Compania daneză A. P. Moller Maersk A/S a avertizat că supracapacitatea pe segmentul livrării de containere pe plan global va afecta anul acesta profiturile mai mult decât estima, iar majorarea tarifelor nu va compensa efectele perturbărilor din Marea Roșie, transmite Reuters.
După acest anunț, acțiunile Maersk au scăzut cu 15% la Bursa de la Copenhaga, în timp ce titlurile rivalei Hapag-Lloyd înregistrau un declin de aproximativ 9%, scrie Agerpres.
De asemenea, avertismentul a determinat compania să-și suspende programul de răscumpărare de acțiuni.
Atacurile houthi asupra navelor din Marea Roșie au forțat marile companii de shipping să evite Canalul Suez, cea mai rapidă rută maritimă între Asia și Europa, pe unde trece aproximativ 12% din traficul maritim mondial. Giganții shipping-ului Maersk și Hapag-Lloyd au decis să își trimită navele pe rute mai lungi și mai scumpe, în jurul Capul Bunei Speranțe. Această rută adaugă 10 zile la durata unei călătorii între Asia și Nordul Europei, precum și un milion de dolari în plus la consumul de carburant.
Maersk, una dintre cele mai mari companii de transport maritim din lume, cu o cotă de piață de aproximativ 17%, transportă mărfuri pentru giganți ca Walmart, Nike și Unilever. Compania, care este văzută ca un barometru al comerțului mondial, a anunțat că o treime din livrările sale sunt afectate de perturbările din Marea Roșie.
După ce pandemia a majorat profiturile, firmele de transport maritim s-au grăbit să comande noi vapoare, iar Maersk a avertizat că în acest an se va resimți supracapacitatea pe segmentul livrării de containere pe plan global, dar efectele se vor simți și în 2025 și posibil și în 2026.
Maersk se așteaptă în acest an la un profit înainte de taxe, dobânzi, depreciere și amortizare (EBITDA) de 1-6 miliarde de dolari, față de nivelul 9,6 miliarde de dolari din 2023. Analiștii se așteaptă anul acesta la EBITDA de 6,6 miliarde de dolari.