Piața de vehicule comerciale din România pare să nu țină cont de creșterea economică din 2017, înregistrând, pe final de an o scădere semnificativă, -30% în decembrie și -1,2% pe întreg anul. În UE, vânzările de vehicule comerciale au crescut cu 3,2% în 2017, România a fost pe locul 17, la distanță mare de Ungaria, Irlanda și Cehia.
Companiile românești au încetat să mai cumpere vehicule comerciale spre sfârșitul anului, fiind posibil ca incertitudinile fiscale să genereze incertiturdini și din punct de vedere al cheltuielilor pentru anul 2018, astfel că în ultima lună din 2017 au fost înregistrate scăderi masive, cu implicații și asupra rezultatelor pe întreg anul.
Cele mai afectate segmente au fost cele cu vehicule grele, camioane peste 16 tone, -25% în 2017, -68% în decembrie, camioane peste 3,5tone, aproape - 25% în 2017, -66% în decembrie. Singurul segment unde s-au înregistrat creșteri a fost cel al vehiculelor sub 3,5 tone (vanuri și pick-upuri), cu un plus de 12 procente, iar în cel al autobuzelor scăderea a fost ceva mai mică (-8%).
28 noiembrie - Profit Financial.forum
În total, anul trecut au fost înmatriculate 22.789 vehicule comerciale, cu 1,2% mai puține decât în 2016, în decembrie fiind consemnată o scădere de 30 de procente, cu numai 1.471 de vehicule, față de 2.100 câte fuseseră înmatriculate anul trecut.
România rămâne una dintre cele mai reduse piețe de vehicule comerciale din UE, cu certitudine cea mai slabă piață raportat la populație și suprafață.
În Uniunea Europeană au fost înmatriculate 2,4 milioane de vehicule utilitare, cu 3,2% mai multe decât în 2016, având în continuare Franța ca principal motor din punct de vedere al volumului (495.000 de vehicule), care a depășit atât Germania (cea mai mare piață auto din UE), cât și Marea Britanie, aflată într-un declin prelungit. Ultima lună din an a adus săcderi ușoare pe mai multe piețe și în UE, per total, în special din cauza unui număr mai mic de zile lucrătoare. Spania a vut cea mai mare creștere din UE, 13,5 procente, urmată de Franța și Germania.
Față de piața de autoturisme, la vehicule utilitare diferențele de volume sunt foarte mari chiar și în rândul celor mai mari 5 piețe (Big Five), Spania și Italia având vânzări la aproximativ jumătate față de Franța sau Marea Britanie. La fel se întâmplă și în partea de mijloc a clasamentului, unde Polonia, de exemplu, locul 6, a vândut doar 90.000 de vehicule comericiale, față de cele peste 220.000 din Spania și Italia, care, la rândul lor, au înmatriculat de zece ori mai multe vehicule decât România și țările din plutonul din care face parte.
Cele mai multe vehicule înmatriculate în Europa au fost LCV-urile, vanuri și pick-up-uri, sub 3,5 tone, cu aproximativ 2 milioane de unități, cu 3,9% mai multe decât în 2016.