„Solidar Social”, programul umanitar al Asociației Adi Hădean, construiește o rețea de cantine sociale și donează o jumătate de milion de porții de mâncare caldă/an. Macromex, membru fondator, contribuie cu peste 31 de tone de materie primă pentru atingerea acestui obiectiv.
Programul umanitar „Solidar Social” a fost inițiat de Asociația Adi Hădean, urmând misiunea creării de proiecte culinare și sociale în sprijinul comunității. Pornit ca soluție de criză în aprilie 2020, echipa „Solidar Social” a pregătit aproape 500.000 de porții de mâncare caldă, ce au ajuns la beneficiari din întreaga țară, medicii aflați în prima linie în lupta împotriva Covid-19 și oamenii afectați de criza sanitară și de cea economică.
Numai în ultimele săptămâni, programul a obținut două distincții importante, rezultat al susținerii partenerilor: Premiul I al secțiunii “Dezvoltare economică și socială” în cadrul celei de-a XIX-a ediții a Galei Societății Civile 2021 și Locul l în cadrul categoriei Best Social Good Campaigns la Webstock 2021. Pentru a înțelege cum funcționează și ce eforturi necesită susținerea unui asemenea program, am stat de vorbă cu Albert Davidoglu, CEO-ul companiei Macromex, membru fondator și partener esențial în desfășurarea activității Asociației.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Misiunea dezvoltării proiectelor sociale este una preferată de tine, ai urmărit mereu construirea unor programe cu impact semnificativ socio-educațional, însă Solidar Social este cel care te-a făcut să îl dezvolți foarte mult. De ce?
[Adi Hădean] Asociația Adi Hădean a fost fondată în 2015 și urmărește dezvoltarea de programe educaționale gastronomice și combaterea risipei alimentare (“food waste”). Nu sunt direcții noi pentru mine, ci le-am inclus în tot ceea ce eu promovez de când mă știu, deoarece împletesc necesitatea formării noilor generații în sensul profesionalizării gastronomiei, a responsabilizării pentru lumea înconjurătoare și a respectului pentru toate resursele planetei, aflate în pericol tot mai mare. Nu știu dacă sunteți la curent, dar aproximativ 2,55 milioane de tone de hrană se aruncă în fiecare an în România, cea mai mare pondere având-o mâncarea gătită, fructele și legumele.
Așadar, întâmpinăm o necesitate infinită de educare a consumului în raport cu un consum iresponsabil de resurse finite și foarte prețioase. Oricât evoluăm ca societate, din anumite puncte de vedere, încă sunt milioane de români care trăiesc în sărăcie, care nu au acces la apă sau curent, darămite la mâncare gătită. De aceea, e nevoie de proiecte precum Solidar Social, pentru că nu putem continua să îi lăsăm în urmă pe cei care nu reușesc să iasă din foamete și din lipsuri.
Cum reacționează sponsorii atunci când le ceri ajutorul pentru a se alătura proiectului și care sunt argumentele pe care le pui “pe masă”?
[Adi Hădean] Din fericire, ne aflăm în situația privilegiată de a beneficia de sprijinul unor parteneri extrem de bine ancorați în realitățile prezentului și cu viziune de business pe termen lung.
Pentru că nu poți activa și crește într-o piață, fără să ai grijă de comunitatea din care provin angajații, colaboratorii și clienții tăi.
Într-un an și jumătate de activitate, campania a primit susținerea a peste 60 de companii din HoReCa (și nu numai), sprijinul a peste 600 de donatori, persoane fizice și sute de voluntari care s-au implicat zi de zi în această misiune.
[Albert Davidoglu] Chef Hădean a pornit programul Solidar Social într-un moment de criză în lockdown, iar propunerea lui de a ne alătura proiectului a venit normal având în vedere buna noastră colaborare din ultimii ani. Era clar că nu ne confruntăm cu o situație ce se va rezolva în câteva luni și că este nevoie de o implicare constantă și de lungă durată. Astfel că, alături de Chef Adi Hădean, am făcut ca 2020-2021 să fie pentru noi ani de acțiune socială proactivă.
[Adi Hădean] La momentul aprilie 2020, în doar câteva zile, zeci de oameni s-au alăturat efortului nostru de a găti și livra mâncare caldă atât persoanelor vulnerabile, cât și medicilor din prima linie de la spitalele Matei Balș, Fundeni și Colentina. Pe termen lung, cred că cea mai mare provocare este să reușim să livrăm mâncare pe o arie cât mai mare, pentru că sunt multe zone rurale în România, care nu au o bucătărie în care să putem pregăti aceste porții gătite.
Tocmai de aceea, ne dorim să susținem construirea unor bucătării de la zero, în care să aducem o parte din beneficiari, să le oferim cunoștințele necesare, că să poată pregăti mâncarea pentru cei care din motive de sănătate, sau poate din cauza bătrâneții, nu se pot implica. Astfel, reușim să integrăm o mare parte dintre ei în comunitate și nu îl lăsăm pe niciunul în urmă.
Care este stadiul actual al proiectului și cum vezi dezvoltarea lui pe termen mediu și lung?
[Adi Hădean] “Solidar Social” a pornit, în primul rând, din dorința de a hrăni oameni, urmând crezul echipei Hădean, #LoveAllFeedAll. Dacă în primele luni, efortul s-a concentrat pe susținerea personalului medical din spitalele Covid din București, pe măsură ce situația s-a stabilizat în zona sanitară, proiectul și-a concentrat resursele și către persoanele afectate economic în perioada pandemiei. Astfel, în prezent, “Solidar Social” asigură mesele calde, peste 800 de porții pe zi pentru persoane vârstnice și familii cu mulți copii aflați în evidențele Asociației Diaconia București, copiii din Centrul de Zi al Salvați Copiii din Petrila, județul Hunedoara, persoane nevoiașe din Albești și Negru Vodă, județul Constanța.
[Albert Davidoglu] Un alt merit al acestui program este că a ținut activi oameni din domeniul ospitalității, atât de afectat de criză sanitară. Segmentul HoReCa are o pondere importantă în business-ul Macromex și ne-am simțit datori să oferim sprijin într-un asemenea context, să ne păstrăm aproape comunitatea și reprezentanții cei mai dedicați. Chef Hădean este un gastronom de vocație, în continuă reinventare și în situații de forță majoră inspirând o întreagă comunitate în jurul său.
[Adi Hădean] Obiectivul nostru, acum, este să livrăm o jumătate de milion de porții anual. Dar știm că nu este îndeajuns, în sensul profund, în care nu ajuți un om doar prin a-i da un pește, zilnic.
Noi vrem să mergem mai departe: să îl învățăm să pescuiască, astfel încât să iasă din acest ciclu, pentru că poate, dar nu îi spune prea multă lume acest lucru. Acestor beneficiari ne dorim să le oferim posibilitatea să urmeze cursuri profesionale, să învețe să se autosusțină și să descopere că nimic nu-i imposibil, atât timp cât vrei și ești curios.
Te-ai preocupat de mulți ani de social kitchens. Ce înseamnă acest concept?
[Adi Hădean] Da, mă preocupă, pentru că eu trăiesc sub deviza #LoveAllFeedAll. Nu cred că e corect să lăsăm oamenii săraci să devină și mai înfometați. Social kitchens sunt acele locuri ce pregătesc mâncare pentru oamenii vulnerabili și este un concept răspândit în toată lumea, de care avem nevoie global, nu doar noi, aici, în România.
Crezi că ar trebui să existe mai multe asemenea social kitchens?
[Albert Davidoglu] Considerăm că trebuie să existe mai multe asemenea social kitchens, pentru că nevoia este reală. Cum spune și Adi, sunt milioane de români înfometați, care efectiv nu au ce mânca, prinși într-un cerc vicios. Alături de alte măsuri care să îi susțină pe acești oameni să își regăsească autonomia și capacitatea de a se susține singuri, oferirea unei mese calde pe zi este un prim pas spre a-i ajuta. Rămânem alături de Solidar Social în demersul de a construi cât mai multe bucătării sociale, prin furnizarea ingredientelor de care este nevoie.
În același timp, prin aceste cantine sociale se rezolvă și o problemă mai mare, cea a risipei alimentare. În social kitchens, mâncarea provine majoritar de la producători sau distribuitori de alimente, care aleg să doneze din timp aceste produse, în loc să le arunce pentru că au ajuns aproape de data expirării.
Cum simți că a schimbat/va schimba această pandemie obiceiurile noastre de masă și cum se va adapta industria HoReCa la aceste noi obiceiuri?
[Adi Hădean] Industria va ieși ‘ciufulită’ și foarte scindată, pentru că, pe de o parte, sunt oameni care respectă regulile, iar pe de altă parte, sunt oameni care nu țin cont nici de reguli, nici de colegi și care fac ce știu ei. Toate acestea se văd în piață și se țin minte. Cred că vom ieși din pandemia asta cu foarte multe frustrări și cu multă ranchiună, dar ne bazăm totuși pe faptul că avem memorie scurtă… și ne reîntâlnim la aceleași mese.
Lucrurile se schimbă din rău în mai rău și, din păcate, cu o viteză destul de mare, și eu cred că foarte puțini stau să analizeze, de fapt, care sunt posibilele consecințe ale faptului că transformăm mâncarea într-un produs livrabil, la fel cum sunt piulițele, șosetele, televizoarele și trompetele… Pentru că nu vorbim despre același lucru. Mâncarea te construiește și din punct de vedere fizic, este ‘cărămida’ din care se face corpul uman și starea de bine a omului, lucru care se reflectă și în psihicul uman. Alegerea prin accesul facil la mâncare, printr-un buton, generează un comportament mecanizat…. Oamenii încep să se aștepte că acea mâncare să fie livrată instant și transformă comportamentele consumatorilor major și sever din punct de vedere psihologic, consecințe care în 2-3 ani se vor manifesta prin diferite afecțiuni și falimente.
Cum poți ajuta
Programul se susține din donații ale companiilor și persoanelor fizice, prin donații SMS la 8845 cu textul „SOLIDAR” sau pe platforme precum PayPal, RoHelp sau Bursa Binelui.
Solidar Social are nevoie constantă de materiale de protecție și de alimente pentru prepararea supei și a felului principal, de autoutilitare pentru livrarea mâncării și transportul ingredientelor și, desigur, resursa cea mai de preț, cea umană, este vitală pentru a putea extinde programul și a ajunge la cât mai mulți beneficiari.
Cei care vor să afle mai multe despre program sau despre cum se pot implica pot accesa:
https://activsocial.adihadean.ro