Net Brinel Cluj-Napoca, companie controlată de grupul francez SNEF, a închis anul 2021 cu un business în creștere față de 2020, când cifra de afaceri a urcat la 230 milioane de lei în 2020, a declarat pentru Profit.ro directorul general al companiei, Marcel Borodi. El spune că anul trecut a fost "mult peste așteptări, cu multă satisfacție", care a adus o îmbunătățire a marjei de profit.
"Am încheiat un an care părea cu totul imprevizibil în noiembrie 2020, când am validat bugetul de venituri și cheltuieli pentru 2021. În primul rând, nu ne-am așteptat la atât de multe valuri ale pandemiei și nici la climatul politic instabil din a doua parte a anului trecut, iar problemele din lanțul de aprovizionare păreau să dureze câteva luni sau cel mult două trimestre și nu minim doi ani. Cu toate acestea, IT-ul, în general, a avut o tracțiune bună și în anul 2021. Pentru activitatea BRINEL, 2021 a fost un an mult peste așteptări, cu multă satisfacție, deoarece a fost și anul în care am acumulat 30 de ani de continuitate în IT-ul românesc. 2020 a fost net mai bun decât 2019, iar rezultatele din 2021 au fost mai bune decât cele din 2020! Este provocator și reconfortant pentru echipă și pentru acționari să crești în fiecare an cu doi digiți, iar primul digit să fie mai mare decât cifra 2", a afirmat Borodi.
În acest context, el spune că rezultatele grupului BRINEL au depășit net bugetul inițial cu aproape 50% și asta într-un mod organic, fără achiziții și cu o eficiență per capita de top.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Directorul Trencadis: Profitabilitatea a fost anul trecut la un nivel apropiat celui atins în 2020. Unele proiecte importante au fost însă amânate ca urmare a modificărilor repetate ale structurilor de guvernare"Marja de profit s-a îmbunătățit ușor, dar fiind raportată la o cifră de afaceri mai mare, rezultatul pe ansamblu este clar îmbucurător. Rezultatele transpuse în cifre arată ce-am spus mai sus, dar în spatele cifrelor stă o combinație de factori care le-au făcut posibile: oportunități fructificate, mult efort și oarecare inspirație pe lângă competențele consacrate, parteneriate solide cu vendorii lideri mondiali, precum și reziliență și responsabilitate din partea tuturor celor implicați și de ce nu, aprecierea beneficiarilor care ne-au încredințat realizarea serviciilor și livrărilor către aceștia", a arătat șeful companiei.
Potrivit datelor companiei, toate cele trei linii principale de business și-au depășit obiectivele pentru 2021.
"Linia de business tradițională, Infrastructură IT și servicii Transilvania, a reușit să aducă o contribuție consistentă la cifra de afaceri și profit. Mă aștept ca această linie de business să-și continue evoluția bună, mai ales că întreaga Transilvanie a devenit un motor de creștere economică sănătoasă și sustenabilă. Linia de Infrastructură IT și servicii București a evoluat constant pe banking, iar pe proiectele publice centrale a recuperat în trimestrul 4. Ne așteptăm ca în 2022 să fie pus un accent mai mare pe digitalizarea administrației publice (măcar centrale) și astfel ponderea proiectelor să crească. Linia de Business solutions&servicii software a evoluat foarte sănătos și consistent și a depășit țintele de volum și profitabilitate, crescând și echipele în același timp", a explicat Borodi.
Întrebat despre ponderea contractelor cu statul în afacerile companiei, Borodi spune că în spațiul public se insistă destul de mult pe acest tip de proiecte, în condițiile în care "anvergura transformărilor necesare depășește cu mult posibilitățile echipelor interne din instituțiile publice".
CITEȘTE ȘI CEO S&T România: Există o fereastră de oportunitate uimitoare pentru compania noastră în următorii 5 ani. Achiziția Enterprise Concept"Viteza cu care se schimbă tehnologiile este net mai mare decât adopția lor în mediul public (oriunde). România și-a permis luxul să aibă mulți IT-ști la un cost bun pe care nu i-a prea folosit pentru modernizarea serviciilor din România (publice și uneori private). Creșterea numărului de IT-ști în România a fost catalizată de cererea solvabilă din afara României. Acum sunt mai puțin oameni disponibili pentru proiectele naționale și net mai scumpi! Păcat că s-a pierdut oportunitatea folosirii resurselor naționale existente pentru digitalizarea accelerată a serviciilor publice. Dacă am putea doar alege, ne-ar fi mai ușor cu entități private externe din geografii cu mână de lucru net mai scumpă decât la noi. Dar tradițional, noi am lucrat preponderent pentru piața națională și nu ne-am permis nicicând s-o ignorăm. Suntem și datori s-o servim!", a afirmat șeful Brinel.
El mai spune că Brinel participă la multe proceduri de achiziții publice, pe care uneori le câștigă, dar că mediul privat a avut și are o contribuție net majoritară în rezultatele companiei.
"Statul are prea multe obligații sociale și nu prea-i rămân resurse suficiente ca să fie un investitor relevant în IT. În general, avem între 15% și 30% din venituri realizate din sectorul public. Tendința este de scădere la noi. Poate PNRR-ul să schimbe temporar ceva în ponderi. În 2021 am avut aproximativ 25% din venituri obținute din proiecte finanțate de sectorul public", a menționat Borodi.
CITEȘTE ȘI Suedezii de la Ericsson capitalizează masiv subsidiarele din România, inclusiv fabrica de antene din Timișoara. ANCOM are în plan pentru acest an organizarea licitației 5GÎn 2021, Brinel a câștigat un proiect mare (format din 5 loturi/ 5 regiuni geografice), finanțat din împrumut de la Banca Mondială, pentru a asigura accesul elevilor la lecții online, plus alte câteva proiecte de anvergură mai mică, dar cu o componentă de servicii mai consistentă (universități, ASF, CEC Bank, Eximbank, etc.).
"Nevoia de digitalizare este imensă. Dacă am lucra toate firmele din IT-ul românesc doar pentru România digitală neîntrerupt 10 ani, tot nu am ajunge la zi!", a afirmat Borodi.
Potrivit șefului companiei, Brinel a reușit anul trecut să atragă din piață noi specialiști în echipa companiei, numărul salariaților avansând cu circa 10%, pe fondul manifestării unei nevoi acute la nivelul industriei.
"Vrem să ne mărim ritmul de creștere pentru 2022 ca să putem ataca domenii noi și piețe noi. Dar, totodată, nu dorim doar creșterea numerică, suntem și vrem să rămânem unul dintre cei mai eficienți jucători din liga națională și să ne păstrăm agilitatea", a arătat reprezentantul companiei.
Pe o piață dinamică, șeful companiei spune că Brinel este obligată să crească și nu va ignora achiziția de firme specializate.
CITEȘTE ȘI PROFIT NEWS TV Marius Coman, IoT Country Sales Manager Vodafone România: Eficiența operațională este unul dintre lucrurile pe care companiile le au în vedere atunci când își doresc să implementeze soluții de IoT"Desigur la servicii nu poți menține ritmul de 30-50%, nu e sustenabil pe termen lung. Dar creșterea este mereu atrăgătoare și credem că o vom realiza și în 2022. Așteptăm să apară mai multe proiecte relevante și avem capacitatea să câștigăm câteva dintre acestea. Prin noi linii de activitate, creștere organică a echipelor existente și prin poziționarea constructivă în proiecte, vom crește, cu siguranță atât pe plan intern, cât și extern. Vom menține creșterea organică și în anul 2022, dar nu ignorăm nici achiziția de firme specializate", a mai spus Borodi.
Întrebat despre evoluția pieței de servicii de integrare IT&C în 2021, șeful Brinel a afirmat că, în afară de proiectele începute înainte de 2021, numărul proiectele de anvergură și complexitate lansate sau contractate în 2021 a fost redus.
"Mediul financiar-bancar ne-a adus cele mai multe oportunități de servicii de integrare, pe lângă continuarea proiectelor la societăți naționale mari. Soluțiile verticale sau cele de nișă, produsele, licențele, subsistemele au fost net mai frecvent cerute în piață decât serviciile complexe de integrare IT&C. Apare și o anumită adversitate la risc în contextul crizei pandemice. Cifra cumulată a principalilor jucători (pe acest tip de servicii, pentru piața națională) nu este de câțiva ani suficientă ca să ofere acumularea de capital, de competențe și experiența specifică pentru a face saltul necesar impus de PNRR. PNRR-ul, dacă ar merge așa cum e definit (puțin probabil totuși), ar fi ca o inundație pe un pământ destul de uscat. Toate firmele care lucrăm pentru piața națională așteptăm proiectele PNRR. Oricât de puțin ar fi, tot va fi un motor de creștere, un dinamizator și desigur și-un perturbator al pieții. Asemenea oportunități de modernizare a țării nu apar în fiecare an și e de datoria noastră să-l fructificăm cât mai bine astfel încât să ușurăm viața contribuabililor, aducându-le servicii digitale simple și la îndemâna lor. Toți avem câte 24 de ore pe zi. Dacă putem aduce economii de timp la cât mai mulți oameni, sperăm să-și îndrepte energia rămasă spre alte activități care le aduc bucurii", a mai spus șeful companiei.
CITEȘTE ȘI Andrei Frunză, CEO BestJobs: 2021 a fost cel mai bun an din istoria companiei. Creștere accelerată a cererii pentru serviciile noastre de recrutareMarcel Borodi a înființat prima companie Brinel în anul 1991. Din 2018, Brinel este parte a grupului francez SNEF, care mai deține în România IMSAT Groupe SNEF, proiectant și integrator de soluții multitehnice în domeniul electric, mecanic, al automatizărilor, curenților slabi, HVAC, integrării de roboți, E-house, și Comoserv, o firma de mecanică industrială.
Brinel implementează soluții informatice și sisteme IT, prin integrarea de aplicații și tehnologie software, hardware, comunicații și prin personalizarea produselor și serviciilor în funcție de nevoile fiecărei afaceri.
Pportofoliul BRINEL acoperă toate etapele procesului de transformare digitală: de la soluții complexe de infrastructură IT, soluții de securitate IT, stocare, migrare cloud, până la aplicații de business de tip ERP, CRM sau instrumente digitale proprii, soluții de comunicare, servicii avansate IT, acoperind nevoile tehnologice ale clienților din orice industrie.