Sosirile de păcură din Rusia în largul Greciei au crescut la niveluri record în aprilie, în timp ce sancțiunile impuse Moscovei îi determină pe comercianți să găsească noi modalități de a exporta petrol rusesc prin sistemul de încărcări de la navă la navă, potrivit unor surse și datelor firmei Refinitiv, transmite Reuters.
Comerțul cu țiței și produse petroliere rusești rămâne legal pentru moment, deoarece Uniunea Europeană nu a convenit încă pe deplin asupra unui embargo propus, dar sancțiunile bancare și alte sancțiuni financiare asupra Rusiei după invadarea Ucrainei, de pe 24 februarie, au făcut ca acest lucru să fie din ce în ce mai dificil, scrie News.ro.
În aprilie, transporturile de păcură rusească cu destinația Grecia au atins aproape 0,9 milioane de tone, un nivel aproximativ dublu față de martie, și ar putea atinge noi recorduri în mai, potrivit datelor Refinitiv.
Cea mai mare parte a acestora a fost expediată din porturile rusești în portul Kalamata din Grecia, arată datele.
Ministerul grec al Energiei a refuzat să comenteze despre ceea ce a spus că este afacerea companiilor private.
Comercianții au spus că păcura - un produs secundar al rafinării țițeiului în produse mai ușoare și mai curate, cum ar fi carburanții auto - este depozitată și amestecată în larg, la bordul cisternelor, și este încărcată prin transfer de la navă la navă pentru reexport.
Deși nu este neobișnuit ca păcura să fie încărcată în largul Greciei pentru exporturi către alte destinații, nivelul de activitate a fost foarte ridicat în comparație cu nivelurile normale ale lunii aprilie, a spus o sursă din industrie.
Nava petrolieră Evridiki, care are capacitatea de a încărca 130.000 de tone, a încărcat o încărcătură rusească de păcură la mijlocul lunii aprilie, în largul Kalamata, au declarat două surse de transport maritim.
Nava s-a îndreptat apoi către centrul petrolier Fjairah din Emiratele Arabe Unite, arată datele Refinitiv.
Rusia a crescut exporturile de combustibil către Fjairah, sosiri urmând să urce la aproximativ 2,5 milioane de barili, conform datelor companiei de analiză a petrolului Vortexa.
Un alt petrolier, Okeanos, cu aceeași capacitate, a încărcat păcură în largul Kalamata la începutul acestei luni și se îndreaptă în prezent spre India, arată datele.
Kriti King, care a încărcat 130.000 de tone de păcură în largul Kalamata, la începutul lunii mai, se îndreaptă în prezent spre China, potrivit datelor Refinitiv.
Surse de transport maritim au declarat pentru Reuters că vânzătorii de petrol ruși au restabilit operațiunile de încărcare de la navă la navă în Rotterdam și lângă Ceuta, din Spania, după ce sancțiunile UE și protestele activiștilor au împiedicat astfel de operațiuni în Danemarca.
Moscova numește invadarea Ucrainei o ”operațiune militară specială”, pentru a scăpa țara de fasciști, o afirmație despre care Kievul și aliații săi spun că este un pretext fără temei pentru un război neprovocat. Păcura este folosită drept combustibil pentru transport maritim, în generarea de energie sau ca materie primă pentru unele unități de rafinare care îl transformă în alți combustibili.