiunea IV și nu va completa informațiile de la Secțiunea V – VII, însoțită de declarația pe proprie răspundere a proprietarului sau a persoanei împuternicite, după caz, prin care se atestă faptul că „nici una din cheltuielile cu utilitățile nu sunt înregistrate în sarcina persoanei care desfășoară activitatea economică”, prevede proiectul.
CITEȘTE ȘI Firmele și PFA înregistrate după 2010 riscă impozit majorat pe clădiri din cauza excesului de birocrație al FisculuiLa secțiunile V-VII din declarație se cer detalii privind desfășurarea activității și deducerea utilităților. Prevederea prin care completarea lor nu mai este necesară va scuti persoanele aflate în această situație să furnizeze documentele suplimentare cerute de direcțiile de taxe locale.
Totodată este clarificată sintagma cheltuieli cu utilitățile. Potrivit proiectului acestea sunt cheltuieli comune aferente imobilului, energia electrică, gaze naturale, termoficare, apă, canalizare.
Proiectul de norme urmează să fie aprobat până la sfârșitul acestei luni, conform declarațiilor ministrului de Finanțe, Anca Dragu.