Menținerea depozitelor în stare operațională, siguranța sanitară, continuarea investițiilor și eforturile de digitalizare sunt doar câteva dintre provocările cărora a trebuit să le facă față, în pandemie, managerii din activitatea de logistică, potrivit directorului de logistică al Europharm Distribuție, Andrei Oprea. Acesta explică și rezultatele concrete ale deciziilor din această perioadă, dar și direcțiile dezvoltării în viitor.
Cum a traversat Europharm criza generată de pandemia COVID-19, din punct de vedere al activității de logistică?
Andrei Oprea: Anul 2020 a însemnat pentru noi, mai mult decât orice, cel mai dur test la care au fost supuse departamentele logistice. Cu toții am fost constienți, încă de la începutul pandemiei, că parametrii după care vom măsura eficiența în cadrul departamentului logistic vor suferi modificări. Astfel, asigurarea unui mediu de lucru sigur și distribuția la timp a tuturor comenzilor către clienții noștri - în special spitale – au devenit doi indicatori cheie pentru analizarea performanței.
Revenirea în scenariul verde ne-a găsit, astfel, cu două obiective îndeplinite – unul dintre ele a fost de a menține operaționale toate depozitele, în fiecare zi, pe întreaga perioadă a pandemiei, iar cel de-al doilea de a ne asigura că peste 99% din livrări respectă service level-ul agreat înaintea debutului pandemiei.
A fost un efort de echipă, susținut, care a însemnat purtarea în permanență a măștilor, separarea completă a turelor din cadrul depozitelor, restricționarea accesului agenților în zonele de preluare a comenzilor și introducerea de operațiuni de dezinfecție atentă a spațiilor de depozitare (inclusiv nebulizarea spațiilor) și a mașinilor de transport. De asemenea, pe întreaga perioadă am asigurat testarea personalului cu teste rapide sau, acolo unde s-a impus, testarea PCR a întregii echipe.
Peste 63% din personalul companiei este în acest moment imunizat, fie ca urmare a vaccinării sau în urma infectării cu COVID-19, cu toate acestea luăm în serios amenințarea unui al patrulea val al pandemiei. Astfel, ne pregătim prin achiziția unui nou stoc de dezinfectanți și de materiale de protecție, urmând să menținem activă echipa de control și prevenție COVID a companiei.
Care au fost rezultatele concrete ale deciziilor luate în această perioadă?
Andrei Oprea: Perioada pandemiei nu a adus doar adaptarea activității în vederea asigurării unor condiții stricte de igienă, ci și accelerarea unor procese necesare, cum ar fi cel de digitalizare. Am continuat investițiile în dezvoltarea serviciilor logistice pe care Europharm Distributie le oferă partenerilor săi, ceea ce a însemnat, în 2020, creșterea spațiului de depozitare și dezvoltarea softului utilizat în depozitul de servicii logistice.
În urma acestei investiții, suprafața depozitului a crescut de la 3.540 mp la 5.300 mp, iar capacitatea de depozitare (la temperaturi de 15-25 grade C) s-a extins cu 24%, ajungând la 9.234 paleți. De asemenea, capacitatea de depozitare la temperaturi de 2-8 grade C s-a extins cu 14%, la 1.000 mc. Depozitul a primit autorizarea Agenției Naționale a Medicamentului și Dispozitivelor Medicale din România, conform normelor în vigoare.
De asemenea, am investit în eficientizarea proceselor, prin dezvoltarea softului utilizat în gestionarea depozitului dedicat serviciilor logistice, astfel încât să permită interconectarea automată cu SAP-ul, automatizând în acest fel comunicarea cu partenerii noștri.
Care au fost pentru Europharm Distribuție cele mai semnificative proiecte din prima jumătate a acestui an?
Andrei Oprea: Am finalizat recent o investiție de peste 1 milion de euro privind achiziționarea a 31 de noi autoutilitare Mercedes Benz Sprinter, ca parte a procesului de modernizare și extindere a capacităților logistice ale companiei.
Reînnoirea parcului de autovehicule utilitare este una dintre etapele importante ale programului de dezvoltare a zonei de Supply Chain, aceasta fiind precedată de reorganizarea, în cursul anului trecut, a structurii de depozite la nivel național.
O investiție care aduce cu sine o creștere semnificativă a capacității de transport, de peste 30%, în acelasi timp avand acum posiblitatea de a integra și oferi partenerilor noștri soluții fiabile pentru “last mile delivery”.
Noile autoutilitare au fost configurate împreună cu specialiștii Mercedes Benz și Autoklass astfel încât să asigure atât condiții optime pentru transportul de marfă, cât și confortul și siguranța șoferilor, prin intermediul sistemelor auxilizare ce oferă, printre altele, manevrabilitate și conectivitate sporite.
De asemenea, pentru a răspunde exigențelor privind transportul la temperatură controlată a medicamentelor, întreaga flota a fost dotată cu sisteme de izotermare, menținere și monitorizare a temperaturii Thermo King, proiectarea și implementarea sistemelor în conformitate cu specificațiile dorite fiind asigurată de către compania Termoport. Astfel, noile autoutilitare se aliniază standardelor de Buna Practică de Distribuție din piața farmaceutică, fiind calificate pentru transportul în condiții sigure a produselor cu regim de temperatură 2-8 grade Celsius, cât și 15-25 grade Celsius.
Toate unitățile complet utilate au intrat în utilizarea departamentului de logistică a Europharm Distribuție, devenind astfel principalele autoutilitare destinate livrărilor last mile delivery.
Primul semestrul al anului 2021 a însemnat pentru departamentul logistică al Europharm o creștere cu peste 15% a operațiunilor logistice din cadrul depozitelor, ceea ce a determinat o urgentare în prioritizarea proiectelor de dezvoltare și digitalizare din cadrul departamentului.
Astfel, proiectul de Îmbunătățirea Lead Time Intern, prin diminuarea timpului în care produsele ajung în sucursale, a constituit una dintre priorități. Toate acestea în condițiile în care fluxul produselor de la recepție și până la livrare lor în sucursale devine mai flexibil, optimizând activitatea colegilor din Depozitul Central Chiajna. Pe lângă modificările structurale necesare implementării acestui proiect, o componentă importantă este dezvoltarea și integrarea în proces a unui algoritm avansat de distribuire a produselor către sucursale.
În acest moment, Europharm este în procesul de selecție a unui soft dedicat proceselor din depozite (Warehouse Management System) care va asigura o flexibilitate crescută și atingerea unor noi capacități de procesare în cadrul depozitelor. De asemenea, ne va ajuta să putem monitoriza în timp real întreg procesul și să comunicăm clienților noștri evoluția comenzilor și timpii de livrare.
Care sunt direcțiile viitoare pentru dezvoltarea activității de logistică a Europharm?
Andrei Oprea: Una dintre prioritățile Europharm Distribuție pentru perioada următoare este dezvoltarea și consolidarea echipei. Suntem în acest moment în plin proces de recrutare pentru mai multe funcțiuni specifice din cadrul departamentului logistică, precum operator introducere date, colector, verificator sau stivuitorist. Împreună cu departamentul de resurse umane dorim să extindem adresabilitatea ofertei noastre de angajare, prin dezvoltarea unor programe de lucru flexibile, pe care să le poată accesa persoane care își doresc un loc de munca part-time.
Avem în vedere, de asemenea, dezvoltări suplimentare ale segmentului logistic, prin introducerea unei zone dedicate de picking pentru produsele cu mișcare rapidă, precum și extinderea lanțului de depozite locale, care vor asigura segmentul de last mile delivery din supply chain.
Anul 2021 marchează o revenire în activitatea de logistică. Deși a reprezentat cu siguranță un exercitiu dificil, am folosit oportunitățile generate de pandemie pentru accelerarea unor procese și pentru investiții în dezvoltarea business-ului, care să ofere valoare adăugată clienților noștri.