Ministrul Mediului anunță control la Returo: Am sărbătorit nu demult PET-ul 1 miliard. Sistemul încă are disfuncționalități. Cum poți reclama direct prin Whatsapp

Ministrul Mediului anunță control la Returo: Am sărbătorit nu demult PET-ul 1 miliard. Sistemul încă are disfuncționalități. Cum poți reclama direct prin Whatsapp
Profit.ro
Profit.ro
scris 22 aug 2024

Peste 1,3 miliarde de ambalaje au fost colectate prin Sistemul de Garanție - Returnare (SGR), până în prezent, însă mă simt obligat să admit că sistemul are încă disfuncționalități, a transmis ministrul Mediului.

"Am sărbătorit nu demult PET-ul cu numărul un miliard. Astăzi, avem deja colectate peste 1,3 miliarde de ambalaje prin Sistemul de Garanție-Returnare și sperăm ca, foarte repede, să anunțăm și ambalajul cu numărul două miliarde. Zeci de mii de tone de ambalaje ajung acolo unde trebuie, respectiv în fabricile de reciclare și citim aproape săptămânal știri legate de extinderea capacităților reciclatorilor de materii prime, fie de PET, fie de sticlă, fie de aluminiu, lucru care ne bucură pentru că înseamnă investiții noi, locuri de muncă noi și tehnologii atrase în România.

Urmărește-ne și pe Google News
FOTO Kaufland va instala în România noi stații de schimbare a bateriilor pentru mașinile electrice CITEȘTE ȘI FOTO Kaufland va instala în România noi stații de schimbare a bateriilor pentru mașinile electrice
Evenimente

24 septembrie - Eveniment News.ro – ROINVEST - Ediția a V-a. Parteneri: ACUE, ARB, CEC Bank, ROCA, TeraPlast
30 septembrie - Eveniment Profit.ro e-commerce – Provocările creșterii pe o piață cu concurență tot mai dură - Ediția a V-a. Parteneri: ARB, CEC Bank, ContentSpeed
7 octombrie - Eveniment Profit Energy.forum - Ediția a VIII-al Parteneri: ACUE, Raiffeisen Bank
5 noiembrie - Gala Profit – Povești cu Profit... Made in Romania. Parteneri: ARB, CEC Bank, Garanti BBVA, Raiffeisen Bank, Philip Morris Romania

Ne bucurăm de beneficiile Sistemului de Garanție-Returnare, în sensul în care am promis că vom lăsa o țară mai curată decât am găsit-o. Deja, pe marginea drumurilor, pe albiile cursurilor de apă, în păduri și în natură, în general, vedem mai puține PET-uri", a spus Fechet, citat de Agerpres.

Acesta a adăugat că un control tematic demarat la o serie de operatori economici a fost extins și la compania RetuRO.

"Dincolo de toate aceste vești bune, mă simt obligat să admit că sistemul încă are anumite disfuncționalități pe care suntem obligați să le remediem. Din acest motiv, alături de colegii de la Garda Națională de Mediu și de colegii de la Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului, am avut un control tematic în luna iulie până în luna august, în care foarte mulți operatori economici au fost verificați. Nu în ultimul rând, controlul a fost extins și la compania RetuRO, care de altfel a fost și amendată. E o amendă simbolică, însă încercăm să transmitem acest mesaj, respectiv cel legat de toată rigoarea, de toate obligațiile pe care fiecare dintre noi le avem, indiferent dacă suntem cetățeni, dacă suntem un comerciant mai mare sau mai mic, dacă suntem producători sau dacă suntem reprezentanți ai companiei RetuRO, unde statul român, prin Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor, are 20% din acțiuni", a precizat oficialul.

FOTO Brand maghiar de modă a intrat în România CITEȘTE ȘI FOTO Brand maghiar de modă a intrat în România

Demnitarul a subliniat că una dintre cele mai mari disfuncționalități a SGR se referă la refuzul comercianților din mediul rural de a prelua ambalajele de la client, deși au perceput garanția de 50 de bani.

"Principala disfuncționalitate a sistemului este cea legată de preluarea ambalajelor în mediul rural, unde am constatat că, în multe situații, deși acei comercianți din comunele din România percep garanția pentru că legea îi obligă să perceapă garanția, atunci când clienții acelui sat sau acelei comune mergeau înapoi la magazin să-și recupereze garanția respectivă, erau tratați cu refuzul comerciantului de a rambursa garanția, lucru care mie, personal, mi se pare foarte grav. De foarte multe ori discutăm despre oameni în vârstă și mai ales persoane aflate în imposibilitatea de a parcurge distanțe semnificative până la primul punct de colectare automată, aflat de cele mai multe ori în cel mai apropiat oraș. Vreau să transmit în continuare faptul că obligația rămâne a comerciantului de a prelua acele ambalaje și principiul accesibilității, respectiv o distanță nu mai lungă de 500 de metri sau 200 de metri chiar, în mediul urban, de care o persoană ar trebui s-o parcurgă în cel mai rău caz, până la un punct de colectare nu ar trebui să fie niciodată încălcat", a transmis ministrul de resort.

Războiul giganților chinezi din comerțul online: Shein dă în judecată Temu CITEȘTE ȘI Războiul giganților chinezi din comerțul online: Shein dă în judecată Temu

Potrivit ministrului, începând de joi, 22 august, cetățenii care se confruntă probleme în cazul SGR pot trimite reclamații la numărul de telefon 0726.715.142, direct pe Whatsapp.

"Aceste reclamații pe care le vom primi în scris pe Whatsapp vor fi aduse la cunoștința colegilor de la Garda Națională de Mediu sau de la ANPC și vor fi remediate și verificate în cel mai scurt timp posibil. Însă cetățenii trebuie să știe că în astfel de situații în care sunt tratați cu refuzul magazinului de a le rambursa garanția, au cui se adresa. Aveau și până astăzi, dar încercăm să simplificăm tot acest proces", a punctat Mircea Fechet.

RetuRO Sistem Garanție Returnare S.A. este o companie ce funcționează pe principiul not for profit - ceea ce înseamnă că eventualul profit realizat de companie în urma colectării de ambalaje de băuturi va fi reinvestit, exclusiv, în dezvoltarea SGR.

China declanșează o investigație asupra importurilor de produse lactate inclusiv din România CITEȘTE ȘI China declanșează o investigație asupra importurilor de produse lactate inclusiv din România

Compania a fost creată de un consorțiu de trei acționari privați: Asociația Berarii României pentru Mediu (30%), Asociația Producătorilor de Băuturi Răcoritoare pentru Sustenabilitate (30%) și Asociația Retailerilor pentru Mediu (20%) și un acționar public, statul român, prin autoritatea centrală de mediu, Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor (20%).

Administratorul SGR funcționează cu finanțare exclusiv privată și are rolul de a asigura transparența asupra cantităților de ambalaje pentru băuturi puse pe piață și returnate de consumatori, contribuind la dezvoltarea durabilă a României, prin gestionarea responsabilă a deșeurilor de ambalaje, în vederea atingerii țintelor de reciclare impuse României de către Uniunea Europeană.

Hotca (ANPC): Amenzi de peste 732.000 de lei au fost aplicate operatorilor economici care nu au respectat legislația SGR
Aproape 80% dintre operatorii economici controlați în cadrul tematicii SGR au încălcat legislația în vigoare, fiind aplicare amenzi totale de 732.000 de lei, a declarat, joi, într-o conferință de presă, vicepreședintele Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), Sebastian Ioan Hotca.

"ANPC și Garda Națională de Mediu au efectuat controale specifice tematicii SGR. În această perioadă, Autoritatea a controlat 286 de operatori economici, constatându-se 225 de abateri, ceea ce reprezintă 78,7% din numărul celor controlați. Pentru abaterile constatate s-au aplicat 263 de acțiuni pe sancțiuni contravenționale, constând în 170 de avertismente și 93 de amenzi contravenționale, în valoare de 732.000 lei. Principalele abateri care au fost constatate în urma acțiunii de control se referă la modul de indicare a prețurilor și implicit a garanției, lipsa informațiilor de pe automat privind modalitatea de returnare a valorii, automate de returnare defecte, refuzul preluării ambalajelor returnate de consumatori, refuzul de preschimbare a voucherelor SGR în numerar, ambalaj nerecunoscut de aparatul RVM ca fiind produs cu garanție și nerespectarea programului SGR", a afirmat Hotca.

SIPEX Company, la cel mai bun semestru din istorie CITEȘTE ȘI SIPEX Company, la cel mai bun semestru din istorie

Reprezentantul ANPC a atras atenția asupra faptului instituția pe care o reprezintă "are acest culoar de competență" definit de HG 1074 pe 2022, în ceea ce privește în principal aceste acțiuni de informare și funcționare.

"De asemenea, cred că este extrem de important ca toți comercianții să înțeleagă că prevederile HG 1074 pe 2022 sunt extrem de clare și de strictă aplicare. Ele prevăd în mod clar, la articolul șase, litera b, obligația acestora de a indica în mod distinct pe etichetă, la raft, prețul acestei garanții, acea valoare a SGR-ului, distinct de prețul final al produsului care, potrivit Ordonanței 21/1092, trebuie să conțină toate aceste elemente, taxe suplimentare, astfel încât orice consumator, în momentul în care ajunge la casă să achite un preț final care să includă și această taxă SGR", a subliniat vicepreședintele ANPC.

Ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor, Mircea Fechet, a anunțat, joi, că, prin Sistemul de Garanție - Returnare (SGR), au fost colectate peste 1,3 miliarde de ambalaje, până în prezent, însă a admis că sistemul are încă disfuncționalități.

Un român preia sub supraveghere afacerile din patru țări ale unuia dintre cei mai mari producători de lactate din lume CITEȘTE ȘI Un român preia sub supraveghere afacerile din patru țări ale unuia dintre cei mai mari producători de lactate din lume

Demnitarul a subliniat că una dintre cele mai mari disfuncționalități a SGR se referă la refuzul comercianților din mediul rural de a prelua ambalajele de la client, deși aceștia au perceput garanția de 50 de bani.

viewscnt
Afla mai multe despre
ministrul mediului
mircea fechet
sgr
returo