Fiat și-a propus să iasă de pe segmentul mini, cunoscut ca segmentul A, în care se află modelele 500 și Panda, din cauza costurilor cu reducerea emisiilor la nivelurile cerute de UE.
Înainte de potențiala fuziune cu PSA Group, Fiat și-a propus să renunțe la modelele din clasa A, segmentul mini, în care vinde foarte multe automobile în Europa. Motivul nu ține de scăderea cererii de pe piață, deși și acesta ar putea fi un argument, ci de profitabilitatea acestor modele, într-un moment în care Uniunea Europeană pune presiune pe emisiile automobilelor. Din acest motiv, profitul acestui segment, care se vinde la cele mai mici prețuri de pe piață, este afectat serios de faptul că introducerea de motoare cu emisii reduse crește costurile de producție ale unui model la un nivel greu de suportat financiar.
CEO-ul Fiat Chrysler, Mike Manley, spune că vrea să atragă clienții din segmentul A către segmentul superior, unde costurile cu reducerea emisiilor ar putea fi acoperit de preț, potrivit Automotive News. Declarația a fost făcută în momentul în care consiliile de administrație ale FCA și PSA discutau despre posibila fuziune dintre cele două companii.
Fiat este lider al segmentului mini în Europa, cu modelul 500, alături de care vinde și Panda, însă ar trebui ca ambele să primească o nouă generație, la care compania nu a mai lucrat, astfel că nu există premisele unei lansări în acest segment. Fiat 500 este produs și vândut în aceeași configurație de 12 ani, timp în care a primit un discret facelift, iar Panda are deja peste 8 ani de la lansare. Cu toate acestea, Fiat 500 s-a vândut în primele șase luni în 100.000 de exemplare, în scădere față de anul trecut cu 9 procente, iar Panda a acumulat și ea 105.000 de exemplare, în creștere cu 15 procente. În comparație, VW up a vândut, în primele șase luni din 2019, doar 57.000 de exemplare.
Se știe că Fiat are o problemă cu gama de modele, deoarece nu a mai dezvoltat și lansat modele noi în ultimii ani, astfel că, în lipsa unui parteneriat, este expusă unei prăbușiri pe piața din Europa. Pe segmentul subcompact, care încă se află printre cele mai vândute în Europa, Fiat nu mai are niciun model, după ce a oprit producția lui Punto, iar pe segmentul compact Tipo nu a fost și nu este bine primit de public. Din păcate, nici pe zona de SUV-uri sau cea a clasei medii Fiat nu și-a dezvoltat noi modele, astfel că se află într-un impas comercial.
O fuziune cu PSA ar aduce o nesperată șansă pentru marca italiană, cu platforme și motoare cu emisii reduse pentru viitoare modele în clasele populare. Platformele comune ale PSA, care au fost deja introduse pe Peugeot 208 și pe Opel Corsa, ar permite dezvoltarea unui nou model subcompact, iar modelele de clasă A, Fiat 500 și Panda ar putea primi platforme și motare pentru noi generații. Mai mult, acestea ar putea primi și versiuni electrice, care sunt deja gata în cadrul PSA. Asta înseamnă că Fiat nu doar că nu ar mai părăsi segmentul mini, dar ar putea crește vânzările deja mari pe care le are cu cele două modele.
Segmentul mini nu se află într-o perioadă prea fericită în Europa, unde unele mărci deja au renunțat la modelele lor, cum este cazul Ford sau Opel, cu Ka și Adam, iar Volkswagen se gândește să renunțe la versiunile cu motorizare pe benzină ale VW Up, Seat Mii și Skoda Citigo, mașini care împreună reușeau să vândă cât vindea Fiat cu Panda sau cu 500, separat.