Cel puțin jumătate dintre mijloacele de transport în comun cumpărate de autorități publice, regii și companii de stat trebuie să fie acționate electric, iar firmele private de transport public trebuie să își asigure, începând cu 2020, un parc auto acționat electric de minimum 50%, sunt ideile dintr-un proiect de lege inițiat de parlamentari.
Scopul declarat de aceștia este reducerea poluării în marile aglomerări urbane și a consumului de combustibili fosili, precum și promovarea noilor tehnologii ecologice.
Proiectul prevede, în primul rând, că autoritățile publice, regiile autonome și societățile comerciale aflate în subordinea unităților administrativ-teritoriale vor achiziționa mijloace de transport în comun acționate electric în proporție de minimum 50% din necesarul de achiziții viitoare.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Aceste prevederi ar trebui să fie aplicate inclusiv la cumpărarea de autobuze și microbuze școlare.
De asemenea, societățile comerciale cu capital privat care asigură transportul în comun pe traseele din municipii și zonele metropolitane vor asigura, începând cu 2020, un parc auto acționat electric tot în proporție de minimum 50%.
Dacă această lege va fi aprobată de Parlament, inclusiv companiile de taxi trebuie să asigure un parc auto cu jumătate dintre autovehicule electrice.
Autorii proiectului de lege arată că, la nivelul Uniunii Europene, circa 28% din emisiile de gaze cu efect de seră sunt cauzate de transporturi și 84% din aceste emisii revin transportului rutier.
Ultimele date relevă că în România sunt înmatriculate, până în prezent, aproape 100 de autoturisme electrice și 2.858 de autoturisme hibride, dar infrastructura pentru aceste mașini nu este dezvoltată, în condițiile în care Uniunea Europeană cere statelor membre să aibă minimum 10.000 puncte de încărcare a autoturismelor de acest tip, gen "benzinării electrice", până în 2020.
Conform green-report, în România erau înregistrate, în octombrie anul trecut, doar două stații publice de reîncărcare a bateriilor, una în București și alta în Brașov, iar alte câteva stații de reîncarcare se află la sediile firmelor private care au cumpărat automobile electrice sau într-o clădire de birouri din Capitală.