În România, părinții conștientizează importanța educației pentru dezvoltarea copilului, dar asociază produsul educației cu disciplina, conformismul și rezultatele școlare, copiii creativi și independenți fiind doriți de mai puțin de 1 din 6 respondenți participanți la un sondaj.
Potrivit studiului comandat de Centrul Step by Step, primul sondaj de opinie privind educația timpurie în Romania, 61% din respondenți menționează spontan educația ca fiind importantă în dezvoltarea copilului, comparativ cu cel puțin alte 13 nevoi cheie, în afara celor de bază: hrană, sănătate și afecțiunea părinților.
Cu toate acestea, România înregistrează un deficit major în ceea ce privește cunoașterea conceptului de Educație Timpurie, necunoscut de două treimi dintre respondenți, proporție valabilă chiar și în rândul părinților de copii cu vârstă preșcolară.
Mai mult, așteptările de rol privind educația copilului arată diferențe majore între diversele categorii sociale și ridică serios problematica modulării așteptărilor parentale prin reperele sistemului educațional românesc.
Astfel, produsul educației din perspectiva părinților trebuie să fie respectul, decența, disciplina și rezultatele școlare bune, ceea ce probează mai degrabă un tip de conformism social și mai puțin unul creative independent, menționat de mai puțin de 1 din 6 respondenți, concluzia fiind că un copil creativ și independent este mai degrabă indezirabil, în timp ce unul respectuos, conformist și cu rezultate bune este preferabil, potrivit Centrului Step by Step.
Pe de altă parte, doar 1 din 3 participanți la sondaj apreciază oferta de creșe ca fiind suficientă, iar 1 din 5 menționează faptul că nu există astfel de servicii de educație timpurie în localitate.
În cazul grădinițelor, oferta este semnificativ mai bună, 58% dintre respondenții care știu despre acest tip de servicii consideră numărul grădinițelor ca fiind suficient. Surprinzător, oferta este percepută ca semnificativ mai bună (74% față de 46%) în mediul rural față de cel urban.
În ceea ce privește decizia de alegere a creșei sau grădiniței, principalele criterii menționate pentru selecție sunt apropierea față de casă, calificarea personalului, dotarea și calitatea spațiilor, dar și existența autorizațiilor.
Sondajul arată că înainte de suspendare și la doar trei luni de la intrarea legii în vigoare, posibilitatea ca angajatorul să deconteze cheltuielile de educație timpurie în limita a 1500 lei pe lună era cunoscută de 25% dintre părinții de copii sub 18 ani sau potențialii părinți, ponderea find semnificativ mai mare în rândul celor cu studii superioare și din mediul urban.
Carmen Lică, directorul executiv al Centrului Step by Step, consideră că dialogul public despre educație timpurie trebuie să se concentreze asupra importanței și beneficiilor investiției în această vârstă.
“Sondajul arată că accentul trebuie mutat din paradigma securizării în cea a dezvoltării în care introducem în egala măsură învățarea, sănătatea, îngrijirea și nutriția. Politicile publice trebuie să susțină dezvoltarea de servicii de educație timpurie de calitate prin calificarea personalului, standardizarea dotărilor spațiilor și autorizarea lor astfel încât procesul de educație să se desfășoare în condiții de siguranță”, susține Carmen Lică.
Cercetarea desfășurată de Institutul Român pentru Evaluare și Strategie, la începutul lunii martie, prin metoda CATI, pe un eșantion reprezentativ la nivel național de 1.303 persoane cu vârste peste 18 ani, are o eroare maxim tolerată de +/-2,8%.