Moartea la Paris, în urmă cu o lună, a lui Paul Varry, un bărbat în vârstă de 27 de ani călcat de un șofer de SUV în timp ce se deplasa pe bicicletă, a readus în atenție aceste vehicule impozante care inundă piața auto de mai mulți ani. După ce a propus ca acestea să fie interzise la Paris în urma morții lui Paul Varry, senatorul Ian Brossat vrea acum să restricționeze circulația lor la nivel național, potrivit Le Figaro.
Politicianul comunist se pregătește să depună în această săptămână un proiect de lege pentru a „oferi consilierilor locali mijloacele de a reglementa, sau chiar de a interzice, prezența SUV-urilor în orașe, din motive de mediu și de siguranță”. „În zonele urbane, unde împărțirea drumurilor este uneori complicată, pare necesar să se interzică SUV-urile în anumite sectoare pentru a proteja ceilalți utilizatori ai drumurilor”, scrie el în proiectul său de lege, arată G4Media.ro.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Propunerea de lege este limitată la SUV-urile cele mai grele, adică cele care cântăresc mai mult de „1,8 tone pentru vehiculele cu combustie internă” și mai mult de „2 tone pentru vehiculele 100% electrice”. Cu alte cuvinte, „o minoritate de vehicule, cele care sunt cele mai incomode și care provoacă cele mai multe probleme”, a explicat Ian Brossat pe BFM Paris Île-de-France.
„Mai predispuse la accidente” și cu o ”amprentă de carbon ridicată”
Pentru a-și justifica dorința de a reduce numărul de SUV-uri în oraș, Ian Brossat a declarat pentru postul local că aceste vehicule sunt „mai predispuse la accidente, mai grele și, prin urmare, mai periculoase”. În propunerea sa de lege, fostul viceprimar al Parisului citează mai multe studii străine – statisticile sunt rare în Franța -, printre care unul realizat în Elveția de asigurătorul AXA, care arată că „aceste vehicule, în special cele de peste 2,1 tone, provoacă cu 10% până la 27% mai multe accidente decât alte tipuri de mașini”. Sau un altul, realizat de un institut belgian specializat în siguranța rutieră, care a constatat că, pentru utilizatorii vulnerabili ai drumurilor, „riscul de rănire mortală crește cu 50% atunci când sunt loviți de un vehicul care cântărește 1800 kg, comparativ cu un vehicul care cântărește 1200 kg”.
CITEȘTE ȘI VIDEO ANUNȚ - Când intră în circulație cu călători primul tren cumpărat de România în ultimii 20 de ani. "Botezat" de prima zăpadă din acest an.Pe lângă presupusa lor periculozitate, Ian Brossat insistă și asupra caracterului anti-ecologic al acestor mașini. „Vehiculele mari, în special SUV-urile care cântăresc mai mult de 1,8 tone, fie că sunt cu ardere internă sau electrice, au o amprentă de carbon ridicată”, scrie el în propunerea sa de lege. El citează Agenția Internațională pentru Energie, care afirmă că „un SUV electric produce o amprentă de carbon cu 70% mai mare decât o mașină electrică standard”. „SUV-urile termice, pe de altă parte, consumă în medie cu 20% mai mult combustibil decât un vehicul convențional”, adaugă el. Sunt invocate și alte nemulțumiri, cum ar fi „creșterea prețurilor vehiculelor, în special pe piața second-hand”, cauzată de creșterea pieței SUV-urilor, sau problema „ocupării și împărțirii spațiului urban” cauzată de aceste vehicule mai mari.
Dar această măsură nu este menită să interzică SUV-urile pe întreg teritoriul Franței. „Există fără îndoială zone în care acest tip de mașină este necesar, în special pe drumurile de țară”, a subliniat Ian Brossat, intervievat de France 3 Paris Île-de-France. Pentru senatorul comunist, ideea este de a interzice aceste vehicule „în zonele urbane care doresc acest lucru, pe baza unei decizii a consiliului municipal”, a declarat el. Cu toate acestea, drumul până la adoptarea acestei propuneri de lege este lung și îngust. În primul rând, textul ar trebui să treacă de obstacolul unui Senat cu o majoritate de dreapta, apoi de o Adunare Națională divizată, unde stânga ar avea nevoie de sprijinul altor blocuri pentru a trece legea.