Uniunea Europeană a câștigat marți, la OMC, dreptul de a impune tarife pentru bunuri americane în valoare de 4 miliarde de dolari, ca măsură de retorsiune pentru subvențiile acordate de SUA costructorului de avioane Boeing, ceea de agravează conflictul comercial în care Washingtonul a aplicat taxe importurilor din Europa, transmite Reuters.
Aprobarea tarifelor UE de către Organizația Mondială a Comerțului (OMC), care confirmă o decizie despre care Reuters a scris pe 30 septembrie, riscă să intensifice tensiunile comerciale transatlantice, cu numai trei săptămâni înainte de alegerile prezidențiale americane, scrie News.ro.
Cu toate acestea, negociatori din ambele părți afirmă că tarifele ar putea duce, în cele din urmă, la discuții pentru a rezolva o bătălie legală veche de 16 ani privind subvențiile acordate producătorilor de aeronave Boeing și Airbus.
CITEȘTE ȘI DECIZIE Profesorii vor primi, ca stimulent de risc în pandemie, un spor de 2.000 lei lunar - în funcție de prezența la clasăAtât Statele Unite, cât și UE și-au manifestat interesul pentru soluționarea litigiului privind subvențiile producătorilor de avioane, în timp ce se acuză reciproc că refuză să discute serios.
Decizia de marți, întârziată de pandemia COVID-19, urmează unei hotărâri a OMC de anul trecut, permițând Washingtonului să impună tarife pentru bunuri din UE de 7,5 miliarde de dolari din cauza sprijinului de stat pentru Airbus, care are fabrici în Marea Britanie, Franța, Germania și Spania.
Combinate, cele două cazuri reprezintă cel mai mare conflict comercial din lume.
Statul Washington a abrogat o reducere a impozitelor care a beneficiat Boeing, în timp ce Airbus a anunțat că va mări rambursările împrumuturilor primite pentru avionul A350 către Franța și Spania, într-o încercare de soluționare a problemei.
Guvernul SUA a declarat că nu există niciun temei legal pentru ca Uniunea Europeană să impună tarife, deoarece măsura atacată a fost eliminată, o opinie repetată de Boeing, care a declarat că s-a conformat deja constatărilor OMC.
UE spune că același lucru este valabil și pentru tarifele SUA impuse din cauza subvențiilor pentru avionul A380, care este scos din producție.
Reprezentantul american pentru Comerț, Robert Lighthizer, a declarat că orice mișcare a UE de a impune tarife pentru avioane și alte bunuri din SUA de 4 miliarde de dolari ar fi ”în mod clar contrară principiilor OMC și ar forța un răspuns al SUA”.
Airbus, care afirmă, de asemenea, că a respectat hotărârile OMC, a declarat că judecătorii din domeniul comerțului mondial ”au vorbit” și că, prin urmare, UE ar putea impune tarife, solicitând în același timp o soluție convenită.
Comisia Europeană a declarat că va renunța la impunerea taxelor în cazul în care Washingtonul își va retrage tarifele pentru mărfurile europene, cum ar fi cele pentru vin și whisky. Cele două părți ar putea apoi să lucreze împreună pentru a găsi un punct comun.
Industriile băuturilor spirtoase de pe ambele părți ale Atlanticului au cerut retragerea tarifelor. Producătorii din UE au fost deja loviți de tarife, iar producătorii americani sunt în atenția UE.
Comisia a întocmit o listă a produselor americane pe care le-ar putea viza, inclusiv avioane, vin, băuturi spirtoase, valize, tractoare, pește congelat și produse de la ceapă uscată la cireșe.
UE ar putea acționa cel mai devreme după o întâlnire a OMC din 26 octombrie, dar puțini analiști se așteaptă să o facă înainte de alegerile din SUA.
Dreptul de a impune tarife pentru bunuri de 4 miliarde de dolari înseamnă că companiile aeriene europene care importă avioane Boeing ar putea fi obligate să plătească tarife similare celor impuse la frontiera SUA pentru avioanele Airbus construite în Europa, în prezent 15%.
Dar cel mai important client european al Boeing, Ryanair, a cerut companiei Boeing să plătească tarifele și se așteaptă să folosească acest lucru ca factor în negocierile pentru achizițiile de avioane 737 MAX.
Surse europene au declarat că UE ar putea utiliza și tarife în prezent suspendate pentru alte produse americane de 4 miliarde de dolari, dintr-un caz anterior, fapt contestat de SUA.