Compania aeriană SAS și sindicatele piloților au ajuns la un acord salarial după 15 zile de grevă

Compania aeriană SAS și sindicatele piloților au ajuns la un acord salarial după 15 zile de grevă
Profit.ro
Profit.ro
scris 20 iul 2022

SAS și sindicatele piloților au ajuns la un acord salarial, a confirmat compania aeriană scandinavă, punând capăt unei greve de 15 zile care a dus la anularea a 3.700 de zboruri și a pus sub semnul îndoielii viitorul transportatorului, transmite Reuters.

Acțiunile SAS au crescut cu 12% în tranzacțiile de dimineață, dar apoi s-au stabilizat, cu un avans de aproximativ 4%. Prețul titlurilor SAS este încă mai mic cu aproximativ 40% de la începutul anului, scrie News.ro.

Urmărește-ne și pe Google News
CONFIRMARE FOTO Gigantul american Bath & Body Works, unul dintre cei mai mari comercianți cu amănuntul din lume, a intrat în România și se extinde CITEȘTE ȘI CONFIRMARE FOTO Gigantul american Bath & Body Works, unul dintre cei mai mari comercianți cu amănuntul din lume, a intrat în România și se extinde

Compania aeriană, care a depus în SUA o cerere de protecție în caz de faliment, în a doua zi a grevei, a declarat că greva a costat peste 145 de milioane de dolari până în prezent și a afectat 380.000 de pasageri în sezonul de vârf de vară.

Acordul va permite companiei aeriene să finalizeze planurile în următoarele câteva săptămâni de a atrage o finanțare de 700 de milioane de dolari pentru a trece prin procesul de protecție a falimentului.

”Acordul pe care l-am încheiat este ceea ce ați putea numi un caz de investiții apetisant”, a declarat președintele SAS Carsten Dilling, pentru postul de televiziune danez TV 2, adăugând că obținerea unui acord pe termen lung a fost ”esențială” pentru SAS.

Compania aeriană a spus că noul acord pe 5 ani și jumătate, convenit cu patru sindicate ale piloților, o va ajuta să realizeze o parte din economiile anuale de costuri de 700 de milioane de dolari stabilite într-un plan de transformare a afacerii, cunoscut sub numele de SAS FORWARD, care include și măsuri precum returnarea unor avioane nedorite locatorilor.

SAS încă mai trebuie ”să găsească câteva sute de milioane” în economii anuale de costuri pentru a-și atinge obiectivul, a spus Dilling.

Chiar și înainte de apariția pandemiei, SAS, care s-a autodenumit ca o companie aeriană premium, pierdea bani pe fondul concurenței crescânde din partea transportatorilor low-cost.

”Sper că vor găsi poziția pe piață pentru viitor, ca o companie aeriană de calitate”, a declarat pentru Reuters investitorul Gerald Engstrom, care deține un pachet de 0,96% din SAS.

”Pentru că SAS nu poate fi cel mai ieftin (operator aerian), nici măcar cu acele îmbunătățiri. Așa că trebuie să găsească un model de tipul celui al Lufthansa, British Airways pentru a face asta”.

Wallenberg Investments, al treilea cel mai mare acționar al SAS, cu un pachet de 3,4% din acțiuni, a declarat că acordul este o evoluție pozitivă, la fel considerând și miniștrii din Danemarca și Suedia, ambele guverne deținând fiecare un pachet de 21,8% din acțiunile companiei aeriene.

VIDEO&FOTO Primul automobil din istorie lansat simultan în patru versiuni de caroserie CITEȘTE ȘI VIDEO&FOTO Primul automobil din istorie lansat simultan în patru versiuni de caroserie

Ministrul danez de Finanțe, Nicolai Wammen, a declarat pentru Reuters că toate părțile implicate trebuie acum ”să aducă contribuții adecvate”, pe măsură ce SAS își implementează planul de transformare.

Danemarca s-a angajat să anuleze o parte din datoriile SAS și să transforme altele în capitaluri proprii, precum și să injecteze numerar, dacă vor participa și investitori privați.

Suedia sprijină o conversie a datoriilor, dar spune nu injectării de numerar.

”În sfârșit, putem relua operațiunile normale și putem transporta clienții noștri în vacanțele lor de vară atât de mult dorite”, a declarat directorul general al SAS, Anko van der Werff, într-un comunicat.

Marți, aproximativ o treime din zborurile SAS au fost anulate, potrivit site-ului de urmărire a zborurilor Flightaware.com.

SAS a spus că acordul cu piloții implică o productivitate mai mare, o flexibilitate sporită a capacității sezoniere și un angajament, pe măsură ce operațiunile cresc până în 2024, de a reangaja 450 de piloți disponibilizați în timpul pandemiei.

Piloții au acceptato reducere de aproximativ 25% a salariilor, precum și până la 60 de ore de lucru pe săptămână, față de cele 47 actuale, a declarat președintele sindicatului piloților danez, Henrik Thyregod, presei daneze.

SAS a îndeplinit, de asemenea, o cerere cheie din partea sindicatelor, conform căreia piloții disponibilizați să nu fie nevoiți să concureze cu candidații externi pentru locuri de muncă cu condiții mai puțin atractive la filialele nou înființate SAS Link și SAS Connect, cu sediul în Irlanda, a declarat Asociația suedeză a piloților aerieni.

Acordul a rămas supus aprobării membrilor sindicatului și a unui tribunal federal din SUA, care este așteptată în câteva săptămâni, a spus SAS.

SAS a confirmat marți că noul acord se va aplica și piloților Link și Connect. Cu toate acestea, Flight Personnel Union (FPU), care reprezintă 180 de piloți angajați în filialele Link și Connect, a declarat că piloții săi vor rămâne în acordurile lor actuale până în 2025, respectiv 2027.

Negociatorul sindicatului danez Keld Baekkelund a declarat că noul acord este un acord paralel și că SAS s-a angajat să nu angajeze noi piloți în temeiul acordurilor Link și Connect și că acele acorduri nu vor fi reînnoite.

viewscnt
Afla mai multe despre
sas
greva