Proprietarii de mașini fără locuri de parcare proprii - sau închiriate - din municipiul Giurgiu vor fi obligați să plătească, chiar din această lună, o taxă pentru fiecare autovehicul deținut.
Noua taxă impusă la plată, numită oficial „taxă de dezvoltare urbană”, de numită de localnici „taxa auto” a provocat deja nemulțumire în rândul localnicilor.

Unul dintre aceștia, care lucrează în domeniul juridic, a deschis un proces colectiv în instanță.
Potrivit datelor publicate de Primărie, cuantumul taxei auto va fi plătit de către deținătorii de autovehicule în funcție de tipul autovehiculului. Astfel, în anul 2025 taxa pentru autoturisme va fi de 125 de lei anual, mai mică față de cuantumul de 200 de lei pentru perioada martie-decembrie propus inițial.
Deținătorii de microbuze vor plăti 250 de lei pentru fiecare autovehicul, cei de autobuze vor achita 500 de lei iar pentru autoutilitare taxa este de 250 de lei pentru anul în curs.

Conform datelor publicate de municipalitate, taxa se achită până la 30 iunie, dată după care se percep penalități.
Cuantumul taxei pe un an calendaristic întreg este mai mare, pentru autovehicule fiind de 150 de lei. Inițial, se propuseseră valori mai mare ale taxei, încă acestea au fost scăzute în urma unu val de nemulțumire din partea localnicilor.
„Instituirea taxei va descuraja utilizarea spațiului public și va promova o gestionare mai eficientă a parcărilor, asigurând accesul tuturor cetățenilor la un domeniu public organizat și bine întreținut. (…) Implementarea taxei speciale pentru dezvoltare urbană va avea multiple beneficii pentru comunitatea locală precum: asigurarea numărului necesar de locuri de parcare în municipiul Giurgiu – proiectele de suplimentare a locurilor de parcare se vor desfășura mai rapid; îmbunătățirea mobilității urbane – pe termen lung se va descuraja staționarea autovehiculelor necontrolată; sustenabilitatea financiară a serviciilor publice – veniturile generate vor asigura resursele necesare pentru întreținerea și funcționarea serviciului public de amenajare, exploatare și gestionare a parcărilor, fără a suprasolicita bugetul instituției care are aceste atribuții”, se arată în referatul de inițiere a hotărârii aprobate de consilierii giurgiuveni.
Oficialii Primăriei mai arată, în documentele aferente Hotărârii, că printre „consecințele pozitive” pentru comunitatea locală pe care taxa le are se numără scăderea poluării și descurajarea achiziționării de autovehicule de către persoanele care nu dețin un loc de parcare, taxa urmărind „încurajarea locuitorilor de a utiliza îndeosebi mijloacele de transport alternative”.
Doru Piroi, consilier juridic, a lansat deja o petiție care a fost semnată de aproape o mie de oameni și intenționează să introducă în instanță un proces colectiv împotriva taxei.

„Această taxă instituită prin acest HCL avem posibilitatea de a o anula în instanță. La nivel de municipiu avem un număr de autoturisme, din datele DITL (Direcția de Impozite și Taxe Locale – n.r.) Giurgiu, de 25.837 de bucăți, înmatriculate pe persoană fizică. Dacă punem în medie 2 bucăți la un proprietar avem un număr estimativ de 12.919 de proprietari persoane fizice. Pentru a avea cât de cât sorți de izbândă în fața unui judecător, pe lângă motivele legale pe care le voi invoca în cererea de chemare în judecată a Primăriei Giurgiu, trebuie să am și un număr minim de 4306 participanți”, a scris Doru Piroi pe blogul său.
Acesta a pus la dispoziție un formular unde puteți cei interesați se pot înscrie ca parte în dosarul civil colectiv ce se va constitui la instanță.
Doru Piroi a declarat pentru News.ro că a fost deja contactat de mai multe persoane care sunt interesate să fie părți în proces. Acesta spune că și ulterior deschiderii procesului în instanță localnicii vizați de taxă pot face cerere de intervenție în dosar până încep discuțiile pe fond. termenul pentru inițierea procesului este de mai puțin de două săptămâni.
De asemenea 977 de persoane au semnat o petiție împotriva taxei.