Aflate la vârful unei piețe auto paralizate de criza sanitară, automobilele de lux precum Rolls-Royce, Bentley sau Bugatti au cunoscut un an 2021 record, în frunte fiind vânzările de SUV-uri, aceste vehicule care seamănă că un automobil de teren dar cu performanțe apropiate de cele ale unei berline, informează AFP.
Constructorul britanic de automobile de lux Rolls-Royce, o divizie a grupului german BMW, a reușit în acest an să își depășească recordul istoric care data din 2019, în condițiile în care a vândut un număr fără precedent de 5.586 de automobile. Clienții înstăriți s-au îngrămădit să cumpere noul coupe Ghost și noul SUV Cullinan, care au un preț de pornire de 300.000 de euro, scrie Agerpres.
Rivalii Bentley și Lamborghini (ambele mărci controlate de grupul Volkswagen) au stabilit și ei noi recorduri de vânzări în acest an, cu 14.659 respectiv 8.405 de vehicule vândute la nivel mondial în 2021, în special grație SUV-urilor Bentayga și Urus, care se comercializează pentru aproximativ 200.000 de euro.
De asemenea, constructorul de supercaruri Bugatti a salutat ceea ce a numit "cel mai bun an din istoria companiei", cu 150 de automobile comandate, fiecare pentru un preț de aproximativ trei milioane de euro.
"Peste tot este la fel: după criză, bogații sunt mai bogați iar săracii sunt mai săraci. Segmentele de lux și cele premium au rezistat mai bine decât segmentul generalist", comentează Adolfo De Stefani Cosentino, președintele Federației italiene a concesionarilor de automobile (Federauto)..
"Sunt foarte mulți bani care sunt gata să fie cheltuiți. Am fost impresionat de numărul clienților care ne-au mărturisit că grație Covid au înțeles că ar putea muri mâine și că acum este momentul în care trebuie să profite de viață", a mărturisit directorul general de la Rolls-Royce, Torsten Muller-Otvos într-un interviu acordat AFP în luna mai a anului trecut.
La nivel general însă, în paralel cu criza sanitară, industria auto mondială a fost lovită de o penurie de componente, în special semiconductori, care a forțat producătorii să reducă activitatea deși carnetele lor de comenzi erau pline. Potrivit firmei de consultanță PwC, criza de semiconductori a împiedicat producția a 9,5 până la 11 milioane de vehicule la nivel mondial în 2021.
În schimb, pe segmentul premium, grupul auto german BMW a înregistrat un an 2021 record cu 2,2 milioane de automobile vândute, în special în China și SUA. Rivalul german Mercedes-Benz a înregistrat o scădere de 5% a vânzărilor globale, din cauza penuriei de semiconductori, însă divizia sa de automobile sportive AMG și marca de lux Maybach au raportat o explozie a vânzărilor.
"Doar cele mai cerute vehicule au fost produse. Constructorii de automobile premium au fost astfel dispuți să cumpere componentele mai scumpe", a subliniat José Baghdad, responsabil pentru sectorul auto la PwC.
În plus, boom-ul produselor de lux nu s-a limitat la vehiculele pe patru roți: producătorul italian de motociclete Ducati a reuși în 2021 să stabilească un nou record de vânzări cu peste 60.000 de exemplare comercializate la nivel global.
Un alt fenomen marcat pentru sectorul auto, electrificarea, a început să afecteze și segmentul de lux, atât "ca un nou suflu cât și ca o adevărată provocare", subliniază José Baghdad. "Unul din punctele de atracție ale mărcilor premium era motorizarea, cu o putere și o sonoritate deosebită. Prin trecerea la motoarele electrice, va fi mai dificil să le deosebim", spune José Baghdad.
Un exemplu este constructorul german de automobile sportive Porsche (care a înregistrat și el un an 2021 record cu peste 300.000 de vehicule vândute), în cazul căruia legendarul model 911 a fost depășit de berlina electrică Taycan, pentru care vânzările s-au dublat comparativ cu 2020.